Nödström Batteri - Växelriktare - kylskåp/frys

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Knut

Nödström Batteri - Växelriktare - kylskåp/frys

Inlägg av Knut »

Hej,

Har en husrenovering framför mig. Totalrenovering. Allt blir nytt inklusive elektriciteten.

Jag tänkte... Misstag jag vet men ändå.

Blir en separat säkring/krets för kyl/frys. Första tanken var en omkopplare för dinskena så att man antingen kör nätanslutet för den kretsen eller kopplar om så matningen kommer från en enkel växelriktare typ 12v->230v 2000w w eller liknande. Men ger en sådan brytare tillräcklig säkerhet? Dvs riskerar man vid fel i brytaren att man matar växelriktaren från elnätet eller tvärt om att man matar elnätet från växelriktaren? Tänkte sedan att man kunde ha en kabel från säkringen till ett typ cee "blå" och sätta kontakten antingen i nätanslutning eller i växelriktaranslutning. Det borde ju ge önskad separation mellan systemen. Men då funderade jag på nollan, som vad jag vet alltid kopplas från samma plint i elcentralen så då måste det ju bli en specialare för det med. Fungerar en sådan lösning alls?

Det mest basic är ju trots allt att släpa in batteriet i köket och koppla kylen direkt till växelriktaren. Men det blir nog lite för bökigt.

Alternativet att man har en växelriktare för sol och batteri som kan driva huset i ö-läge. Men det blir på en hel annan nivå och det finns redan en solanläggning på ett annat hus på fastigheten flera hundra meter bort.

Min tanke rör alltså bara en krets för kyl och frys. Samt eventuellt utrustning för bredband/nätverk. För att klara strömavbrott. Inga krav på automatisk omkoppling. En enkel brytare vore bäst men kan även tänka mig att flytta en stickpropp.

Kan man lösa detta? Självklart med Elektriker.

/Knut
Prins Valiant

Re: Nödström Batteri - Växelriktare - kylskåp/frys

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tycker bästa lösningen är att ha möjlighet att flytta en stickpropp, elsäkert och tydligt. Då väljer du energikälla manuellt.
När det gäller nödkraft och omkopplare ställs stora krav på installationen enligt elföreskriftena. Om man har en fast installation för val av normal kraft/ nödkraft får det nämligen aldrig finnas någon risk att du matar ut din nödkraft baklänges ut på nätet. Där står kanske någon tekniker och skall koppla ihop den nedfallna ledningen, och han har brutit i transformatorstationen. Han utgår helt enkelt ifrån att det som kommer från ditt hus är ofarligt. Du kanske även matar några grannars hus med din nödkraft
:)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

två uttag med var sin spänning är väldigt bra :tumupp:
hawkan

Inlägg av hawkan »

Värt att undersökas hur ofta det blir strömavbrott.
För 25 år sedan var det relativt ofta och jag skaffade generator mm.
Numera är det kanske nån gång per år det sker, inte ofta. Inte så jag bryr mej.
Generatorn har inte använts för detta på flera år.
Olika på olika platser såklart.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Knut skrev: 25 september 2025, 11:21:35 Första tanken var en omkopplare för dinskena så att man antingen kör nätanslutet för den kretsen eller kopplar om så matningen kommer från en enkel växelriktare typ 12v->230v 2000w w eller liknande.
Och hur startar du invertern? Dvs det blir ett steg till för att få ström.
Knut skrev: 25 september 2025, 11:21:35 Men ger en sådan brytare tillräcklig säkerhet?
Det beror på brytaren.... Normalt pratar man reservkraftsomkopplare här. Oerhört gedigna saker som verkligen garanterar att nät och reservkraft inte får kontakt med varandra. För en enskild enfaskrets kan man tänka sig enklare saker, typ då brytare 1-0-2. En kontaktor av god kvalitet med dubbla NO/NC-kontakter går också.

Det finns färdiga lösningar. Sök på nödstrlmsanläggning.
Knut skrev: 25 september 2025, 11:21:35 Tänkte sedan att man kunde ha en kabel från säkringen till ett typ cee "blå" och sätta kontakten antingen i nätanslutning eller i växelriktaranslutning.
Pratar du om ett annat alternativ nu? Ja det fungerar.
Knut

Inlägg av Knut »

Bo.Siltberg skrev: 26 september 2025, 11:34:31
Knut skrev: 25 september 2025, 11:21:35 Första tanken var en omkopplare för dinskena så att man antingen kör nätanslutet för den kretsen eller kopplar om så matningen kommer från en enkel växelriktare typ 12v->230v 2000w w eller liknande.
Och hur startar du invertern? Dvs det blir ett steg till för att få ström.
Det har du helt rätt i. Det blir ingen helautomatisk lösning. Men ska man dit och starta invertern så kan man ju slå om en brytare/flytta en stickpropp när man ändå är där. Kylskåp är ju en "kritisk" last. Men inte mer kritisk än att det klarar timmar innan det blir kris på riktigt. Då är nog bredbandsutrustningen viktigare. Ungarna reagerar ju på under minuten. Men har andra änden på fibern nödström? Det vet man ju inte heller.
Knut skrev: 25 september 2025, 11:21:35 Men ger en sådan brytare tillräcklig säkerhet?
Det beror på brytaren.... Normalt pratar man reservkraftsomkopplare här. Oerhört gedigna saker som verkligen garanterar att nät och reservkraft inte får kontakt med varandra. För en enskild enfaskrets kan man tänka sig enklare saker, typ då brytare 1-0-2. En kontaktor av god kvalitet med dubbla NO/NC-kontakter går också.
Det finns färdiga lösningar. Sök på nödstrlmsanläggning.
Du menar alltså att man kan komma undan med enklare brytare/reläer utan att gå "all in" på reservkraftsomkopplare i enfaskretsar? Jag ska söka lite på nödströmsanläggning som du föreslår.
Knut skrev: 25 september 2025, 11:21:35 Tänkte sedan att man kunde ha en kabel från säkringen till ett typ cee "blå" och sätta kontakten antingen i nätanslutning eller i växelriktaranslutning.
Pratar du om ett annat alternativ nu? Ja det fungerar.
Jo det var en annan tanke jag hade. För att förenkla allting. Det ger ju verkligen separation mellan strömkällorna. "KISS" så att säga.

/Knut
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

En pyrotekniska säkringar borde grejja biffen , bara man får till att dom garanterat löser ut när invertern går hög

Blir ju sura miner o cell om en montör får bakmatad ström isig
Knut

Inlägg av Knut »

Pyroteknik låter kul... Men det blir ju tyvärr engångs. :-)

Vore ju tråkigt att ha ett liv på sitt samvete. Så planen är helt klart stickproppslösningen. Det är en precis påbörjad renovering så jag hinner tänka igenom detta ett par gånger innan beslut behöver tas.

Tack för era åsikter!

/Knut
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Bilar har ofta pyrosäkringar även om det är till startbatteriet speciellt om det sitter bak.

Krockkuddskretaen skjuter då säkringen på batteriet så man inte har en lånf kankske trasig osäkrad tjockledning under bilen
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Vad är det för fel på ett inkommade cee don - säkring - reservkraftsomkopplare. Det är ju en standard lösning.
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Knut skrev: 26 september 2025, 11:52:23 Du menar alltså att man kan komma undan med enklare brytare/reläer utan att gå "all in" på reservkraftsomkopplare i enfaskretsar? Jag ska söka lite på nödströmsanläggning som du föreslår.
Jag skulle nog inte ha skrivit så. Allting beror på... Det gäller att man har bra på fötterna för att göra rätt bedömning.
I dessa nödströmsanläggningar är strömmen blygsam jämfört med trefas i mätarskåpet.
Det ställer inte samma höga krav då det inte blir lika högt slitage.
Rätt kopplat så kan inte invertern i en nödströmsanläggning starta förrän kontaktorns NO-kontakter har brutit bort nätet varefter NC-kontakterna startar invertern.
nodstrom-inkoppling.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar