4kTRB skrev: ↑5 augusti 2025, 18:56:23
Frågan kvarstår vad ja som hobbyelektroniker har för nytta av de. Kanske bättre att lägga pengarna åt sidan. Spara ihop till en wellerstation eller en ultraljudstvätt.
För 200 spänn kan man väl spontanköpa, jag tror dom där kostar typ 6-700 spänn nya, men annars är det väl bäst att ha behovet innan man köper.
Jag kan f.ö säga att de största fördelarna med min JBC jämfört med kinastationen jag hade innan är framförallt att "handeneheten" är mycket mindre och smidigare (ingen fläkt, basenheten genererar luftströmmen) och
att den har avkylningsautomatik samt pedalstyrning.
Jag tror nyare kinastationer har avkylningsautomatik också, men har man inte det så kommer värmeelementet att brinna upp om man stänger av den rakt av, man
måste första stänga av värmen och låta den blåsa luft till elementet kallnar och sen stänga av, mycket lätt att missa.
Den största nackdelen med JBC'n är att allt är svindyrt, bara ETT enda luftmunstycke till JBC'n kostar mer än en hel kinastation inklusive 4 munstycken
Jag tänkte först svarva en adapter för att montera kinamunstyckena på min JBC, det var ju en bra ide ända tills jag insåg att då passar inte handenheten i hållaren längre.