Atlas Copco GA11 hjälp med konfigurationen

Bempa

Atlas Copco GA11 hjälp med konfigurationen

Inlägg av Bempa »

Jag har kommit över en Atlas Copco GA11 med Elektronikon kontroll panel,

Den var tidigare konfigurerad för fjärrstyrning och konstant gång. Att få bort fjärrstyrning lyckades jag klura ut
så det går att starta och stoppa från panel.
Men hur gör jag för att få den att stänga av när tanken uppnått inställt tryck? Nu lastar den bara av och sen fortsätter motorn gå.
Jag skulle önska att den slår av motorn helt, och sedan startar motorn igen när trycket är nere på inställt tryck.

Är det någon som har koll på hur det funkar? Och hur jag hittar den inställningen?
gkar

Re: Atlas Copco GA11 hjälp med konfigurationen

Inlägg av gkar »

Det är inte så att den stänger av helt efter ca 10minuter?
Så brukar de vara konfigurerade för att motverka onödiga start/stopp och för att alltid komma upp i temperatur på oljan för att koka ut vatten ur den.
Bempa

Inlägg av Bempa »

Tack för svar, nej den går konstant fast i avlastat läge.
gkar

Inlägg av gkar »

Du får leta i menyerna om det finns någon inställning. Kolla också i menyerna om det finns I/O ingångar konfiguerade för att tvinga den igång.

Kolla i I/O kontakterna om det sitter någon bygel som inte är standard.

Det finns mer att konfigurera som man måste ha Atlas Copco mjukvara till, dvs man behöver ringa in en tekniker...
peo007

Inlägg av peo007 »

Den ska väl gå ett antal minuter för efterkylning.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

https://elhuria.com/uploads/file_pdf/el ... GEDlelkX0Q
https://www.manualslib.com/manual/13570 ... =64#manual
The regulator stops the compressor whenever possible to reduce the power consumption and restarts it automatically when the net pressure decreases.
In case the expected unloading period is too short, the compressor is kept running to prevent too-short standstill periods

Prova att låta den köra längre. Det kan vara så att styrenheten väntar på att oljan ska bli ordentligt varm eller något annat vilket kanske tar lång tid.

Det finns en parameter för "kortaste tid mellan motorstart", om motorn stoppat så vägrar den starta igen innan den tid har passerat. Troligen går den antagligen på avlastning minst två gånger den tiden.
Om du har en liten läcka så trycket sakta sjunker vid avlastad kompressor så kommer den antagligen aldrig stoppa motorn.
Bempa

Inlägg av Bempa »

Tack för alla svar, jag ska ta och låta den stå riktigt länge och klocka hur lång tid den står och går i avlastat läge. Jag har nog iallafall haft den gått åtminstonde 20min i avlastat läge innan jag har gått och manuellt stoppat den. Men jag är inte säker eftersom jag inte har tagit tid på det viset.
gkar

Inlägg av gkar »

Kolla och vad start och stopptrycken är satta till. Finns i menyerna. Jag kan rekommendera att pumpa till maxtryck och sätta återstart till lägsta tryck om du vill att den skall gå sällan men kan acceptera stor tryckskillnad. Jag har för mig att det är ca 6.2/7.3 för 7 bars varianten. Är båda satta nära varandra och det läcker en aning kommer den aldrig att stänga av sig utan småpumpar nervöst hela tiden.

Prova och kör den en timma, kolla hela tiden så att den inte lastar på någongång för då börjar tiden om. Du kan se trycket i displayen.
Hur lång tid tar det för den att pumpa upp tanken, hur många m3 tank har du? Är 7 bars system?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Man kan också stoppa vid 7.0 bar och sedan kolla trycket efter 4h. Det borde vara typ 6.9
Bempa

Inlägg av Bempa »

Har haft den gått 1 drygt 1 timme nu, den avlastar men går hela tiden

Tryck är satt på 4,4bar / 7,5 bar i avlast/pålast. Tanken är på 180L, så den är ju alldeles för liten såklart men vill inte kosta på en ny stor tank om man inte får det att fungera med av/på lastning
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Stäng av kompressorn
Mät trycket efter 1h och 4h så vet du hur mycket det läcker

Kolla igenom alla inställningar som finns i menyerna.
Bempa

Inlägg av Bempa »

Ok,

Har bläddrat igenom alla menyer säkert 50 ggr. Har provat fram å tillbaka med olika inställningar.
Men har hittat en sak på elschemat som jag funderar över, den kallas för "Relay Expansion Box" och där finns det en switch som heter 3X4 Och har två lägen "manual operation" och "automatic operation". Så det känns som att det skulle kunna vara den saknade länken till det hela.

Men den "relay expansion box" finns inte i min maskin. Den kontakten där den skall vara inkopplad är helt enkelt tom och det verkar inte ha suttit något där någonsin.
Men om jag googlar på den så hittar jag absolut ingenting på nätet så kan inte klura ut om det är så eller inte
Skriv svar