Luftfuktare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oltronix

Luftfuktare

Inlägg av Oltronix »

Jag har en sån här https://www.webhallen.com/se/product/30 ... e-HU481610 Jag har tidigare endast använt den på vintern då kommer jag inte upp i 40% relativ luftfuktighet. Nu har jag använt den på sommaren och kommer upp 40% men inte 50%. Hur gör man att höja innomhusluftfuktigheten spec på vintern?

Jag tror mig förstå varför det är skillnad i relativ luftfuktighet på vinter och sommar pga att absoluta mängden vatten som kan bindas i luften beroende på temperaturen.

Jag mixtrat med olika saker som stänga dörr, höja varvtal på fläkten men det har inte räckt för att komma upp till 40% på vintern som jag vill ha.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Luftfuktare

Inlägg av MiaM »

Hur mäter du luftfuktighet?

Om du vädrar ordentligt så kan du nog räkna med att du har samma fuktighet som väderprognosen säger att det är utomhus, som en slags referens.

Är målet att få fuktigare luft i lokaler med AC? I så fall så är det kanske risk att du motarbetar vad andra i lokalen vill.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla på mollierdiagram,

på vintern är luftfuktigheten inne med uppvärmd luft låg och behövs mycket fukt för att höja rf, som sedan vädras ut

alltid svårt att höja rf inne vintertid
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Finns roterande värmeväxlare som återvinner fukten. Beroende på var du bor är behoven olika. På vissa ställen där du har hög luftfuktighet vill du inte återvinna. Kusttrakter t.ex. Sätter man in fel typ har man risk för mögel. I norrlands inland med kalla torra vintrar vill du återvinna. Fördelen med att återvinna fukt är att du också tar reda på energin som finns i fukten.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hur stort rum? Det står att den klarar rum på 44 kvadrat, men det är antagligen glädjesiffra (och förutsätter antagligen minimal ventilation i rummet).

Har du ens räknat på hur många liter vatten som behöver tillföras rumsluften för att höja luftfuktigheten?

På jobbet hade vi behov av att höja luftfuktigheten (främst just vintertid, eftersom vissa prov måste göras inom ett visst luftfuktighetsintervall), först installerade de en grej med en rotor med skumgummi som var nersänkt i vatten och en fläkt som blåste på övre delen, men den var för klen.

Den byttes till en som har en 3-fas "kokare" för vatten (och alltså vräker ur sig vattenånga).
svanted

Inlägg av svanted »

kan försöka räkna...

normal vantilation i ett hus är 0.35l luft per sekund per kvadratmeter boyta.
alltå 55kbm per timma om rummet är 44m^2.
för att höja luftfuktigheten 10% behöver man tillsätta 0,5 gram per kbm vid 20°C
så 22 gram vatten i timmen måste luftfuktaren i rummet förbruka,
alltså c.a. 0.5 liter per dygn....med dörrarna stängda...
per 10%,
för att få ett hum...
avgörande är givetvis graden av ventilation som ju är svårt att veta, speciellt i ett gammalt hus med självdrag..
mycket teoretiskt...
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

MiaM skrev: 27 juli 2025, 14:46:03 Hur mäter du luftfuktighet?
Bme680
Rummet yta 12m2

>Har du ens räknat på hur många liter vatten som behöver tillföras rumsluften för att höja luftfuktigheten?
Nej. Det finns nog ett antal parmetrar att ha ta hänsyn till. Luft in och fuktighen, luft ut, tillsatt vatten. Vet inte ens vilken formel som gäller. Det är säkert inte enkelt linjärt.

Det verkar som luftfuktigheten följer utomhusfuktigheten. Öppet fönster.

svanted » 27 juli 2025, 19:27:16
>kan försöka räkna...
Jag får nog fundera lite och läsa på eller bara mäta. Bäst är nog att mäta på vintern med hyffsad konstant utomhustemp.

edit:
grym » 27 juli 2025, 14:19:23
>på vintern är luftfuktigheten inne med uppvärmd luft låg och behövs mycket fukt för att höja rf, som sedan vädras ut
>alltid svårt att höja rf inne vintertid
Jaha Vintern kanske inte e så smart att mäta
Nerre

Inlägg av Nerre »

Har du öppet fönster lär ju en luftfuktare inte göra nån större skillnad....
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Jag har noterat det! Att med öppet fönster blev det samma inne- som utomhus-rf

En helt ny värld för mig:
https://www.swegon.com/sv/kunskapsporta ... erdiagram/
https://www.mollierdiagram.com/
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Förut användes vattenbehållare av tegel som hängdes på elementen för att öka luftfuktigheten.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Men sådana vattenbehållare av tegel på värmeelement är en god förökare av legionella. Sådana har nog ingen längre.

Oltronix,
vad är det för rum som du vill förändra luftfuktighetren i?
Ett rum i en modern enfamiljshus, där det är automatisk konstant ventilation, eller äldre enfamiljshus där ventilationen endast består av ev. luftläckage vid fönster, dörrar?
Eller är det ett rum i en hyreslägenhet, äldre fastighet eller modern?
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Modern lägenhet 7år gammal. Utsug badrum o kök. Intag varje rum uppvärmt via element
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det är naturligtvis svårt att höja luftfuktigheten markant om man hela tiden tar in ny torr luft genom ventilationen.
Det enda du kan göra, förutom att köpa fler luftfuktare är att minska ventilationen i sovrummet. Är insläppen justerbara så ställ ner insläppet i sovrummet något, samt stäng till dörren till sovrummet, kanske inte helt men näst intill.
På så vis håller du kvar den lite fuktigare luften i sovrummet så mycket som möjligt.
Så har jag gjort på vintern och det ger några extra procent.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

på sjuttitalet så försöktes det höja rf , det sprutades in ånga i ventilationsaggregaten, med en hel del bekymmer
förutom rost och mögel så gick det åt mycket ånga och mycket energi

enklast är att skaffa mer luftfuktare

minska ventilationen
och,
sänka temperaturen
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Haralt skrev: 31 juli 2025, 19:41:38 Men sådana vattenbehållare av tegel på värmeelement är en god förökare av legionella. Sådana har nog ingen längre.
Legionella kan endast överleva vid ett pH område 5-8,5. Det är bara att tillsätta lite soda eller citronsyra till vattnet för att komma utanför detta pH område.
Skriv svar