I senaste utskriften hände det flertalet gånger.
Utskriften ser ut att ha förflyttat sig i vissa lager, flera mm. Jag vet inte vad det beror på och hur jag tar mig vidare. Händer inte alltid men i tidigare utskrifter så hände det bara en gång.
Är det ett stegmotorbyte som ska göras eller kan det vara något annat? Jag kan inte se något som ser fel ut med skrivaren på rak arm.
Är en geeetech i3 aluminium som har fått en ny hjärna från duet3d. Har microsteg i 1/16
Är det någon som har någon ide om var jag börjar, känns tråkigt att sitta och försöka fånga felet
Skrivaren förskjuter sig i vissa lager. X-led
Skrivaren förskjuter sig i vissa lager. X-led
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Skrivaren förskjuter sig i vissa lager. X-led
Du tappar steg i stegmotorn.
Har det kommit efter byte av styrkort så beror det mest troligt på typ för låg drivström eller för hög acceleration.
Har det kommit efter byte av styrkort så beror det mest troligt på typ för låg drivström eller för hög acceleration.
Om jag inte tolkar bilden fel så är det en förskjutning både i x-led och i y-led.
Är det så eller ser jag fel?
Det avgränsar möjliga felorsaker om det är bara fel i x-led eller i både x och y-led.
/π
Är det så eller ser jag fel?
Det avgränsar möjliga felorsaker om det är bara fel i x-led eller i både x och y-led.
/π
Då det bara verkar vara åt ena hållet kanske kulskruvarna är tröga åt ena håller? (Om du nu kör kulskruvar.)
Om du inte har kulskruvar, utan vanliga skruvar med mothållsmutter (för att minska vändglappet) så kanske den behöver justeras?
Om du inte har kulskruvar, utan vanliga skruvar med mothållsmutter (för att minska vändglappet) så kanske den behöver justeras?
Utskriften är utskriven efter diagonalen så det ser ut som att den har hoppat på både x och y.
Det är inga kulskruvar inblandade utan en rem. Jag anser att x-led är extruderns rörelse.
Åtminstone maxfarten har varit låg, typ 70 mm/s eller så. Ingen aning om vad accelerationen är.
Den har gått problemfritt i några år efter hjär transplantationen.
Jag tycker att kablarna borde gå fria men funderar på om jag ska dra de över gantryt för att vara på säkra sidan
Det är inga kulskruvar inblandade utan en rem. Jag anser att x-led är extruderns rörelse.
Åtminstone maxfarten har varit låg, typ 70 mm/s eller så. Ingen aning om vad accelerationen är.
Den har gått problemfritt i några år efter hjär transplantationen.
Jag tycker att kablarna borde gå fria men funderar på om jag ska dra de över gantryt för att vara på säkra sidan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den vanligaste orsaken är att remhjulet inte sitter fast ordentligt på motoraxeln. Kan bli så efter en tid. Använd gänglåsning på stoppskruven! Nästa att släden fastnar på något - antingen via kablaget eller att munstycket fastnar i utskriften.
//
//
- SeniorLemuren
Blir förskjutningen på samma ställe på flera utskrifter. Det räcker ju att det hamnar någon liten spåna på remmen för att det ska hoppa över vid ett tillfälle i utskriften sedan fortsätter ju utskriften med samma förskjutna koordinater. Kolla att remmar och hjul är fria från främmande partiklar. Jag råkade ut för samma problem och det visade sig bero på en skruv som kommit lös så att skruvskallen orsakade kollision men bara slumpvis i bland. En annan orsak kan vara att det kommit in föroreningar i linjärlagren. Lossa remmarna och kolla så att allt löper friktionfritt.