En anläggning i ett mindre fartyg har en generatoranläggning bestående av en 3 kW 3 fas växelströmsgenerator med en angiven fas spänning på drygt 300 volt. den är kopplad till en styrenhet som omvandlar geneneratorspänningen till 230 V 50 hz. Anläggningen drivs utan något batteri. Magnetisering sköts av styrenheten och systemet bygger på generatorns remanens vid start.
Den har varit oanvänd i många år, jag har renoverat generatorn och testat den genom att magnetisera den med 12V och den fungera som ska.
Ansluten man den till sryrenheten så är den stendöd. Jag har därför plockat hem styrenheten, riggat upp generatorn så att jag kan driva den i ca 3000 rpm. Jag ansluter den till styrenheten, men har kopplat bort enhetens magnetisering. Jag kör upp generatorns varvtal och slår till magnetiseringen från en extern likströmskälla. Det tar då tvärstopp och borrmaskinen orkar inte driva generatorn.
Eftersom ingen belastning är ansluten så talar det ju för att det är kortslutning någonstans, Men mäter jag mellan faserna så är det oändligt motstånd. Nu mäter jag men mitt universalinstrument som har ett 9 volts batteri medan generatorn ju genererar en växelspänning med hög frekvens.
Anläggningen är gamma och det finska företaget kan inte få fram något underlag, elchema m.m. Jag antar att det första steget i styrdelen borde vara att likrikta spänningen för att sedan generera en lämplig magnetisering för att få generatorn att leverera rätt spänning och nästa steg omvandla den till 230 V 50 hz i en inverter.
Fråga är ju nu varför ingångarna inte är kortslutna för likström, kan det vara så att det ligger kopplingskondensatorer mellan ingångarna och inverterdelen och att likriktardioderna på ingången är hela men invertern är kortsluten. All är så ordentligt rörig så det är svårt mäta. Får skruva isär allt så jag kommer åt.
Är det någon som har mekat med något liknande. Det finns tyvärr inte någon ny styrenhet att köpa som passar denna gamla generator Man måste byta hela anläggningen för i runda tal 40-tusen kr
Generatorproblem
- SeniorLemuren
Re: Generatorproblem
Om det t.ex. är kortis i en halvledare från plus till en AC-utgång så kommer inget hända förrän halvledaren från minus till den AC-utgången börjar leda, och då blir det kortis. Dvs du kan få högohmigt resultat ända till invertern börjar leda.
Rekommenderar att du kollar inne i invertern och ohm:ar över alla halvledare som är något sånär stora, och ohm:a åt båda hållen över varje kombination, d.v.s. totalt sex mätningar per trebent halvledare.
Om det inte går att hitta nån lösning så skulle det kanske gå att kombinera en trefaslikriktare (ev plundra den gamla invertern på detta) och en såndär allt-i-ett-utom-batteri-sol-inverterburk av den typ som går att köra helt utan batteri, och ansluta den likriktade generatorn som "solpanel". Moderna solinverters kör uppåt 500V DC in, så likriktad 300V kan kanske fungera. Möjligtvis kan det vara läge att köra trafos för att sänka spänningen.
Vad har fartyget för batterispänning? En variant kan väl vara att låta denna generator, via trafos och likritare, ladda batteriet (24V t.ex.) och sen låta det driva inverter?
Rekommenderar att du kollar inne i invertern och ohm:ar över alla halvledare som är något sånär stora, och ohm:a åt båda hållen över varje kombination, d.v.s. totalt sex mätningar per trebent halvledare.
Om det inte går att hitta nån lösning så skulle det kanske gå att kombinera en trefaslikriktare (ev plundra den gamla invertern på detta) och en såndär allt-i-ett-utom-batteri-sol-inverterburk av den typ som går att köra helt utan batteri, och ansluta den likriktade generatorn som "solpanel". Moderna solinverters kör uppåt 500V DC in, så likriktad 300V kan kanske fungera. Möjligtvis kan det vara läge att köra trafos för att sänka spänningen.
Vad har fartyget för batterispänning? En variant kan väl vara att låta denna generator, via trafos och likritare, ladda batteriet (24V t.ex.) och sen låta det driva inverter?