Synthproblem Paia 9700s

Berätta om dina pågående projekt.
platon

Inlägg av platon »

Det verkar gå att lösa om jag byter ut R66 10k mot ca 100k. Märkligt, men då "vänder" envelopen fint på toppen. Kan något gå sönder om jag byter denna resistor mot en större? Utom själva resistorn då. Fast jag tappar ju massa signal, så det blir jkla massa bakgrunsbrus...det värsta jag vet efter jordbrum. Undrar vad det egentliga felet är.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter så väldigt bekant det här med att det blir tyst när toppen kommer. Jag har varit med om det förrut, men jag minns inte vad det berodde på.

Du ska kunna byta R66 utan att något går sönder. Signalen blir som sagt lite lägre men annars är det ingen fara.

Är Q4 på VCA'n ok? Sedan hänger jag inte riktigt med på funktionen hos Q3. Vet du vad den gör?
platon

Inlägg av platon »

Nu tror jag att bitarna börjar falla på plats, helt plötsligt fungerade den, precis när jag var i färd med att byta R66. Det verkar vara glapp i VCA poten, vilket antagligen orsakat rundgång och det har antagligen blivit för mycket rundgång när envelopen ökat amplituden, vilket släckt ljudet. Mycket är fortfarande skumt. Filtermodulen gör fortfarande kortis när den skruvas in i plåtlådan, men jag hoppas att morgondagen löser detta.

Ja just det, trafon brann upp också :o Tur jag hade en till...
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Var är synthen?.
Ett projekt utan bilder är ju inget vidare.
platon

Inlägg av platon »

Bilder kommer när jag inte är tokig längre.

Idag funkar den inte, det gjorde den igår kväll.
platon

Inlägg av platon »

Jag fuskfixar den, om jag kapar sladden som går från balanspoten och direkt till jord så funkar det, satte ett 5k6 motsånd emellan. Men undrar vad felet egentligen är.
Filtermodulen vete sjutton, hittar ingen spänning i panelen, men i rackskena kortsluter den. Jaja, nu ska allt in i trälåda så då borde inte den inte kortsluta, men man vet ju aldrig när jag sitter vid spakarna :roll:

Bilder kommer när jag är nöjd med resultatet...
platon

En fråga!

Inlägg av platon »

Jag har byggt en sån här:

http://www.electrokit.se/download/k23.pdf

och den funkar som LFO till Paian, men då måste jag jorda den från minuspolen till jord på Paian, kan något gå sönder om jag gör så?
Skriv svar