Var är gräsklipparen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hawkan

Re: Var är gräsklipparen?

Inlägg av hawkan »

Nej jag ser det nu. Det är rätt cool med en basstation och NTRIP caster
men om det enda som behövs är att skicka RTCM3 till rovern så kan man komma undan
betydligt enklare. Nu funkar det så just nu gäller rör inte det som funkar.

Har förresten fått en betydande uppgradering av UIt. Home Assistant.
Screenshot_20250731_101158_Home_Assistant[1].jpg
Äldsta grabben fixade. Det enda jag vet att det skickas latitud och longitud till Karta
och där visas den senaste timmens spår. Och uppdateras live.
Man kan fixa lite med färger och storlekar och sånt men detta är betydligt bättre
än SW Maps och GNSS Master och det strul det var med det.

Och här finns möjlighet att larma om den står på fel ställe för länge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

:tumupp:
hawkan

Inlägg av hawkan »

Tog loss enheten från klipparen igår. Nåt kajko med laddningen.

Enheten har fungerat bra hela sommaren. Inte så träffsäker på att avgöra om den kört fast
men live position finns alltid i Karta i HA. Även vid långa uppehåll som när det
regnar en vecka i sträck och powerpacken dras ut löser den det bra.
Så fort den går in i laddstationen för nästa laddning så startar enheten
och powerpacken laddas. I normalfallet är det mera laddning än förbrukning
så det är bara vid långa regnperioder det blir bortfall.

Det märks också att den är fuktkänslig såklart. Snart blir den pausad för vintern
och då får det bli placering under skalet. Det här kan jag inte vara utan.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har get mig in på att använda samma GPS'er (men annan modul) i en retrofit lösning för "samköp's klipparna" (Green Mate/ Biltema).

Lite skillnader mot din setup, då jan använder en Orange PI i basstationen och ESP32 XBee som NTRIP Client.
Förutom att jag tycker PI Zero är fruktansvärt sega, så ha man ingen möjlighet till extern antenn.

Jag trodde i min enfald att jobbet skulle bestå i att få ordning på allt med GPS joxet, men det var i förhållande till "resten" inte supersvårt att nå målet "RTK Fix".

Det jag jävlas med nu är algoritmer för "Area coverage".
Alltid samma jävla visa. Man vill hålla på med kodning och kretskortsdesign, men slutar i ett hav av matematik.
Boustrophedon motion och Cellular Decomposition är så jävla tråkigt så man kan spy på det, i synnerhet om man vill klämma in beräkningen i en MCU som tuggar ren C kod.
Det hade varit lättare att göra beräkningen utanför roboten, men jag vill ha hela kittet autonomt.

Utbytes kretskortet är färdig designat och har i princip allt som "orginal kortet" (behöll även sling detektionen) men har lagt till RTK stödet och klämde in en rätt avancerad IMU (BNO-085), mest för kompass, men det kan ju vara lite kul att ser hu gräsmattan lutar osv.
Trevlig sensor som gör fusion internt så man slipper göra egna algoritmer för riktning när man tiltar osv. I övrigt så återanvänder jag alla kraftkomponenter (motor drivare ex.) från gamla kortet.

Hoppas jag härdar igenom matten så det blir ett färdigt projekt.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Så du ska styra klipparen med gpsen. Mer avancerat än vad jag gör.
Min gps bara åker med och berättar var klipparen är.
Ser inga möjligheter att styra den och visst hade det vart bra att kunna navigera loss den om den fastnat t ex
men bara att veta var den är och om den rör sej är stort. Inte lika stort men iaf.
Skriv svar