Lösa nybörjarfunderingar: Planering inför enkelt rörförstärkarbygge
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Lösa nybörjarfunderingar: Planering inför enkelt rörförstärkarbygge
Ruggigt bra högtalarelement till horn säljer Sonido i Hungern.
Jag har byggt med ett 5" element och framför allt mellan- och diskantregister är på topp. Egentligen fattas ingen bas heller. MYCKET GOD verkningsgrad. Elemeneten är dock inte världens billigaste.
http://www.pastisch.se/ror/sonido.htm
En annan variant är olika (f)Onkenlådor som också ger bra tryck: http://www.pastisch.se/ror/fOnken.htm
Jag har byggt med ett 5" element och framför allt mellan- och diskantregister är på topp. Egentligen fattas ingen bas heller. MYCKET GOD verkningsgrad. Elemeneten är dock inte världens billigaste.
http://www.pastisch.se/ror/sonido.htm
En annan variant är olika (f)Onkenlådor som också ger bra tryck: http://www.pastisch.se/ror/fOnken.htm
- Mizzarrogh
Tackar! Det var nog de jag hade i åtanke från början när bygget först designades. 
Även om det är mycket pengar så kan det nog vara värt det för att få till bra och välfungerande grejer.
Detta är förmodligen ändå kaffepengar jämfört med "proffs HiFi"

Även om det är mycket pengar så kan det nog vara värt det för att få till bra och välfungerande grejer.
Detta är förmodligen ändå kaffepengar jämfört med "proffs HiFi"
-
Jo det var 800 ohm. Högtalarna var Philips AD9710 och slutrören var EL86. Konstruktionen kom från Philips. 800 ohms högtalare finns väl inte att få tag på idag.SeniorLemuren skrev: ↑22 augusti 2025, 16:44:49
Edit. Jag har nog fel med 80 Ohm. Det kan varit 800 Ohms högtalare.
Philips tillverkade en rörförstärkare AG9018 med uttag för både 8 ohm, 16 ohm och 800 ohms högtalare.
Även McIntosh 275 gick att använda till både låga och höga högtalarimpedanser, samt för matning av linje.
Senast redigerad av alexanderson 24 augusti 2025, 14:20:10, redigerad totalt 2 gånger.
-
Har Du något vetenskapligt belägg för detta påstående ?
Audio Research Classic 60 som har sålts i stort antal(lyssnaromdöme finns bland annat i Stereophile, stereoNET och hifiengine) innehåller en kombination av rör, operationsförstärkare, J-FET och MOSFET.
EF-sponsor Marta brukar komma med kloka inlägg i detta forum. Men detta inlägg anser jag vara Bullshit.
-
En klassisk hornhögtalare är Altec Lansing "Voice of the theater".
Paul W. Klipsch tog patent på en hornhögtalare år 1946. Eftersom detta patent har gått ut är det fritt fram för alla att kopiera.
Per Elving presenterade i Radio & Television 1975 nr 3 en byggbeskrivning på en hornhögtalare benämnd 70/80. Detta horn är bra och har byggts i ett stort antal.
Bo Karlsson och Ulf B. Strange presenterade i Radio & Television 1973 nr 4 en dålig konstruktion av ett bashorn med en 10 tums högtalare.
Rörförstärkare får sin speciella ljudkvalitet genom att rör har en mjukare karaktäristik än transistorer och av att det av nödvändighet används andra kretslösningar.
Stenhårt motkopplade konstruktioner med halvledare och brutal råförstärkning låter alltid illa. De kan mäta excellent på sinus, men snabba förlopp med höga amplituder får saker att bottna när utgångssteget får svårt att hänga med.
En single-ended rörkonstruktion, eller åtminstone enbart slutsteget som push/pull ger mest jämna övertoner, som harmoniserar med musiken. Övergångsdist med olinjäritet kring nollpunkten ger udda övertoner som skapar disharmoni.
Altec-Lansing är ett av dessvärre många gamla fina märken att numera se upp med. De gamla sakerna är givetvis fortfarande fina om de hålls i skick. Det nya är bara förklätt chinask*t. På 80-talet, tror jag det var, gjorde ursprungsfirman KK och namnet började dansa runt mellan diverse oskyra tillverkare.
Stenhårt motkopplade konstruktioner med halvledare och brutal råförstärkning låter alltid illa. De kan mäta excellent på sinus, men snabba förlopp med höga amplituder får saker att bottna när utgångssteget får svårt att hänga med.
En single-ended rörkonstruktion, eller åtminstone enbart slutsteget som push/pull ger mest jämna övertoner, som harmoniserar med musiken. Övergångsdist med olinjäritet kring nollpunkten ger udda övertoner som skapar disharmoni.
Altec-Lansing är ett av dessvärre många gamla fina märken att numera se upp med. De gamla sakerna är givetvis fortfarande fina om de hålls i skick. Det nya är bara förklätt chinask*t. På 80-talet, tror jag det var, gjorde ursprungsfirman KK och namnet började dansa runt mellan diverse oskyra tillverkare.
- Mizzarrogh
Jag funderade också på single end om man skulle göra något mer seriöst.
Jag håller med Marta. Skall man bygga med rör så bör man undvika grus i ljudkedjan.alexanderson skrev: ↑24 augusti 2025, 13:42:43Har Du något vetenskapligt belägg för detta påstående ?
Audio Research Classic 60 som har sålts i stort antal(lyssnaromdöme finns bland annat i Stereophile, stereoNET och hifiengine) innehåller en kombination av rör, operationsförstärkare, J-FET och MOSFET.
EF-sponsor Marta brukar komma med kloka inlägg i detta forum. Men detta inlägg anser jag vara Bullshit.
det beror väl på vad dina utgångstransformatorer är byggda för.Mizzarrogh skrev: ↑24 augusti 2025, 17:09:46 Jag funderade också på single end om man skulle göra något mer seriöst.
En seriös förstärkare men lägsta dist är PP kopplad.
- Mizzarrogh
Skall kolla om det går att se under färgen på dem, men är rätt säker på att det är de jag köpte av Magnus förut. 

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Nu minns inte jag vilka av mina trafar du köpte men kolla hos www.fragjanzuerst.de.
En SE-förstärkare har ju bara 25% av effekten från motsvarande PP-förstärkare. En EL84-PP kan ge 12-15W men en "enpetare" med samma rör 3-3.5W. Det kräver en högtalare med hög verkningsgrad och där kommer hornhögtalarna in.
Populärt är/var att använda bredbandselement för att göra enkla arrangemang. Rörförstärkaren producerade ett mjukt ljud och det var sällan tal om att förstöra det med delningsfilter som skapade fasfel.
Jo, om trafarna - du kan ha ett par ATRA0427 (PP): http://fragjanzuerst.de/kd/ATRA0427d.pdf
Det kan vara ett par ATRA0411 (SE).
Om det är ex-mina trafar kan de vara svartlackade.
En SE-förstärkare har ju bara 25% av effekten från motsvarande PP-förstärkare. En EL84-PP kan ge 12-15W men en "enpetare" med samma rör 3-3.5W. Det kräver en högtalare med hög verkningsgrad och där kommer hornhögtalarna in.
Populärt är/var att använda bredbandselement för att göra enkla arrangemang. Rörförstärkaren producerade ett mjukt ljud och det var sällan tal om att förstöra det med delningsfilter som skapade fasfel.
Jo, om trafarna - du kan ha ett par ATRA0427 (PP): http://fragjanzuerst.de/kd/ATRA0427d.pdf
Det kan vara ett par ATRA0411 (SE).
Om det är ex-mina trafar kan de vara svartlackade.
- Mizzarrogh
Ah, det kan det vara, jag hade dem till 6V6 bygget förut. 

Då är det löst, PP 6V6 eller EL84 som slutsteg. Nu är nästa fundering "hur fasvända"Mizzarrogh skrev: ↑25 augusti 2025, 10:03:17 Ah, det kan det vara, jag hade dem till 6V6 bygget förut.![]()
En bra primer är http://www.valvewizard.co.uk/ merlin blencows site, han skriver även böcker i ämnet.
- Mizzarrogh
Tackar! 
6V6 blir det eftersom jag har dem.

6V6 blir det eftersom jag har dem.
-
Har DU NÅGON J-FET transistor i din elektronikverkstad ? Har Du någon PENTOD i din elektronikverkstad ?
Ta då upp Id Vd respektive Ia Ea kurvor för dessa. Publicera i detta forum med kommentar.
Både för rörförstärkare, transistor-förstärkare och hybrid-förstärkare finns mängder med olika kretslösningar att tillgå.
Senast redigerad av alexanderson 25 augusti 2025, 11:26:54, redigerad totalt 2 gånger.