Bygga 6809-baserad årskalender?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bygga 6809-baserad årskalender?

Inlägg av Mickecarlsson »

MiaM skrev: 13 juli 2025, 18:52:30 Är schemat scannat från svenska tidningen?

Jag har inte märkt det förrän nu, men det Adressbus står med tyskt dubbel-s, högst upp på schemat!

P.S. jag har i stort sett hela denna byggsats, obyggd! Det som saknas är den del du inte visar, alltså reläerna. Eller när jag tänker efter så kanske jag endast har CPU-kortet + dess komponenter, men inte displaykortet? Jag är dock 99% säker på att jag har frontpanelplasten med all text, och som är genomskinlig där displayer och LED ska
Jupp. Schemat är från svenska tidningen, kolla in ”låset”, där står det ”SPERRE” :D

Du får leta upp byggsatsen, klart den ska byggas :D När du letar efter den kan du också leta upp Opus-68•an 8)

Jag vet inte vad jag ska ha min till, men hittar nog på något….
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ser nu att det också står "rot" där lysdioderna nämns i komponentlistan, och "datenbus".

Intressant val att de använder 74LS145 istället för 138. Det känns som att de byggde allt detta med grejer de hade liggande :)
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Jag har alltid tänkt när jag ser en koppling (tex 145 vs138) att det är ett tips på alternativ lösning, inte att det var vad man hade hemma :) i detta fall så lär man sig ju att göra wire-or för att öka adresseringspmrådet. Klart kool lösning!
Skriv svar