Fel på kretskort och elmotor till cykel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jockezona

Fel på kretskort och elmotor till cykel

Inlägg av Jockezona »

Hejsan
Har en side-by-side cykel som fått problem.
Det började med att jag körde och en 30A säkring löste ut, denna säkring sitter i en säkringshållare direkt på batteriet.
När jag sedan skulle byta säkringen så blixtrade det vid kontakt och metallen på flatstiftet smälte.
Efter detta kopplade jag ur alla kablage och batterier (sitter 2x12V 26AH monterade).

Jag laddade sedan upp batterierna och monterade ihop allt igen.
Denna gång löste inte säkringarna, sitter förutom 30A vid batterierna även en säkring i "styrlådan" där kretskortet sitter.
Dock startar inte motorn, som är placerad på framhjulet.

Jag har plockat ur kretskortet och försökt se uppenbara fel på det (om det nu skulle vara där det spökar.
Har dock inte tillgång till mikroskop så kan inte i detalj se om allt verkar ok.

Jag har även, med min begränsade förmåga mäta mig fram med multimeter och det verkar som jag det är kortslutning någonstans, vågar någon gissa på om så är fallet?
På en av bilderna kan ni se vart kraften från batterierna går in via en kontakt till kretskortet, det är även där den andra 30A säkringen sitter.
Från kretskortet går det sedan ut två kablar som jag tror mig kunnat härleda fram till motorn på framhjulet, men inte helt säker.

Förutom all form av input kring hur jag ev. kan lokalisera felet är min fråga även om jag kan byta "styrboxen" med kretskortet mot något likvärdigt som finns på marknaden.
Jag undrar även om det kan vara motorn som skapat detta problem och bränt?
Tacksam för all input i frågorna.
IMG_89311.JPG
IMG_89391.JPG
IMG_89151.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t

Re: Fel på kretskort och elmotor till cykel

Inlägg av l2t »

Hur har du mätt, eftersom du kom fram till att där var kortslutning?
Har du trampsensor eller handgas?
Ser ut som det är en borstlös motor i framhjulet?
Jockezona

Inlägg av Jockezona »

Det är handgas och mest sannolikt borstlös motor på framhjulet, för övrigt enda motorn.
Jag har mätt med min spänningsmätare Fluke, för att se vart jag har spänning men när jag mäter exempelvis på de två stiften på kretskortet där inkopplingen från batteri sker (även där den andra säkringen sitter) så får jag ingen spänning utan det står Rx på displayen.
Sen är jag ju kas på att mäta med både spänningstestare och med den multimeter jag har så kan ju vara mätfel också.
Men då jag inte fick något värde på spänning utan enbart Rx så antog jag det var kortis någonstans från där inkopplingen sker till kortet och sedan vidare.
Jag mätte även kontakten på framgaffeln där kablaget kommer till motorn (och gasreglaget) och där fick jag ingen spänning heller.
Kortslutning är alltså en gissning från min sida, kortet är ju trots allt 24 år om jag läst rätt så kanske att något hände i samband med att säkringen gick första gången som ställde till det i kortet?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Rx är väl resistansmätning i såna fall? Försökte googla vad Rx på en Fluke-display betyder, men det enda man hittar är att det är resistansmätning.
Spänningsmätning ska väl visa 0 volt snarare än nåt annat vid avsaknad av spänning.
Jockezona

Inlägg av Jockezona »

Kan mycket väl vara att Rx är resistans, fick heller inga bra svar när jag googlade detta.
Jag reagerade mest på att jag borde fått någon form av värde vid mätning på dessa två punkter.
Den fluke jag har är ju egentligen en ren spänningsprovare så den har ju inga inställningsmöjligheter utan enbart en ON-knapp och sedan läser den värdet på det du mäter.
Dock borde jag väl, om allt fungerar, få spänning fram till kontakten vid motorn på framhjulet? Eller kanske att jag enbart bör ha spänning där när jag vrider gasreglaget och påkallar spänning från kretskortet/styrkortet?
Eller ligger det alltid spänning fram till en borstlös motor av denna typ på framhjul?

Kanske enklast om jag köper en konverteringssats på Amazon, finns ju set med nytt gasreglage inkl. display, styrenhet, motor på hjulet m.m.
Verkar svårt att felsöka och hitta felet på denna cykeln, speciellt då mina felsökningskunskaper är begränsade, :lol:
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

En bild på fluken eller modellbeteckning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Angående att byta hela boxen: Hur ser kontakt/kablage ut från motorn?
Antar att ena XLR-kontakten är batteripacket, den andra är motorn, och DIN-kontakterna är för gasreglage och för någon extragrej som inte används, eller?

Om det är två grova och kanske några tunna ledare till motorn så lär det vara en borstad motor och då lär det gå att köpa valfri "universal"-styrbox.

Motorns beteckning kanske går att googla på, ifall det går att läsa nåt?

Som andra redan skrivit, mätaren ska vara inställd på Volt DC när du mäter spänningar, och visar den Rx så lär den vara felinställd. T.ex. så bör den visa nånstans mellan 20-30V om du mäter på spänningen från batteriet.

Ett tips till andra som stöter på denna tråd: Säkringar går sällan "av sig själva", även om det förstås kan hända. Det kan vara en bra idé att tillfälligt ersätta säkringar med en lampa som tål spänningen och vars effekt är rimlig för att provköra. I detta fall är en lampa till strålkastare på lastbil en bra idé. Om man inte gasar på mer än litegrann så kommer allt fungera normalt med lampa istället för säkring, medan om det är något fel så kommer lampan att lysa och begränsa strömmen till så mycket lampan vill dra (t.ex. 6A om man parallellkopplar helljus och halvljus på en 24V H4 70+75W lampa).
Jockezona

Inlägg av Jockezona »

XLR-ingången på sidan, är om jag följt rätt, inkommande från batterierna.
XLR utgående (som sitter bredvid DIN) verkar gå till motorn
DIN verkar gå till gasreglaget på handtaget.

Motorn har jag försökt googla på men står inte så mycket info på själva motorn så jag har haft svårt att hitta info om den, bilägger bild.
IMG_89411.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar