Magnetisk iduktion...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SoulCreeper

Magnetisk iduktion...

Inlägg av SoulCreeper »

Tja, jag har funderat på att fixa magnetisk drivning, tänk maglev tåg.

Men innan jag kan komma vidare så behöver jag mer information(har letat en hel del). jag kan grunderna för hur det ska fungera men det fattas formler och lite teori. Min tanke är iaf att först få en CD att snurra med hjälp av magnetisk induktion, notera att den inte ska sväva (än iaf) eftersom att detta troligtvis är för invecklat.

för att få CD:n att snurra så kommer det behövar magneter som sitter fast på den (Typ dessa) och en eller flera små spolar som "puttar" på dessa

.........[|] <=magneter
..........|
..........|====== <=axel
..........|
.........[|] [] <= någon form av spole

'|':en symboliserar en CD-skiva och '[', ']':en magneter

det jag behöver hjälp med är hur magnetfälet beror på strömmen(?) genom den och hur man räknar ut effekt och liknande på detta. Behöver även veta hur spolarna bör lindas (vill gärna ha lite formler på detta) och om det e lämpligt att använda en kärna. Styrningen har jag tänkt att det kanske går att ha en spole på lämpligt ställe som känner av när spolen(arna) ska byta polaritet för att göra drivningen hastighetsoberoende.

jag hoppas att förklaring duger och att det inte är För mycke stavfel :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Du vill bygga en motor ser jag. :)
Ännu roligare är det om du kan skippa magneterna, dock vet jag inte om metallskiktet är tillräckligt tjockt i CDn för att klara det. Det är möjligt att det går om du öser på tillräckligt starkt magnetfält. Då blir det samma princip som i gamla elmätare, skärmpolmotorer har jag för mig att de kallas.
SoulCreeper

Inlägg av SoulCreeper »

Det jag hade tänkt, utifall att allt går som jag vill så kanske det fixas något till cykeln. teorin du föreslår skulle kanske fungera e det fallet, men jag tror jag håller mig till magneter. tack för svaret iaf, ska googla vidare på det.
peter555

Inlägg av peter555 »

En skärmpolmotor är ju tämligen kraftlös så någon cykel lär du inte kunna driva med den. Det du ska leta efter är BLDC motorer.
SoulCreeper

Inlägg av SoulCreeper »

Det verkar vara mycket likt det jag e ute efter, men jag "platta ut" en sådan motor. Om jag inte har fel så drivs maglev tåg av en lång BL motor. Men det första måslet skulle vara att få CD:n att snurra. Trevligt med mer att leta på iaf :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

För cd _TROR_ jag det finns (troligen ultradyra) cdspelare där skivan flyter på en luftström. Hur det gör ljudet bättre lämnar jag åt er att räkna på. Tror det är lite cdsdvarv över det hela men....
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

det gör nog inte ljudet bättre.. men spelaren kanske blir tystare, eller inte..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jim:Ja men du vet då påverkas inte ljudet av något mekaniskt osv... något sånt tjaffs var det tal om. Har ingen själv så jag vet inte riktigt. Som sagt troligen hör inte dödliga skillnaden.
SoulCreeper

Inlägg av SoulCreeper »

det var inte riktigt detta jag ver ute efter, jag söker snarare information om hur man bygger en linjär motor.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

lite off igen då..

Jag hör skillnaden mellan den billiga dvd&vhs spelare vi har nu och dvdn jag köpte för några år sen för 2500kr. Den här väsnas massor när skivan snurrar det gjorde inte min thomson tyvärr så tänkte jag inte så mycket på det när jag flytta ihop med tjejen, men syrran fick min thomson och tvn för att hon hjälpte mig med flyttstädningen så den är långtifrån död..

det va det ljudet jag tänkte på, och om dom lyckas hålla en skiva svävandes och centrerat och att den snurrar med hjälp av magneter så borde den vara tyst om dom lyckas dämpa bort ljudet från luften..

men men.. nu nog om detta från mig :D
SoulCreeper

Inlägg av SoulCreeper »

jag har lyckats hitta en del formler efter en hel del googlande och snack men en polare.

Det jag har jagat efter är ett sätt att beräkna effekten (kraften) som "motorn" kan generera.

induktansen för spolen:

Bild

OBS!! "L":et i roten ska vara litet

A=Spolens area i m2=Pi*r2

N=Antal lindningsvarv

r=Spolens radie i meter

l=Spolens längd i meter

från http://www.kennethshem.se/Formelsamling/!FORMEL.htm]denna sida

Får magnetiskt flöde i weber (fi) från L= (N*(fi))/I

(fi)= (L*I)/N

där I = ampere

magnetisk dragningskraft per areaenhet: F/A=½*(B^2)/(4*PI*10^-7))

med detta så kan jag som sagt räkna ut magnetisk dragningskraft per areaenhet som en viss spole kan ge med en viss störm igenom sig.

Här kom det lite fler problem, hur gör man om man vill räkna ut dragningskraften mellan denna spole och en magnet?

har en .xml fil med alla formler
peter555

Inlägg av peter555 »

Den här är väl rätt lik din motor
SoulCreeper

Inlägg av SoulCreeper »

peter555 skrev:Den här är väl rätt lik din motor
Mm, det är i princip vad jag har funderat på, men utan magnetisk levitation och simplare design. såg att dom hade anvät en hall effekt sensor för att se vart magneterna är någon stanns, kommer den generera en sinuskurva fom man måste modifiera lite senare? Jag letar fortfarande efter något sätt att beräkn hur mycket kraft som kommer överföras till den roterande delen. jag har ju flödestätheten på spolen och även de magneter det kan tänka gälla.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag föreslår att du kollar referenserna i artikeln och försöker få tag i en bok om elektromaskiner. Du lär inte klara dig med Pelles formelsamling för att göra beräkningarna som du är ute efter.
SoulCreeper

Inlägg av SoulCreeper »

ok, får väll eventuellt vänta tills man har läst kursen "Elstatik och magnetism", eller störa läraren lite
Skriv svar