Tillverkning av kretskort

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Tillverkning av kretskort

Inlägg av Glenn »

Finsn väl tre "skolor", tunnflytande, geleformat, och i penna.

Jag använder tunnflytande, jag har nån 1l-flaska från multicore som är säkert 10 år gammal minst, det går ju inte åt några mängder..

Geleformat är väl ok, men jag gillar inte att det inte flyter in, vid de tillfällen som jag skulle använda geleformat fluss använder jag hellre tennpasta.

Pennorna gillar många men jag tycker dom är värdelösa, MÖJLIGEN kan man ha dom för att flussa lite på helt nya kort, men jag använder i praktiken aldrig mina.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

När det gäller condingar på i 0.1 -10 uF så hittar lag bara upptill 0603 storlek i Fusions lib. är de svåra att löda för en nybörjare?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag använder minst 0805 när jag ska handlöda. Blir det något jag ska handlöda fler kretskort, använder jag 1206.

0603 kräver en spets pincett, liten lödspets och skapliga ögon.

Själv använder jag starka läsglasögon (+2,5) till "normalarbetet" och urmakarlupp till avsyning, då oftast i kombination...
Castor

Inlägg av Castor »

Du kan ju använda paddar för ett motstånd 0805, och löda en konding där i stället.
0805 är ju måtten och påverkas inte av om det är en konding eller ett motstånd.
När det gäller ellytar är de ju större, men det borde inte vara svårt att göra egna större, rätt mått finns
i databladen, alternativt kör du dessa hålmonterat, det borde gå att fixa åtminstone till några kort.
Jag har i mina överskottslådor diverse hålmonterade lytar (och en del ytmonterade oxå) jag kan bidra med om du vill.
Som någon skrev tidigare, 0805 är OK att handlöda, 0603 lite smått men funkar om man kört 0805 ett tag, men nog
inte så lätt att köra från början, speciellt inte om man är lite darrhänt :D
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

SeniorLemuren skrev: 24 augusti 2025, 12:56:54 När det gäller condingar på i 0.1 -10 uF så hittar lag bara upptill 0603 storlek i Fusions lib. är de svåra att löda för en nybörjare?
Om du väljer resistor-biblioteket, C-EU (kondensator europeisk symbol) trycker på "Variant" längst ute till höger får du up en enorm lista med olika fotavtryck t.ex. 0805, 1206, 1210 osv. som är större och enklare att hantera. Finns även ~50 olika varianter av hålmonterat i samma lista.

Räcker inte det då kan du lägga till olika bibliotek för Wurths sortiment av kondensatorer i bibliotekshanteraren.
Skriv svar