Taklampa vilken kabel är vad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
norlin

Re: Taklampa vilken kabel är vad

Inlägg av norlin »

Och Penichillin som bara ville ha ljus från sin taklampa.
Kanske dags för en lite reflektion hur vi tar hand om nya medlemmar?
Och hur vi beter oss i största allmänhet?

Så med alla dessa goda råd, varför har inte Penichillin återkommit?

Kan det bero på svaren, eller på att personen i fråga inte fått reda på alla bra svar.

Nu slår jag på "Meddela mig när tråden besvaras" funktionen so vad jag vet inte är automatiskt slås på när man skriver i en tråd, men personligen tror jag inte att det är därför vi inte hört från Penichillin.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

danei, det är ju samma sak. :D
Penichillin

Inlägg av Penichillin »

Hej igen allihopa!

Vad roligt att så många engagerat sig och kommit så många tankar och bra förslag, uppskattas😄

Det stämmer att det är en gammal byggnad exakt hur gammal är jag osäker på och lampan skall tändas med endast en lampknapp på väggen, har inte gett mig på att öppna upp den. Eftersom det är hyresrätt tänker jag att det är säkrast att ta upp detta med hyresvärden och sedan ta det vidare därifrån som jag också fick förslag om här.

Återigen, uppskattar all hjälp och har varit kul att läsa all input.
Tack!
Penichillin

Inlägg av Penichillin »

Kan även lägga till att i taket i hallen sticker det endast ut en grön och en ljusblå tråd. I köket däremot finns tydlig jord, nolla och fas. I hallen satt redan taklampa så blir lite sugen på plocka ned den och se hur det är kopplat där! Haha
metric

Inlägg av metric »

TomasL skrev: 11 oktober 2025, 23:14:25 Reglerna är faktiskt glasklara:
Har du kunskap får du koppla.
Måste du fråga, så har du inte kunskap, då får du inte koppla.

Hur du får kunskap är inte specificerat.
Tomas har helt rätt.
Sen behöver man veta varför man ska koppla som man gör inte bara hur.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

RoAd skrev: 12 oktober 2025, 01:26:25 Hur djupt tänker du gräva den här gropen :)

Stop_Digging.jpg
Suck.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

metric skrev: 12 oktober 2025, 09:16:42
TomasL skrev: 11 oktober 2025, 23:14:25 Reglerna är faktiskt glasklara:
Har du kunskap får du koppla.
Måste du fråga, så har du inte kunskap, då får du inte koppla.

Hur du får kunskap är inte specificerat.
Tomas har helt rätt.
Sen behöver man veta varför man ska koppla som man gör inte bara hur.
Jag är helt övertygad om att även den kunskapen kan förmedlas här.
Jag håller med om att man ska vara försiktigt med att ge instruktioner efter hur man gissar att det ska kopplas. Men att svara som Tomas med flera är inte vettigt.

Man kopplar inte utan att veta vad som är vad.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

I gamla installationer är det vanligt att det bara är jordade uttag i köket.
(med äldre standard var det normalt sett överhuvud taget inte tillåtet att ha vägguttag med spänning överstigande 110V i badrum, alla armaturer såsom vägg och takarmaturer bör vara jordade där. Detta är dock någonting man enligt svensk lag måste låta elektrikern göra om det saknas, laga krossade vägguttag, mm kan däremot vaktmästaren göra i praktiken om den vet vad man håller på med, däremot får han egentligen inte dra nya fasta installationer eller utföra fasta trefasinstallationer, mm).

"Svensson" har egentligen många fler restriktioner kring trefas men saker som laga skarvkablar, mm kan man göra i praktiken om man har "nödvändiga kunskaper" däremot får egentligen man inte göra fasta installationer med indelning av fasgrupper och liknande om man inte har cert för detta. (samma för enfas, men det räcker med en installatörsutbildning för att få dra alla kablar både en och trefas, men installatören får inte koppla in det själv mot nätet, det måste man ha löst ut elektriker certet för). Fasta installationer av det slaget är ju dock som regel bara saker man kommer i kontakt med om man jobbar åt någon mindre industri eller utför mer avancerade byggnadsarbeten, etc. Som regel har ju då någon i teamet där motsvarande installatörsutbildning. "Svensson" får mig veterligen däremot dra slang, VP rör, mm. i väggarna men han får inte koppla in saker (egentligen får han inte heller dra kabel men jag tror inte att någon bryr sig om man använder färdigdragen slang och liknande bara den är godkänd och kabelarean inte är för klen för det den skall gå till). Egentligen får han inte heller skruva på trefasgrejer. Men jag tror ingen bryr sig om man lagar kabeln till vedklyven bara man vet vad man håller på med.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Nerre har de rätta svaren i tråden, läs hans inlägg. I korthet: Ta reda på ledarnas funktion, men försök inte göra det genom att mäta spänning, möjligen resistans.

Tre trådar i taket i ett torrt gammalt rum med ojordade vägguttag var med säkerhet en krontändning, nolla och två tändtrådar. Jag skrev var för vi vet ingenting om dagens status på installationen. TS säger (tror jag) att det (numera) sitter en strömbrytare med en vippa, inte två. Så vad har hänt med den andra tändtråden? Hur stor är risken att den har återanvänts till något dåligt? Man kan filosofera över det, eller så kan man ta reda på det.

Det finns en god anledning till att föreskrifterna endast medger byte av armatur utan behörighet (i torra ej explosionsfarliga rum). Vid ett byte ser man hur den gamla var ansluten (även om många glömmer bort att notera hur). Här vet vi ingenting.

Kunskap räcker inte för att man ska få göra jobbet, men det är inte förbjudet att skaffa sig kunskapen för det. Att förvägras kunskap ser jag som kränkande, men i dylika fall kraftigt förmildrande då det kommer från personer som själv saknar kunskap, dvs inte har kunskapen att ge. Dom borde inte yttra sig öht.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Som jag tolkar så är det tillåtet att montera allt på armaturen om den inte är fast monterad (det är nästan bara lysrör (dvs som inte är LED konverterade utan reaktor) som är fast monterade inne i teknisk bemärkelse och dessa bör man inte installera själv om man inte vet hur de fungerar då de är annorlunda jämfört med en armatur för glödlampor. (en vanlig plafond eller liknande som någon har skruvat fast är inte en sådant fast installation och den räknar man normalt som en vanlig standard armatur för hushållsbruk oavsett om den sitter fast eller inte, man får således såvitt jag tolkar byta utomhusarmaturer (men härom tvistar de lärde som det heter...) även om de är fastskruvade då dessa inte är en installation i teknisk bemärkelse som kräver andra kunskaper, man bör dock bryta strömmen om man behöver ta i ledarna ut från väggen om man inte har så mycket kunskaper)) under förutsättning att man läst instruktionshäftena som står i rekommendationerna eller har tillägnat sig den kunskapen på annat håll, men inte den fast monterade delarna i taket, (med de undantag som tas upp här som direkt byte enligt vad som skrevs tidigare, osv).

(Det är inte farligt att koppla enstaka lysrör på en standardledning men det kan ge ganska rejält överlag när man använder "lysknappen" om man gör fel, jag har sett ibland, när far/farfar i huset har bytt köksarmaturen i gamla hus att det till och med lyser genom plasten av ljusbågen som bildas när man använder lysknappen men normalt skall det inte ta eld eller så utanför dosan, man bör inte göra detta av den orsaken).
De används ju dock inte så ofta längre och byter man idag byter ju de flesta till LED eller liknande.
Skriv svar