Ny 3D-skrivare igång.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Ny 3D-skrivare igång.

Inlägg av SeniorLemuren »

En liten varning! Lämna aldrig filament kvar i slangarna om de inte skall användas under en tid. Ta bort några varv i början på spolen när ni skall använda filamentet igen efter ett längre stop.

Jag gjorde misstaget. Jag hade monterat och testat ett transparent filament som jag sedan inte använde för än en månad senare. Det satt kvar i skrivaren. Jag fick felmeddelande nästa direkt efter att urskriften startat. Det visade sig att filamentet hade gått av på flera ställen inne i magasinets mekanik, kloggat i extrudern. När jag skulle rensa ut alla bitar måste jag skruva isär delar på magasinet och extrudern för att komma år några mindre bitar.

En av de små buffertmatarna i bakänden på magasinet hade fastnat i sitt yttre läge och fjädrade inte tillbaka. Det visade sig att det fastnat en 1 mm lång bit av filament inne i mekaniken på kolven som var svårt att pilla bort. Att den biten lyckats att ta sig in i mekaniken berodde på att jag dumt nog drog bort slangen från kolven, detta gav ett pyttelitet fragment av filament att ta sig in och blockera återfjädringen.

Så dra inte ut slangen från magasinet om det är stopp någonstans. Det är bättre att skruva loss toppen på extrudern och se till att få ut filamenbitarna där. Den sitter bara med 2 skruvar, då får man loss hållaren för alla fyra slangarna. För att rensa ut klogget i munstycket lade jag den delen på spisplattan för att kunna få ut filamentet och skruva bort munstycket. Det gick bra till slut och nu tuffar den på igen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har ju noterat att den utrullade biten på filamentet blir spröd även på min prusa, fattar inte ritkgit varför dock, det som är kvar på rullen blir inte så ?
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Tack för varningen!

Fick överraskningsgåvan idag. Det var kameran, så man kan säga att den ingick i alla fall.

Väldigt nöjd hittills...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ie: Köpte du en V1 eller V2 ?

jag tänkte bestämma mej om jag ska köpa idag faktiskt.. hmm får se..
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Köpte en V2.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det lutar åt det för mej med om det blir köp, mer oklart om man ska beställa med lite snabb-PLA eller ej.

Jag har rätt mycket filament men det är mestadels PETG.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag köpte 4kg snabb-PLA. (Ej testat ännu.) Tyvärr var bara en av färgerna en som jag inte hade innan (orange). Å andra sidan använder jag ju nästa bara vit, grå och svart...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag bestämde mej tillslut igår kväll och skickade en beställning på en kobra 3 combo V2 + 4Kg snabb-PLA.

4537:- blev det, nån hundring mer än beräknat men det är väl ok.

Får se om det känns bra när den levereras sen.

Väldigt olika recensioner dock, vissa är lyriska, vissa är väldigt negativa, men jag tror det är mycket SBS på det dåliga (baserat på hur dom är skrivna).
ie skrev: 1 oktober 2025, 22:27:36 Jag köpte 4kg snabb-PLA. (Ej testat ännu.) Tyvärr var bara en av färgerna en som jag inte hade innan (orange). Å andra sidan använder jag ju nästa bara vit, grå och svart...

Jag har väldigt lite PLA eftersom jag mestadels skrivit ut PETG, vilket jag har ganska mycket av, sen har jag lite specialmaterial också (extramjukt, genomskinligt, metall osv), så det blir nog bra, men jag håller med om att typ svart,vitt och grått är det som är användbarast

..Fast det klart, men en fyrfärgsskrivare så blir det ju mer intressant med roliga färger...
Skriv svar