Powerbank som Laddare?
Powerbank som Laddare?
Om jag har ett urladdat bilbatteri och ett fulladdat och
kopplar samman dessa så bör de väl uppnå ungefärlig balans
och båda blir halvladdade.
Jag har en sådan där power bank med 4 LED som alla lyser när det är fulladdat.
Laddar jag min mobil ifrån tomt tills lysdioderna slocknar på powerbanken så
visar min mobiltelefon ungefär 50% laddat.
Men är verkligen powerbanken nu tom? eller visar dioderna tomt när hälften är kvar?
kopplar samman dessa så bör de väl uppnå ungefärlig balans
och båda blir halvladdade.
Jag har en sådan där power bank med 4 LED som alla lyser när det är fulladdat.
Laddar jag min mobil ifrån tomt tills lysdioderna slocknar på powerbanken så
visar min mobiltelefon ungefär 50% laddat.
Men är verkligen powerbanken nu tom? eller visar dioderna tomt när hälften är kvar?
Re: Powerbank som Laddare?
Powerbanken stänger av när batterispänningen kommer till/under ett visst nivå.
Detta för att litium-baserade ackumulatorer själv-destruerar vid lägre spänning.
Om du har ett urladdad bilbatteri kan du anse det som dött!
Mät spänningen dock, är den 10V eller mer kan en laddning hjälpa men full kapacitet kan knappast uppnås.
Detta för att litium-baserade ackumulatorer själv-destruerar vid lägre spänning.
Om du har ett urladdad bilbatteri kan du anse det som dött!
Mät spänningen dock, är den 10V eller mer kan en laddning hjälpa men full kapacitet kan knappast uppnås.
Nej men jag menar att det ena batteriet kan ju inte tömmas helt och bli överfört till det andra, de måste väl komma i balans?
Nu menar jag inte helt tomt, inte skadligt tomt, ungefär som när man känner att det behöver laddas med batteriladdaren.
Jag menar att powerbanken kan ju inte vara nästan tom och mobiltelefonen halvt laddad.
Ungefär som man pumpar ett däck på macken, desto närmare tryckskillnaden = 0 man kommer så fortsätter inte trycket i luftfyllaren att gå ner till noll.
Nu menar jag inte helt tomt, inte skadligt tomt, ungefär som när man känner att det behöver laddas med batteriladdaren.
Jag menar att powerbanken kan ju inte vara nästan tom och mobiltelefonen halvt laddad.
Ungefär som man pumpar ett däck på macken, desto närmare tryckskillnaden = 0 man kommer så fortsätter inte trycket i luftfyllaren att gå ner till noll.
Det fungerar inte så. Du parallellkopplar inte batterierna i mobil-powerbankexemplet.
Powerbanken innehåller en stepup (normalt endast en cell som stegade upp till 5V men finns även flercells)
Powerbanken innehåller en stepup (normalt endast en cell som stegade upp till 5V men finns även flercells)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
”Laddar jag min mobil ifrån tomt tills lysdioderna slocknar på powerbanken så
visar min mobiltelefon ungefär 50% laddat”
Hur många mAh kan din powerbank ge? Rättare sagt: vad står det på den att den kan ”ge”?
Hur lång tid tar det att ladda mobilen med en vanlig laddare på 5V och 1 eller 2A?
Tänker att batterierna kanske inte mår så bra längre…
(Mina är på 10000mAh, dvs 10Ah och jag kan ladda mobilen till >80% flera gånger. Per powerbank alltså.)
visar min mobiltelefon ungefär 50% laddat”
Hur många mAh kan din powerbank ge? Rättare sagt: vad står det på den att den kan ”ge”?
Hur lång tid tar det att ladda mobilen med en vanlig laddare på 5V och 1 eller 2A?
Tänker att batterierna kanske inte mår så bra längre…
(Mina är på 10000mAh, dvs 10Ah och jag kan ladda mobilen till >80% flera gånger. Per powerbank alltså.)
Nej powerbanken är inte stor, 5Ah.
Så ni menar alltså att om jag steppar upp spänningen ifrån ett bilbatteri och laddar ett tomt så kommer
det tomma bli fulladdat och det andra bli tomt?
Så ni menar alltså att om jag steppar upp spänningen ifrån ett bilbatteri och laddar ett tomt så kommer
det tomma bli fulladdat och det andra bli tomt?
Håller batteriet i mobiltelefonen lägre spänning än de 5V som powerbanken har?
Du har redan fått bra svar, men lägger till två semi-värdelöst-vetande-grejer:
På 80-talet gjorde LEAB en burk som var avsedd att monteras i husvagnar, som innehöll step-up-omvandlare för att ladda husvagnens batteri från bilen när man kör, och ladda det fullt trots långa kablar osv. Det ingick också ett relä som man skulle koppla så att när generatorn laddar så kopplas 12V in till lämplig pinne på släpvagnskontakten. (Gissar att man kopplade den mellan laddvarninglamp-ledningen och jord).
Om man har en gammal mobil vars batteri blivit stendött och det inte lönar sig att köpa ett nytt batteri specifikt till den mobilen, så kan man ta bort batteriet och löda kablar från batterikontakten i mobilen till batteriet i en powerbank, och sätta ihop dem med t.ex. tejp eller gummisnoddar eller liknande. Om man t.ex. tar två 18660-celler (eller vad de kallas) ihop med laddelektroniken från en powerbank så kan man få extremt lång batteritid på mobilen.
Anekdot: För ett antal år sen så köpte jag en "tveksam" powerbank på amatörradioloppis, där det visade sig att den laddade batteriet korrekt men elektroniken för att ge 5V ut var trasig. Den var perfekt att korsbefrukta med mobil som behövde "ryggsäck"-batteri. Detta ihop med LineageOS gör att en mobil från 2012 fortfarande med nöd och näppe går att använda.
Ett tips annars angående gamla mobiler är att INTE uppgradera dem, utan behålla föråldrat OS, och använda dem som musikspelare
På 80-talet gjorde LEAB en burk som var avsedd att monteras i husvagnar, som innehöll step-up-omvandlare för att ladda husvagnens batteri från bilen när man kör, och ladda det fullt trots långa kablar osv. Det ingick också ett relä som man skulle koppla så att när generatorn laddar så kopplas 12V in till lämplig pinne på släpvagnskontakten. (Gissar att man kopplade den mellan laddvarninglamp-ledningen och jord).
Om man har en gammal mobil vars batteri blivit stendött och det inte lönar sig att köpa ett nytt batteri specifikt till den mobilen, så kan man ta bort batteriet och löda kablar från batterikontakten i mobilen till batteriet i en powerbank, och sätta ihop dem med t.ex. tejp eller gummisnoddar eller liknande. Om man t.ex. tar två 18660-celler (eller vad de kallas) ihop med laddelektroniken från en powerbank så kan man få extremt lång batteritid på mobilen.
Anekdot: För ett antal år sen så köpte jag en "tveksam" powerbank på amatörradioloppis, där det visade sig att den laddade batteriet korrekt men elektroniken för att ge 5V ut var trasig. Den var perfekt att korsbefrukta med mobil som behövde "ryggsäck"-batteri. Detta ihop med LineageOS gör att en mobil från 2012 fortfarande med nöd och näppe går att använda.
Ett tips annars angående gamla mobiler är att INTE uppgradera dem, utan behålla föråldrat OS, och använda dem som musikspelare
Ja, litiumbatterier brukar ha en cellspänning på 3.6-3.7V.
Så det behövs ändå en aktiv regleringen av laddspänningen i telefonen. Inga 5V når batteriet. Max laddspänning är troligtvis runt 4.2V.
Litiumbatterier är betydligt mer känsliga än äldre batterityper att ladda och behöver mer exakt kontroll på laddförloppet.
Förutom detta så brukar moderna telefoner ha avancerade algoritmer för att maximera batterilivslängd m.m
Så nått direktflöde mellan powerbankbatteriet och telefonbatteri finns egentligen inte på det sätt som du tänker med exemplet med de två bilbatterierna. Det hade varit väldigt ineffektivt. Det är en mängd elektronik på vägen som aktivt reglerar/omvandlar spänningen. Först i powerbanken och sedan i telefonen.
De flesta nyare telefoner, laddare och powerbanks stöder också högre spänningar än 5V(uppåt 20V?) i överföringen för högre effekt. Men då krävs det en viss kommunikation mellan prylarna för att "förhandla" till sej rätt spänning(5V default).
När det gäller en powerbank eller en telefon, så innehåller dom förhoppningsvis elektronik som förhindrar både överladdning och förstörande djupurladdning.
När det gäller Li-Ion, själva cellen, kanske bilder säger mer än ord?
Se kurvorna som en vägledning, snarare än som ett exakt facit.
https://www.pvsyst.com/help-pvsyst7/bat ... _model.htm
Det finns flera variabler utöver urladdningsström och temperatur. Bl.a.:
– Cellens kapacitet.
– Cellens inre resistans.
– Max laddström som cellen tål.
– Max urladdningsström som cellen tål.
/π
När det gäller Li-Ion, själva cellen, kanske bilder säger mer än ord?
Se kurvorna som en vägledning, snarare än som ett exakt facit.
https://www.pvsyst.com/help-pvsyst7/bat ... _model.htm
Det finns flera variabler utöver urladdningsström och temperatur. Bl.a.:
– Cellens kapacitet.
– Cellens inre resistans.
– Max laddström som cellen tål.
– Max urladdningsström som cellen tål.
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
I mitt fall så verkar det som att jag får ladda powerbanken 2 gånger för att kunna trycka i fulladdat.