Ingen Com-port på dator vad göra?
Re: Ingen Com-port på dator vad göra?
Jag kunde tanka ur senaste filen grund.txt ur min HP50g via USB-kabel och programmet Conn4X i skrivbordsdatorn, sedan spara den filen på USB-minne och sedan sticka i USB-minnet i gamla "spisen" HP Pavilion 7880 som har Windows XP och med gamla seriella kabeln och gamla programmet Transfile Win 48 att få in filen i min HP 48GX. Och programmen funkar. Alla glada och nöjda. Nu har jag en HP miniräknare som har bra och sköna och distinkta knappar.
Programmet Transfile Win 48 går inte att installera på min nyare skrivbordsdator(från år 2015) som har Windows 8.2, 64-bit.
Men jag kanske skaffar en adapter USB - seriell RS232, verkar kosta ca 125 pengar.
För att se om inte HP 48GX kan snacka med Conn4X programmet i min nyare dator(år 2015) som har Windows 8.1.
Programmet Transfile Win 48 går inte att installera på min nyare skrivbordsdator(från år 2015) som har Windows 8.2, 64-bit.
Men jag kanske skaffar en adapter USB - seriell RS232, verkar kosta ca 125 pengar.
För att se om inte HP 48GX kan snacka med Conn4X programmet i min nyare dator(år 2015) som har Windows 8.1.
Senast redigerad av Haralt 23 september 2025, 20:10:44, redigerad totalt 2 gånger.
-
En ytterligare möjlighet är att köpa en äldre laptop på exvis Tradera.
En som kan köra DOS och W95-98.
Det finns gott om dom och priserna varierar iofs, men det går att hitta en billig.
Kolla under rubriken "Övriga retrodatorer".
En som kan köra DOS och W95-98.
Det finns gott om dom och priserna varierar iofs, men det går att hitta en billig.
Kolla under rubriken "Övriga retrodatorer".
qwetsalcoat,
du menar att en bärbar dator med Windows 95/98 eller XP är lättare att hantera(plocka fram och ställa undan) än den gamla tunga "spisen"(ca 8 kg) skrivborddator med Windows XP, som jag har?
Den gamla tunga "spisen" var nära jag hade slängt, vid senaste flytten. Det är ofta då man gallrar och rensar ut rejält och slänger grejer (som det senare visar sig att man behöver).
du menar att en bärbar dator med Windows 95/98 eller XP är lättare att hantera(plocka fram och ställa undan) än den gamla tunga "spisen"(ca 8 kg) skrivborddator med Windows XP, som jag har?
Den gamla tunga "spisen" var nära jag hade slängt, vid senaste flytten. Det är ofta då man gallrar och rensar ut rejält och slänger grejer (som det senare visar sig att man behöver).
Om du redan har passande skärm osv så kan ju den stationära funka lika bra. Typ bara växla mellan analog VGA och DVI/HDMI på skärmen, och antingen flytta kabel för USB-tangentbord+mus eller ha dubbla uppsättningar av dessa (eller åtminstone dubbla möss) är ju en variant.
Businessdatorer kunde ofta beställas med både serie och parallellport tills nyligen, ofta finns då hårdvaran på moderkoret och det man fick om man betalade var en kabel och en kontakt.
Intressant! Hur nyligen är detta "nyligen" ungefär?
Undrar om det finns begagnade företagsdatorer med vettig prestanda för att använda hemma, som fortfarande har dessa portar?
Misstänker att företag lär väl mestadels ha gjort sig av med datorer som inte uppfyller officiella kraven för Windows 11 dock?
Undrar om det finns begagnade företagsdatorer med vettig prestanda för att använda hemma, som fortfarande har dessa portar?
Misstänker att företag lär väl mestadels ha gjort sig av med datorer som inte uppfyller officiella kraven för Windows 11 dock?
Jag har Lenovo torndatorer med parallell och serieportar på moderkortet. Har inte testat parallellporten, för jag har inte orkat fixa kabeln som behövs, men serieportarna har jag använt. IBM blev ju Lenovo "nyligen" (för 20 år sen) så de maskinerna är något nyare än det och kunde samarbeta med w10.
- Mizzarrogh
Om det varit närmare hade du kunnat få min gamla dator, men jag tror den är för tung att skicka.
Om du har en modern stationär dator kanske det enklaste är att köpa ett kort med serieport, t.ex.
https://www.amazon.se/Express-kort-2-po ... B086KVF2MH
Fast en USB till COM-port är ju billigare.
https://www.amazon.se/Express-kort-2-po ... B086KVF2MH
Fast en USB till COM-port är ju billigare.
De maskinerna jag köpte in på förra jobbet för knappt 10 år sen var så, nu har jag inte köpt in speciellt mycket maskiner sen jag bytte jobb för 10 år sen,
men det lär ju inte ha upphört precis när jag slutade, det kanske till och med går idag.
På nuvarande jobbet köper vi ju till vissa system in helt nya moderna moderkort som har såväl serieport, parport, PCI och ISA, men det är ju industrikort..
Jag kör win11 på en gammal HP-maskin som har serieport, den skulle kunna ha paralellport också om jag hade kabeln till den. i7, minns inte generation, Dock bara 8G RAM.Misstänker att företag lär väl mestadels ha gjort sig av med datorer som inte uppfyller officiella kraven för Windows 11 dock?