Strömbegränsningskrets för 240v AC?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
hannes33

Strömbegränsningskrets för 240v AC?

Inlägg av hannes33 »

Hej,
Jag undrar om det finns någon krets eller komponent som kan begränsa ström annat än en seriekopplad resistor?
Bakrunden till frågan är att jag ska sätta in en motorvärmare i bilen och den kommer ibland, men sällan vara inkopplad på 6A.
Oftast kommer den vara inkopplad på en 13A säkring.
Jag skulle vilja ha en motorvärmare på 2000w och något som sänker effekten då jag är inkopplad på 6A.
Finns det någon krets som man skulle kunna använda?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Strömbegränsningskrets för 240v AC?

Inlägg av grym »

du vill minska effekten så den klarar 6A säkring

transformator är bra allternativ

en triacstyrning kan funka, läs dimmer

en likrikting och sedan pwm funkar,

switchande stepdown till lagom likspänning
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Detta finns redan på de flesta motorvärmare. Exempelvis om du köper Defa Termini 2100 så är elementet som sitter i motorn på 200W och kupefläkten har en knapp som väljer mellan 1350W eller 2100W.

Totala strömmen blir 6.7A i ena läget och 10A i andra läget.

Ovanstående ström gäller vid -20 grader. När det blir varmare i bilen sjunker effekten automatiskt.

6A säkring klarar 6.7A i minst en timme, mer när det är minusgrader.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

De gamla klassiska Calix-kupévärmarna hade två strömbrytare för 800W och 1200W, tillsammans 2000W, och de äldre varianterna hade en ratt med lägen för 0-500-800-1200-2000 (där 500W körde elementen i serie). Se dock upp för att de äldre med ratt kan ge kortslutning ett ögonblick medan man vrider med strömmen på, verkar det som.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Köp en värmare med omställningsbar effekt.

Alla andra lösningar är bulkiga och dyra. Potentiellt farliga också, men jag utgår från att det sitter jordfelsbrytare på uttagen.

Är du säker på att det inte räcker med 1000Wish, a 6Amp?

Det tar dubbelt så lång tid att värma upp motorn men hur ofta är det ett problem.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Inser nu att TS skrev motorvärmare.
Är det verkligen en motorvärmare på 2000W? Typ är det en lastbil, buss eller annat tungt fordon med skitstor motor?

Eller är det något fordon där man använder bilens befintliga kupéfläkt som kupévärme? Detta finns som funktion på t.ex. Volvo men jag tror att detta är tänkt för att använda när man kör bensin/dieselvärmare. D.v.s. bensin/dieselvärmaren värmer kylvattnet och sen värmer det kupén. En styringång till klimatanläggningen slår på fläkten och ställer värmespjällen på max värme (och så riktar den kanske luften t.ex. både uppåt och nedåt, för att avfrosta rutan och värma kupén oavsett hur reglagen är inställda, kanske?), även om "ström över nyckeln" är avstängd.
Skriv svar