För att återknyta till den trådrubrik som alexanderson satt.
Det varierar rätt mycket mellan olika studieinriktningar.Varför så mycket matematik i civilingenjörsutbildningen?
Vilka studieinriktningar som finns varierar lite mellan studieorter. Vi kan se på KTH, som exempel.
Det finns lite olika alternativ, som högskoleingenjör, civilingenjör och arkitekt. De senare två 300 hp, 5 år heltid.
Om vi håller oss till civilingenjörsutbildningarna så varierar matteinnehållet en hel del.
Här är några exempel.
– Teknisk matematik. En nystartad utbildning. "För dig som brinner för matematik." 42% matte första året.
– Teknisk fysik. En "klassiker" med rätt mycket matte och fysik. 30% matte först året.
– Datateknik. 25% matte första året.
– Elektroteknik. 25% matte första året.
– Medieteknik. 22% matte första året.
– Teknisk kemi. 16% matte första året.
Här finns en översikt över alla utbildningar på KTH.
https://www.kth.se/utbildning/hitta?Utb ... lingenjoer
Är matten i civilingenjörsutbildningen svår?
Det finns flera infallsvinklar på den frågeställningen.
Civilingenjörsutbildningarna räknas sällan som enkla. Det brukar krävas skapliga gymnasiebetyg, om man ska komma in på utbildningarna. Kanske är kraven till t.ex. teknisk fysik och datateknik lite högre?
Ungefär hälften av dom som antas till en civilingenjörsutbildning avlägger examen.
Det utbildas (examineras) lite drygt 4000 civilingenjörer om året i Sverige.
Lite drygt 88 000 slutför en gymnasieutbildning, varje år. Av dessa är det nog en ganska liten andel som vill och klarar av att bli civilingenjörer.
Från slutet av 1970-talet till idag har antalet civilingenjörer som utbildas ungefär femdubblats.
Från utbilningsanstalterna hörs emellanåt klagomål på att studenterna inte uppfyller förkunskapskraven.
Ett par frågeställningar, bland flera, som man kan fundera över i det sammanhanget:
– Har gymnasister blivit smartare, så att fler kan klara utbildningen?
– Har kunskapskraven sänkts, så att fler ska klara sig?
Jag vet inte, men tycker att det är intressanta frågeställningar.
Matten är en ganska stor del av dom flesta civilingenjörsutbildningarna. Så kommer det nog att förbli. Jag ser inget skäl till att minska andelen matte.
/π