Hade tänkt sätta upp taklampa men möts av tre kablar från taket där en är grön (vilken är längst) en är ljusblå (snäppet kortare) och sista mörkblå (kortast) Vad är egentligen vad här? Ska gröna ses som jord? Hur ska det kopplas?
Tacksam för hjälp och tankar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är det i en hyreslägenhet, bostadsrätt eller enfamiljshus?
Hur gammal är byggnaden, alltså när ursprungligen byggd?
Finns det jordfelsbrytare i elcentralen(pröppskåpet)
Om hyreslägenhet så kanske maskinisten/fastighetsskötaren vet något.
Senast redigerad av Haralt 11 oktober 2025, 11:13:54, redigerad totalt 1 gång.
Om den gröna inte tydligt är gulgrön så är installationen gammal, vilket jag skulle tro. Har du ojordade vägguttag i samma rum så är det säkert en gammal installation.
Du har då troligen två tändtrådar och en nolla. Då ska inte alla sladdar kopplas in.
Färgerna på ledningarna säger ingenting i en gammal installation. Du måste mäta och undersöka. Så du ska ringa en elektriker!
Håller med om att detta skall kollas av elektriker. Som jag tänker, kan det vara en taklampa med 2 grupper av lampor, exempelvis har jag en gammal pampig takkrona i mitt vardagsrum med 3 +3 lampor. Möjlighet till lite "halvljus" före dimmern blev uppfunnen. Tänder du taket med en dubbelbrytare?
Ja, det är rätt stor sannolikhet att det faktiskt inte finns jord framdraget till lampan om installationen är så gammal. Så det är troligen en nolla och två tändtrådar där.
Frågan är ju som sagt var om nollan är en av de blå, eller den gröna... Grön har väl varit otillåtet att använda rätt länge, på den tiden man fick använda grön så var jorden med stor sannolikhet (men inte garanterat) röd.
Röd har använts som fas nolla och jordledare. För tidsperioden omkring 1955-1967 var väl röd standard för jordledare.
Är strömbrytaren en enkel strömbrytare eller en kronomkopplare ?
Senast redigerad av alexanderson 11 oktober 2025, 14:11:10, redigerad totalt 2 gånger.
Nu är dock ingen av dem röd, problemet är att grön kan vara antingen noll, eller, er troligt här till dedär styggelserna med kronljuskontakter som har tre ledare, i så fall är två av dem troligen strömförande och en skall vara återledare.
Jag brukar alltid låta montera riktiga uttag där det hänger lösa ledare, det borde egentligen vara lag på att riktiga uttag skall vara monterade för takljusarmaturer som går att demontera, enda undantaget är fast monterade lysrörsarmaturer och liknande men dessa behöver installeras av en kunnig person oavsett.
Om man vet att det är en kronljuskontakt så spelar det ingen roll vilken av dem man använder men problemet är ju då att om den lösa kommer åt metall så kommer armaturen att bli strömförande om man inte terminerar den ordentligt.
Jag skulle rekommendera att du tar dit vaktmästaren så att han får titta på detdär och montera ett riktigt uttag, det finns idag utanpåliggande som är är lätta att montera men man får inte göra det själv då det är en fast installation.
Jaha? Skulle det vara ett argument mot att fråga hur man ska koppla?
Att koppla en kabelvinda får man dessutom göra helt lagligt utan någon som helst behörighet trots att det kan bli precis lika farligt. Det tycker jag visar på hur konstig elreglerna i Sverige är.
Om man vet hur man ska göra och gör det säkert så bör man få koppla hushållsel, annars inte. Oavsett om det sitter en stickpropp imellan. Ett sätt att veta är att fråga.