Leddsnurra v3.0

Berätta om dina pågående projekt.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Jo såg att jag visst stavat led fel.. men märkte inte det förrän jag hunnit göra 20 bilder med det så jag orkade inte göra om det..

Nästa steg är att få snurrat att rita ut lite geometriska figurer i realtime, sen så kan det bli ett litet spel antagligen...

Pong är nog inte så übersvårt att få till får vi hoppas :-)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

mullemeck: Har du bytt lysdioder? I början så var dom röda, men nu ser dom definitivt blå ut på filmerna.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Jag tycker att dom ser väldigt röda ut iallafal på dom filmer jag har sett.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

matseng: Va? nej det är samma lysdioder som från början.. Vilken film tycker du de ser blåa ut på?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Eh... ja. Det stämmer.

Begriper inte hur jag såg blått. Tilltagande senilitet kanske, eller så är det någon som "med mig skämtar aprillo" och har lagt ut två versioner av filmerna. ;-)
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

hehe.. ne dom har alltid varit röda och kommer vara det tills denna version är färdig och jag kanske börjar på nästa med RGB dioder om jag någon gång under min livstid får tid till det...
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Senaste nytt!!

Har fått igång en funktion så att jag genom att skicka x och y värde så räknar snurran själv ut vad den ska visa för att en pixel ska tändas eller släckas..

För skoj skull gjorde jag ett litet enkelt ritprogram där man kan rita streck genom att använda piltangenterna så nu kan man nästan rita på snurran i realtime, men tyvärr laggar det lite om man ritar för snabbt då överföringshastigheten till snurran är för låg :-(

Nästa steg blir att koda ett Pong spel till den..
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Du ä en :twisted: på det här............men du, har din handledare sett roboten än ?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Nej blev aldrig att vi visade upp robotarna i slutet av arbetet och nu så har vi ju slutat skolan..

Han har dock sett den för några månader sedan..
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ja då har pong arbetet börjat och kommit en bit på vägen, kan nu styra två "Rack" via två potentiometrar och en boll kan studsa omkring, dock buggar den lite ibland när man slår till den andra gången så det måste fixas.

sen har jag laggt in siffrorna 0-9 så att de skrivs ut av sig själv på en kordinat som man anger, det var inte det roligaste arbetet då det krävde ca 400 rader kod... Tur man har gott om minne i en PIC16F877A :-)

Ska försöka få upp nån liten film och lite bilder ikväll när jag kommer hem..
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ja då var pong-spelet så gott som klart i mjukvaran i alla fall, ska bygga två ordentliga joysticks me så det blir lite lättare att styra den..

nu styr man padsens läge genom att vrida på två potentiometrar vilket inte ger så hög precision eller snabbhet..

En liten film där min högra hand möter min vänstra hand i Pong :-)

http://www.kakmonster.com/mulle/ledsnur ... nurra3.WMV

håll till godo....
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Helcoolt!

Dom ryckningar som man ser i horisontalled på "displayen" - är det något som är orsakat av kameran eller finns dom i verkligheten oxo?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Lite ryckningar är där ibland, är inte helt säker på varför men antagligen så tar det ibland lite längre tid att räkna ut bollens bana eller nåt...

En del ryckningar och blinkningar är kameran som inte hinner med också..
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hehe... ascoolt ju.

Nu vill vi se tetris också :twisted:
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

oh fifan altså :) ge mig dina kunskaper :D

jävligt snyggt altså! :tumupp:

man har svårt att tro att dom där enstaka lysdioderna kan åstadkomma en bild :)

keep up the good work :)
Skriv svar