Såg den här och funderade på om jag placerar en potentiometer i navet så skulle jag kunna överföra det hela till en digital visning
men finns det så pass lätt roterande potentiometrar som skulle kunna passa bra?
En potentiometer har ju 3 anslutningar som kan ge en linjär spänning. AD-omvandla och presentera på display. Eller mät spänningen med en voltmeter. 4.5V = 45 grader. -1.5V = -15 grader. Finns det mer att tänka på?
4kTRB skrev: ↑12 augusti 2025, 07:32:35
En potentiometer har ju 3 anslutningar som kan ge en linjär spänning. AD-omvandla och presentera på display. Eller mät spänningen med en voltmeter. 4.5V = 45 grader. -1.5V = -15 grader. Finns det mer att tänka på?
En potentiometer går ju alldeles för trögt, såvida du inte skalar upp och hänger en rejäl vikt där nere.
Annars kanske en optiskt givare från en gammal rullmus, men den måste ju nollas innan mätning.
Eller en liten magnet och en analog givare, AD-omvandla och gör en tabell som översätter utslaget till grader.
Jag tänker på 10-varviga potentiometrar de går väldigt lätt att vrida på men då är ju kanske problemet att väldigt liten del av området utnyttjas, liten deltaR blir det. Slitna potentiometrar brukar gå lätt att vrida men då är de som sagt slitna.
Jag skulle vilja ha en att hänga på verktygstavlan. En som finns till hands och där jag inte behöver oroa mig för om jag har färg eller olja på fingrarna.
Halva grader är jag nöjd med. Ungefär detsamma som man kan utläsa på gradskivan i bilden. Fast med en potentiometer lär det väl vara en smal sak att läsa ut tiondelar? 4.52V = 45.2grader
Jag använder en gratisapp i luren somn heter iHandy Level.
Den ser ut så här och har en upplösning på 0,1°. Noggrannheten vet jag inte, men den duger åt mig.
Handy_Level.PNG
Det finns säkert fler appar.
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sök digital vinkelmätare så får du massor av förslag. Vi har en på jobbet som jag inte minns vart vi köpte. Men man skall inte lita för mycket på dem, en tiondel av en grad kan vara väldigt mycket i vissa situationer. Ett vattenpass är mycket noggrannare. Jämfört med bilden du visade skulle de dock funka utmärkt.