Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Melkutt »

Köpte en gullig miniräknare på dotterns egna loppis, det hade läckt batteri juice men i övrigt fint skick. Öppnade upp den och blev glatt överraskad så det bara var batteribläcken som var sjuka, putsade av dem och så åkte dom ner i ett bad med bakpulver och vatten. Sista/högsta siffran är kass, har inte felsökt än, men det är mer av en prydnad ändå :)
Å det följde med ett läderfodral också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag har lyckats polera mina söndriga solglasögon, något optikern sade var stört omöjligt. Kanske inte värt mödan i de flesta fall men dessa var förstörda och dessutom progressiva linser.

Linserna hade fått en massa små repor på ytan, väldigt väldigt många fina repor. Optikern sade det var värmen som hade gjort det, de hade säkert varit i en varm bil. Eftersom jag inte hade något att förlora och nya linser var dyra, provade jag Meguiars 105 och 205 polermedel på varsin polertrissa i borrmaskinen och efter en halvtimmes gnetande ser jag ut genom dom i mitt tycke lika bra som förr.

Jag verkar inte ha sabbat receptet heller genom att slipa på dom, inte märkbart så i alla fall. Allt känns bra och klart då jag ser igenom dom.

Bild

Man kan se kanterna har ett område där jag inte slapp åt att polera.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Spenderade en stund i garaget och tillverkade ett verktyg.
Någon som kan gissa vad det är till för, och bortsett från skruv mm vad jag tagit materialet ifrån? :D
verktyg1.jpg
verktyg2.jpg
verktyg3.jpg
1802

Inlägg av 1802 »

Melkutt skrev: 11 juli 2025, 18:21:56 Köpte en gullig miniräknare på dotterns egna loppis, det hade läckt batteri juice men i övrigt fint skick. Öppnade upp den och blev glatt överraskad så det bara var batteribläcken som var sjuka, putsade av dem och så åkte dom ner i ett bad med bakpulver och vatten. Sista/högsta siffran är kass, har inte felsökt än, men det är mer av en prydnad ändå :)
Å det följde med ett läderfodral också.
Släkting till denna?
Bild
http://vintagecalculators.com/assets/im ... 796M_1.jpg
Cbm796M
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det var tunt med gissningar... :lol:

Det är för att spika TKK/APK-klammer med.
Och pinnen är från ett gammal dörrhandtag.
verktyg4.jpg
Skriv svar