FormerMazda bygger väderstation!

Berätta om dina pågående projekt.
mattias g

Re: FormerMazda bygger väderstation!

Inlägg av mattias g »

Är det en gallen ide att mäta snö med en våg och arduino?
Om det blir för mycket snö så ringer väckarklockan lite tidigare så man hinner skotta fram bilen.

https://www.instructables.com/Snow-Monitoring-Scale/
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nix, snö på plattform är vettigt, gäller bara att man kan sopa av det lätt, eller välta av det, eller värma av det

saker jag skulle vilja ha vore
utstrålningsmätare, en bit tunn aluminiumplåt , temperaturgivare, och pekar uppåt med isolering under
mäter hur kall himlen är, eller mer rätt hur pass fort saker kyls av , lämpligt för koll av frostvarning

en annan plåt för regnmätning
tunn plåt, piezo mic och kolla intensiteten på regn, och hagel
fundering där att man har några volymnivåer, som ger pulser till räknare
som ger olika kurvor om hur hårt regnet slår och hur många per minut

kanske en dagg givare, dom finns det hyggligt gott om
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

funderat lite på mikrofon för att ta ljud från regn,
ex tunn plåt, kanske 100x100mm, limma pizoelement på baksidan, lagom förstärkning och in i en ljudmätarkrets för lysdioder
ha optokopplare istället för lysdioder, och få in dom på var sin räknaringång, sedan kan man ha lite olika kurvor för dom olika styrkorna

helt omätbara enheter, men ger en hyggligt visning av hur hårt regnet slår
malman

Inlägg av malman »

Haha... Intressant att höra at man inte är ensam om mätnojja... Att mäta är att veta....

(Jag har berättat om min garage frys tidigare... Men vi tar den igen.... Satte temp sensorer lite kors o tvärs, o kastade ner en i garagefrysboxen bara för att se att den nykablerade sensorn funkade... Efter en halvtimme konstaterade jag att den nog var kass då den visade sjuka värden... Men efter lite ytterligare grunnande o testande visade det sig att den var ok.... Visade sig att frysboxen stog på infrysningsläge och min tempertur.... Och gjort så i 10år sedan inflyttning.... -37c. Bara noterat att glassen brukar vara väldigt hård, men inte mer än det.... Hoppsan.. så att säga...)

Div mer eller mindre realiserade projekt genom åren...
* Temperaturliggning på div mätpukter... Check
* Väderstation med loggning.. check (men loggningen har avstannat sedan länge efter datorstrul)
* Vindloggning på modellflygfältet... Check
* Loggning elmätaren... Check
* Loggning om hur mycket effekt de två fjärrstyrda motorvärmaruttagen drar... Hw klar, arduino implementation ej klar.
* Blitzortung rigg.. inskaffad, men antennfrågan ej löst
* Rtk gnss basstation med loggning till rtk2go nätet, check (men fn rapporterar den ej till centrala servrar efter lång nedtid pga trasigt sdkort i rpi)

Påtänkta
* Planer har länge funntis för 1090MHz fygtransponder mottagning och inrapportering (typ flightradar). Bara provlyssnat ett par ggr...
* Ljusnivå sensor för logga sol/moln/dagaljus förändringar
* Allsky kamera för detektering av flyg kometer och annat kul

Pågående (lågintensivt)
* Godag yxskaft projektet över sommaren... Sun tracker... Följa solen och logga dess bana... Mest bara gör att försöka utsätta mig för celest mekanik o få lite mer känsla för hur saker hänger ihop... Inspirerat av skuggfönster/loggning i stengolv i kapell i Rom (som besöktes för typ 25 år sedan) (solur on steriods). Två små stegmotorer med växellåda... Platta med ett gäng LDRer som sensorer... Väntar fn på att jag skall implementera constant force fjädrar (spiral fjädrar) runt motoraxlar för att ta upp det stora glappet som växellådorna visade sig ha.... Tillslut just fått hem lovande fjädrar från aliexpress...

Hmm listan blev klart längre än jag själv trodde....

But why????

Because you can.... Typ..

3d skrivare är bra för allt möjligt fnul...

Har gjort grundkonstruktion till vindmätare (skovel principen och vindflöjjel) mha den... Nu blev de inte driftsatta då jag kunde nyttja andra, färdiga sensorer...

Så 3d skrivare rekomenderas... Men.... Skilj på att skaffa för att använda... Konstra att skaffa en o sen tillbringa mycket tid med att meckla med dem.... Byggde egen deltamaskin för många år sedan och den funkade, men krävde en del meck av o till... Insåg att jag tröttnade på att mecka med den o handlade istället en välutprovad maskin för några år sedan... I mitt fall en prusa mk4...(Efter att ha driftat ett gäng sådana på jobet under ett par år). så mycket skönare att bara lita på att man oftast får ut en hel detalj.. än att trassla fram o tillbaka med skrivaren i sig.... Så något av de stora beprövade märkena är att rekomendera, om man inte skaffar den för att ängna sig åt skrivaren i sig...

För uomhusprojekt brukar man rekomendera ASA filament som är Uv-motsåndskraftigt.... (Hyffsat likt ABS sägs det.. så tillse då att välja en skrivare som är bra på det... Uppvärmd byggkammarr är då ett plus (inte ett måste men bra)...
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

ett vanligt kalibreringsvärde för ”skålkors” dvs vindhastighet är 1.04 hz/ knop ( Brookes & Gatehouse, dvs en av världens mest ansedda tillverkare av kappseglingsinstrument)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Idag har jag lekt lite med min UV-givare (LTR390), eller ja, bara kört igång exemplet och konstaterat att data kommer.
Innanför fönstret får jag 0 i värde, men öppnar jag så den ser himlen så får jag ett värde på typ 30-nånting.

Så helt klart behövs ett glas som släpper genom UV-B och UV-A.

Detta glas och mekaniken för vindhastighet, riktning och regn behöver jag få tag i innan jag börjar bygga.

Glaset var svårare än jag trodde att hitta, eller så vet jag inte vad jag letar efter.
Kvartsglas är det närmsta jag kommer, men blir ändå osäker på produkter jag hittar.
EPROM-glas som nån sa är ju en kul idé, men jag har inga EPROM, och vet inte om det ens går att få loss ett glas.

Sen är det mekaniken, helst köper jag en begagnad, men av 4 annonsen är det bara 1 som svarat (sen slutade svara) och de andra 3 svarar inte alls.. :?
Folk..

Slutar väl med att köpa en ny, men det känns så synd.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Fick tag i ett glas till ett typ mikroskop, en såndär slide för provet som ska kollas.
Så jag gjorde lite högst vetenskapliga test här:

Solen sken ju in här, så det var läge att testa. :)

Innanför ett treglasfönster = 4
I direkt solljus utan nåt = 145
Med sliden framför = 135
Med ett dricksglas framför = 95

Så sliden är väl inte helt genomsläpplig för UV, men kanske fullt duglig ändå.
I denna mätning är skillnaden 7%? Kanske går att leva med.

Faktum är, än vet jag inte vad enheten är på värdet jag får.
Ska väl läsa lite datablad sen ikväll när alla måsten är klara.
Skriv svar