Jag drar ledarna under en processor som har BGA-paket.
För att undvika följande där jag bryter referensplanet igenom att dra en ledare på topplagret..

Jag har inte löst detta än och kommer troligtvis inte kunna göra detta med 6 lager. Jag måste ha minst ett lager till för att lösa detta problem. Men med tanke på att lagret är bara brutet med en kort ledare, så kanske detta är förlåtet trots allt. Topplagret är referenslagret med en spänning på 0V.
Men för att undvika att göra samma misstag igen under processorn.
Då väljer jag att jorda vissa pinnar så som MMC0, DDR, SERDES, UFS osv. Frågeställning:
Många av dessa pinnar är en I (Input), O (Output), IO (Input-Output) och vissa har en intern PD/PU (Pull-down, Pull-Up).
För dom som är ingångar så låter det säkert logiskt att man kan sätta dom till GND.
Men för dom som både är ingångar och utgångar eller bara utgångar. Då blir det kortslutning så strömmen skulle rusa om dessa skulle vara aktiva.
Då är frågan: Visst fungerar detta igenom att bara stänga av dessa enheter? Detta görs väll i mjukvara? Typ om jag bara använder LPDDR0 och resterande av LPDDR1, LPDDR2, LPDDR3 sätter jag till GND?
Notera att vissa pinnar i databladet står att dom MÅSTE lämnas som oanslutna. Dessa har jag lämnat flytande.
Datablad: https://www.ti.com/lit/ds/symlink/am69a.pdf