Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Glenn »

Pust och stön, nu har jag ÄNTLIGEN läst ifatt denna tråden, jag låg nästan två år efter när jag började :)

Jag fattar inte hur du kan få så mycket gjort, speciellt inte när du jobbar heltid (antar jag) samtidigt, jag är nöjd när jag lyckas dra iland projekt som är mycket mindre än dina.

Kul också att se Mel, aka SM0MPV aka Claes på en massa bilder, han är ju ordförande i den klubben jag är med i (TSA, SK0MT) så honom har jag ju träffat många gånger.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det har blivit en hel del radio på senare tid, så nu kommer det uppdateringar några dagar.

Bild
Blev inkallad att laga en trasig kantpress, av gammal sort

Bild
Visade sig vara lite kondingbyten som behövdes

Bild
Tuffsan

Bild

Bild

Bild
Svarvning av bromscylindrar till en snubbes veteranbil

Bild
Kom förbi en snubbe med den här, var en liten spricka i oljetråget han ville jag skulle svetsa. Jag tyckte inte det var ett litet jobb så jag sa det blir för dyrt för han.

Bild
Konding som var svår att få tag på, bipolär som klarar massor av rippelström. GTL Göran hade på hyllan (han var TV-reperatör i hans förra karriär) men vi får se om den håller över tid.

Bild
Köpt till CNC-fräsen

Bild

Bild
Mäter in den

Bild
Provgör fötter åt en kollegas projekt att bygga ett staket

Bild

Bild
Skulle göra 11 st så valde att göra det i CNC-fräsen, funkade utmärkt!

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
XLTn är nu redo för vintern

Bild
När småttingarna blir för jobbiga så söker Thor skydd hos matte.

Bild
Hämtar hem lite lastpallar av GTLarna

Bild
Klättring, felsökning av 6/6 el stacken för 15m. Något gnistrar när man sänder. Misstänkte först stackboxen men den var det inte.

Bild

Bild

Bild

Bild
Kontakt på den nedre antennen. Det är roligt för jag när jag postade detta på facebook så var det många experter som sa att N-kontakter är värdelösa och ej ska användas. Detta är den enda kontakten som detta hänt på här under 17 år och jag har MÅNGA N-kontakter. Mittledaren har krupit tillbaka lite och därav dålig kontakt.

Bild
Varit sanslöst varmt i Burträsk, vi har haft 34C vissa dagar. Hundarna vill inte vara ute utan hellre inne i ACn eller i skuggan.

Bild
Bada är också skoj, men det var 29C i vattnet.

Bild
Upp igen för att crimpa en ny kontakt när det blev lite svalare på kvällen

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild

Bild

Bild
Sjukt god korv, alla som kan köpa Delins zorrokorv (sorrokorv) så kan jag rekommendera den.

Bild
SM0MPV på besök

Bild

Bild
Vi körde IARU tävlingen och nu var det 3 st hundar med :)

Bild

Bild

Bild
Jag och Claes SM0MPV rengjorde alla tangentbord
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bilden på hunden i vattnet är oslagbar. :lol:

Minner om en skön episod på Irland. Vi hade hittat en gammal ruin efter ett slot och alldeles in till låg en sjö. På en bänk vid sjön satt en man och ute i sjön satt en hund. Med jämna mellanrum kastade manne en sten i sjön och hunden kastade sig efter den men hittade aldrig stenen. Men där i sjön satt nu en hund med bara huvudet ovan vattnet och väntade på att husse skulle kaste en sten till ...
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Hej, intressant tråd även för mig ej radioamatör men jag sitter faktiskt och sliter med ett fjärrstyrningsprojekt åt en bekant. :)
(Wfwiew PC klient mot en RP5'a med Wfserver som ska styra en IC-707, får igång allt utom PTT via RTS)

En liten fråga ang XLT'n, har den en hemmagjord choke dragare av aluminium, den del som drar dom 3 wires?
Isåfall är det nog min gamla. :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

sm2wmv skrev: 3 juli 2025, 21:49:39
Härligt att sitta och lyssna på den. Riktigt bra intervju, roligt att höra hur du startat upp i omgångar!
Skriv svar