Hjälp mig med mitt lilla hall-effekt projekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
127martin

Hjälp mig med mitt lilla hall-effekt projekt

Inlägg av 127martin »

Hej allihopa!
Jag är helt ny i forumet och ingen expert inom området elektronik så jag ber om ursäkt i förskott för mina kunskapsluckor 😆
Nu till min fråga: jag tänkte bygga en liten portabel sensor som känner av strömmen i tex hörlurs kablar.
Min tanke är,ett 9v batteri med en känslig hall sensor på som är kopplad till en summer.
Ge mig gärna tips och synpunkter. Är hallsensor bästa vägen att gå för att detektera mycket svag ström?
Mvh
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Hjälp mig med mitt lilla hall-effekt projekt

Inlägg av Klas-Kenny »

Hej och välkommen till forumet. :tumupp:

Du får förmodligen inte något mätbart magnetfält kring en hörlurskabel dels för att strömmen är så liten och framförallt att "minus"-ledaren är tvinnad ihop med "plus"-ledaren vilket gör att magnetfältet runt kabeln cancelleras till noll och inget.
Om det går att få till något som kan detektera det över huvud taget så lär det behöva vara så känsligt att det kommer reagera på allt möjligt som händer i omgivningen.

Har själv inga bra idéer på hur man skulle kunna detektera signalen beröringsfritt. Kan du koppla in dig mellan hörlurar och ljudkälla så blir nog det hela väldigt mycket enklare.

Berätta gärna vad du egentligen vill åstadkomma så är det nog lättare att komma med förslag. :)
127martin

Inlägg av 127martin »

Hej , jag var helt enkelt sugen på att se om det skulle gå att göra en enkel sensor som kan detektera väldigt svag ström. Skärmad kabel kan jag tänka mig är svår, men en oskärmad känns det som att man borde kunna känna av magnetfältet med tillräckligt känslig hall-sensor
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det krävs ett ganska kraftigt magnetfält för att aktivera en hallsensor.

Men, vill du göra det litet mer avancerat för att lära kan du ju göra till exempel en Darlingtonbaserad koppling med tex BC 547
(Du behöver också ett 47 Ohm motstånd och två lysdioder, eller flera om du vill ändra känsligheten, alternativt tex en potentiometer och en liten mätare, etc)
som i Big Clives spökdetektor. (denna är nog absolut enklast att bygga av dem alla) Du kan bygga den utan lödning på en experimentplatta eller en brädbit med spikar som du löder på spikskallen om du vill göra det enkelt.
https://youtu.be/oA5cuLMHIsY

Edit, ja jag glömde att skriva om spolen... Den blir då "antenn" (egentligen en transformator) här på det man kopplar den till.
Senast redigerad av Mizzarrogh 7 oktober 2025, 10:46:45, redigerad totalt 2 gånger.
jako

Inlägg av jako »

En annan lösning kan vara att linda en liten spole runt den frilagda (oskärmade) ledaren och sedan förstärka signalen från spolen i en op förstärkare följt av en komparator för att få en ja/nej indikering? Många nya ord här?!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag mistänker att det kan gå att ha en liten mångvarvig spole som man kan hålla nära ledningen.

Med en lämplig förstärkare till KAN det vara möjligt att få signal.

Problemet är ju att 'ut'-ledarens magnetfält tar ut 'retur'-ledarens magnetfält.

De är inte sällan som lager inuti ledningen och då är det nog nära omöjligt. Men är set tvinnade ledare kan det gå.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Låt istället din Hall effekt sensor mäta strömmen till bilens startmotor eller strömmen från bilens generator.
Skriv svar