Separat stödfilament eller inte?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Separat stödfilament eller inte?

Inlägg av TomasL »

Funderar på om man skall använda separat filament för stöd.
Finmns ju ett antal varianter, vattenlösliga och lättbrytbara.
Är det vettigt, och vilken variant skall man använda?
Gimbal

Re: Separat stödfilament eller inte?

Inlägg av Gimbal »

Det är en bedömning man får göra från fall till fall, beroende på hur detaljen ser ut och om det är värt det i framförallt waist och tid.

Har man bara ett munstycke som ska byta filament så tar det en väldigt tid om supporten är sluttande i höjdled, dvs man måste byta filament för varje lager.
Grejen med supportfilamentet är att det inte ska fastna ihop med byggmaterialet, vilket betyder att man måste spola en hel del när man byter från support till byggmaterial. För är byggmaterialet det allra minsta kontaminerat, ex en aning PLA i PETG, eller tvärtom, så blir lagervidhäftningen usel.

Men ska man supporta en slät yta på en viss höjd så kan det helt klart vara värt det, då man kan bygga en helt slät supportyta och printa på den och få ett väldigt fint resultat.

Jag har kört några gånger med PETG som byggmaterial och använt PLA som kontaktyta i supporten. De släpper fint från varandra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eftersom min nya skrivare, när den kommer hanterar 4 färger, så blir ju filamentbytet rätt praktiskt och automatiskt.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja, men man vill helst inte byta varje lager ändå. Det går men det blir mycket filament i skrotlådan.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag använder samma material som stöd i min Anycubic. Rätt inställt med trädstruktur så är det mycket sällan problem. Att använda olika material tar en evinnerlig tid. Skulle det vara en svår komplex modell så föredrar jag att försöka dela upp den i flera segment ock sammanfoga dem med superlim. Det blir lika stark och sparar mycket tid.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Gimbal skrev: 10 oktober 2025, 19:07:56 Ja, men man vill helst inte byta varje lager ändå. Det går men det blir mycket filament i skrotlådan.
Och tar TIIIID.. en helt enorm tid..

Jag tänkte också på separat stödfilament men med tanke på hur långsamt filamentbyten går så får man inte ha bråttom isåfall.

..och då är väl anycubicskrivarna bra mycket snababre på filamentbyten än bambuskrivarna vad jag förstod på nån recension.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Bambus H2D har två skrivhuvuden den kan växla mellan, det kan det vara användbart. Eller den nu Snapmaker som inte finns ute än.
Nä, bäst att använda samma filament i prylen som stödet säger jag. En bra slicer gör det bra, har helt gått över till Orca.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Man behöver dock inte köra hela supportträdet, eller vad man nu kör för typ av support, i avvikande material. Så är det en plan yta en bit upp så räcker det med att köra ex. de två översta lagren av trädet i avvikande material.

Fördelen är att man kan få en betydligt jämnare undersida mot supporten när man inte riskerar att svetsa ihop dem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det var väl lite så jag funderade också.
Skriv svar