Analog kamerablixt till mobiltelefon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Analog kamerablixt till mobiltelefon?

Inlägg av Mizzarrogh »

Hi guys!
Jag har för mig att detta skall gå, jag har en stor handhållen analog kamerablixt som jag skulle vilja använda till mobiltelefonens kamera.

Fundering ett (viktigast), man behöver troligen någonting här som skyddar telefonen från backlash från xenonrörets drivaraggregats urladdningskondensator i blixthuvudet, den kan nog ge en rätt saftig kyss bakvägen åt kamerans elektronik annars misstänker jag. :humm: (stod mer om detta i en gammal tråd som jag dock tappade bort...)

2. För att kunna använda telefonens kamera behöver man som jag gissar också en adapter till den, isf, vad?
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Re: Analog kamerablixt till mobiltelefon?

Inlägg av petertub »

Du behöver en slavblixt adapter.

Den detekterar en primär blixt ( kamerans "ljusblink") och löser ut en ordinarie blixt när den ser primära blixten.

Frågan är väl om telefonens ljusmätning hinner reagera på detta, men prova !

https://www.kamda.se/slavtandare
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Det skall vara till Braun 380 BVC blixten med vario 2000 Control enhet, det verkar som att den går via varion när den är riggad som slavblixt om man använder den enheten tillkopplad, men det ser ut att vara standardfot på den, huvudenheten har bara sidokontakten för extern brytare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ah, såg att det följde med en extra kabel som saknar kamerakontakt, den kunde man ju använda om man behöver bygga en specialare. :tumupp:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har ingen erfarenhet av att göra detta med mobiler, men jag byggde en slavblixttrigger som jag använde med vanlig digitalkamera för 20+ år sen.

Man måste i princip stänga "extrablixtar" för ljusmätning, fokusering osv. Och dessutom så har ju mobiler nog aldrig urladdningsrör, utan de lyser med vit LED och risken är väl att det inte triggar en sån slavblixt ordentligt.

I princip så ifall man vet att kameran ger ett antal "förblixtar" så skulle man kunna ha tillräckligt många likadana blixtaggregat som man fyrar av i sekvens vid varje triggning. Krångligt osv, men görbart.

Mitt trista råd är nog att överväga att skaffa en separat digitalkamera.

Men du är inne på helt rätt spår angående spänning osv. Moderna digitalkameror med blixtsko tål bara ungefär TTL-spänningar (plus/minus en bit) medan klassiska blixtar kan ha ett par hundra volt på sin anslutning. En slags buffer emellan är alltså ett måste för att inte steka kameran ifall du ansluter den direkt. Men slavblixt är ju smidigare eftersom du slipper kablar. En dyr men lyxig variant är att trigga trådlöst, men jag vet inte om man har så stor nytta av det jämfört med vanliga slavblixtar.

Också: Blixar är bra om man gör rätt, men i de fall man kan använda befintligt ljus så är det oftast att föredra. Smaksak förstås, men ändå. Digitalkamerornas ljuskänslighet har ju också gått framåt. Det var väl för cirka/drygt 15 år sen som de faktiskt blev bättre än relativt bra analog film.
Skriv svar