Identifiera diod till bakljus moped

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Marcus123

Identifiera diod till bakljus moped

Inlägg av Marcus123 »

Är det någon som kan identifiera dessa dioder? Sitter monterade på ett bakljus till en peugot speedfight.
Dom säljer tyvärr bara ett komplett bakljus för 2500:- så jag hoppas jag kan hitta dessa dioder lösa och reparera det på så sätt. Just nu fungerar bara 2 av dioderna.

-röda
-Ca 7x7mm
-4pin
-Ser ut som det är 4st parallella dioder innanför linsen
- Dioderna sitter seriekopplade 2 och 2 på kretskortet. Matas sen med 12v från styrkort.
- Bakljuset används både till positionsljus samt starkare bromsljus så antar att det strömregleras.

Antar att det är piranha dioder jag ska leta efter men hittar inte exakt dessa. Nån som har något tips?

20250729_144754.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Identifiera diod till bakljus moped

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är ström och spänning genom de dioder som fungerar vid position respektive broms?

Eller lyser inte heller de som fungerar?

Finns det någon märkning på lampan kanske man kan få en ledtråd om total effekt.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Marcus123

Inlägg av Marcus123 »

Har nu mätt spänning och ström in på kortet med dioderna. Svårt att få till en stabil mätning på strömmen men ligger och pendlar mellan ca 6,5-7,1mA både på position och bromsljus. Däremot skilljer spänningen. 11,3V vid positionsljus
12,1 vid broms

Finns tyvärr ingen märkning alls på dioderna så kanske är nån specialdiod.

Såg nu vid uppmätning att i en av de fungerande dioderna så lyser bara 1 eller 2 av de fyra inbyggda så gissar att den är på väg att ge upp också.

Hittade också dom länkade dioderna på ebay. Dessa ser dock inte riktigt lika ut då mina har 4 inbyggda dioder innanför varje lins. Kan dom fungera ändå?

Så här uppfattar jag att de är kopplade
20250729_212321.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om det är 12V över två kapslar så måste de interna dioderna vara seriekopplade. Således fungerar inte de länkade som har typvärde 2,2V.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det är ganska lätt att kolla hur dioderna är kopplade om du tar bort linsen
så du kommer åt dom fura dioderna, sedan mäter du med multimetern i diodläge
och då skall dioden lysa lite svagt när plus o minus hamnar rätt från multimetern
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hitta man inte rätt är det väl egentligen bara att mula dit vad som helst som får plats, räkna ut lämplig ström och sen bygga nån egen strömbegränsning, antingen simpelt med resistorer eller nåt mer avancerat.

Använder man högintensiva dioder lär det ju inte behövas många mA att driva med, så förlusten i motstånden blir rätt liten.

Men var dte alltså ingen drivkrets i original ? bara seriekopplat direkt till +12V ? ..inte speciellt seriöst.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

"Matas sen med 12v från styrkort."

Det finns ju ett kretskort och det har en spole på sig och 3 effekt resistorer som jag starkt gissar på är för att hålla koll på strömmen vilket är rätt typiskt för en switchad enhet vilket också kan vara rätt logiskt att använda med tanke på vad som drivs.

Om det för övrigt sedan inte redan var uppenbart och man klickar på bilden med dioderna så ser det ut som om dioden längt upp till höger och den andra näst nedifrån längst till vänster skulle kunna vara kassa eller inte långt ifrån.

Ovanligt med 4 chip i rad i en LED men det är nog kanske för att ge ett jämnt rött linje ljus och inga punkter eller dylikt. Tror nog inte de blir så lätta att få tag på, inget jag någonsin sett, men Peugot säljer förstås gärna ett helt kit för 2500:-.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Ja det är switchad strömreglering.
Superflux / Piranha har tillverkat dessa 5x5 mm kapslar i en mängd varianter baserat på chip som de köpt från andra företag och med 1,2,3 och 4 interna chip.
Det intressanta för att kunna ersätta dessa dioder är att mäta högsta utströmmen från drivsteget. Dioderna måste vara dimensionerade att tåla drivstegets utström.
Piranha har gjort varianter från 20mA till 250mA (0.5W). Varje chip är ca 2.2 V för röd variant. De har aldrig gjort något med internat seriekopplade chip.
Att placera chippen på rad är säkerligen för att man vill få en viss ljusspridning. Det är knappast någon fördel värmemässigt.

Antingen måste man använda chip som är anpassat så det tål drivstegets ström, eller justera motstånden som styr strömmarna på drivsteget.
Vill man vara på den säkra sidan får man gå över till dioder av fritt utseende som tål 1W eller mer.
Exempelvis: https://vi.aliexpress.com/item/1005007591115442.html
eller https://vi.aliexpress.com/item/32715860975.html
Finns även 5x5 mm Piranha med 4 interna chip på AliX. Har du tur klarar de strömmen från drivsteget.
Dess<a är dock av annorlunda typ, med fosfor som döljer chippen. Dessa är specade 80mA, dvs 20mA per chip.
https://vi.aliexpress.com/item/32846217755.html
Kan man inte hitta identiska dioder bör man ersätta samtliga dioder.
Delvis trasiga dioder måste givetvis ersättas. Kan vara att man drivit dessa dioder lite för hårt, över dess specade ström och effekt och kanske i kombination med dålig kylning. Kylningen är alltid viktig, kan inte dioderna bli av med värmen spelar det ingen roll vilken effekt dess datablad anger.
Delvis trasiga lysdioder innebär att kvarvarande chip får bära desto större ström och kommer snabbar att ge upp av överlast/värme.

Gissar att PCB är aluminium för att ge kylyta. Ersätter man dioder, se till att de är i kontakt med kylyta, gärna med en klick värmeledande pasta. Vissa diod-typer har yta på undersidan som är tänkt att löda mot PCB för bästa värmeöverföring. Då behövs lödpasta och varmluft.

Rent formellt om baklyset är E-märkt får man inte ersätta lysdioder med andra typer men om nu lysdioderna brunnit upp pga dålig design för kylning eller att man driver dioder över deras spec är det ju inte fel att korrigera bristerna.
Marcus123

Inlägg av Marcus123 »

Tack för alla svar!

Värt att nämna är att när jag lyckats få isär baklyktan så såg jag att effektresistorn längst upp till höger(bakom kondensatorn) lossnat. Såg ut som det blivit väldigt varmt. Resistorn var dock hel så den lödde jag tillbaka.
Kondingen på 100uF hade avvikande värde så den bytte jag ut.

Kretskorten är helt ingjuta i en plastförslutning så kylningen blir nog inte den bästa. Fick såga upp förslutning för att komma åt korten.
Dioderna sitter monterade på vanligt PCB så ingen kylning att prata om där.

Får se om jag beställer nya dioder och labbar lite eller om det blir en ny baklykta istället.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Om dioderna sitter på vanligt kretskort är värmeeffekten inte tänkt att vara så häftig.
Det kan vara värt med en billig chansning att byta samtliga dioder.
Du får 20 st för 53 kr som antagligen då motsvar i strömdimensionering de du redan har och vill du uppdimensionera kostar 20 runda 20 kr. Köp både och.
Skriv svar