GPS RF relaterade problem
GPS RF relaterade problem
Hej!
Jag har nyligen försökt bygga mitt första kretskort och detta skulle vara en GPS modul till min drönare. Kretskortet fungerar i almänhet då jag kan prata med den och jag får medelanden tillbaka men jag lyckas bara få en satelit lite då och då. Problemet tror jag härstammar från en ike impedansmatshad RF linje från gps modulen till U.FL kontakten men kan ha fel. sista bilden är en närbild på RF linjen där tjokleken är o.25mm. Jag valde 2lager PCB med 1.6mm tjocklek :/. vad har gått fel och hur kan jag lösa det och få fler sateliter än 1-2 lite då och då utan att köpa en färdig GPS??
Jag har nyligen försökt bygga mitt första kretskort och detta skulle vara en GPS modul till min drönare. Kretskortet fungerar i almänhet då jag kan prata med den och jag får medelanden tillbaka men jag lyckas bara få en satelit lite då och då. Problemet tror jag härstammar från en ike impedansmatshad RF linje från gps modulen till U.FL kontakten men kan ha fel. sista bilden är en närbild på RF linjen där tjokleken är o.25mm. Jag valde 2lager PCB med 1.6mm tjocklek :/. vad har gått fel och hur kan jag lösa det och få fler sateliter än 1-2 lite då och då utan att köpa en färdig GPS??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: GPS RF relaterade problem
Vad har du för spänning över C1?
Det ser ut som en via i u-fl-donets signalpinne på din översta bild? Går den signalen till något mer på bottenlaget?
Det ser ut som en via i u-fl-donets signalpinne på din översta bild? Går den signalen till något mer på bottenlaget?
Det är 3.3V mellan C1. Det finns ingen via i RF linjen den går bara rakt från GPS paden igenom en spole och till UFL koplingen. som sagt den """""fungerar""""" men EXTREMT dåligt. C1 är en del av bias T som andvänds för att driva extern LNA enligt databladet(NEO m9n integrations manual). hela undersidan är GND med några vias lite var som
Jo, och avsaknad av antennmatning och så skulle kunna vara en orsak.
Hur är antennen placerad när du förväntar dig fler satellitfix?
Hur är antennen placerad när du förväntar dig fler satellitfix?
Antennen är en aktiv 50 ohm men inbyggd LNA som är gjord för gnss L1 och L2 så antennen och GPS Modulen är det inte fel på. Allt som är kvar är något från gps till ufl på antenna som du ser på mitten bilden.
Det lär inte vara den korta ledaren, även om den inte är 50ohm, som är orsaken.
Har antennen fri sikt mot himlen?
Har antennen fri sikt mot himlen?
Antennmatning ja, ser inte att (induktorn) L1 skulle vara monterad på bilden.
Nån länk exakt vilken antenn det är? Ser ut att vara dualband L1+L2 enligt bilden, som är onödigt för GNSS-modulen som väl är för enbart (frekvensband) L1, men spänningsmatning vill den den ha om den är aktiv.
Jag tog bort den för att testa själv men det blev bara värre. Jag satt mitt på min gård när jag testade. Men jag vet att anntenen fungerar samt dess LNA för att den hittar inga gpser när den är borttagen som på bilden.
Antennen
https://www.mouser.se/ProductDetail/Pul ... 40mQ%3D%3D
Gps
Neo m9n
L1
27nH
Antennen
https://www.mouser.se/ProductDetail/Pul ... 40mQ%3D%3D
Gps
Neo m9n
L1
27nH
Marginell effekt då ledningen är kort relativt våglängden.
Är intern LNA programmerad aktiv eller passiv? Ska normalt vara passiv om det finns aktiv antenn.
Gör en felsökning genom att ta först ta bort möjliga felkällor:
Läs först ut RSSI för mottagen signal.
Sedan ta bort spolen.
Gärna även ta bort ufl-kontakt
Anslut 5cm blanktråd istället fört ufl-kontakt.
Enabla intern LNA.
Läs av RSSI
5cm blanktråd gör att man får polarisations-förluster, 3dB, men det är en bra referens för RSSI när man felsöker.
En blanktråd är dessutom lätt att ha kollen på, så att den inte är bristen i systemet.
Om RSSi, dvs mottagen signalnivå från satelliterna är högre med blanktråd vet du att något felaktigt tagits bort.
Ta ett steg i taget och gå tillbaka tills du finner felet.
Om det däremot fortfarande är svag RSSI kan modulen skadats as t.ex. statisk urladdning.
Kolla åter alla anslutningar. Kolla att jordvägar i PCB-mönster verkligen finns.
Kolla om drivspänningar är korrekta och stabila.