Radom i plast för 10,5 GHz. Materialval?
Radom i plast för 10,5 GHz. Materialval?
Radom i plast för 10,5 GHz
– Vilket material ska man välja?
Jag ska testa att göra en dopplerradar med en HT100-modul. Den ska använsas utomhus och måste vara väderbeständig.
Jag har tittat på detta, när det gäller radom.
https://www.digikey.se/sv/articles/basi ... f-a-radome
Vilket material ska man välja till radomen för att få största möjliga genomtränglighet?
Var kan man köpa sådant material?
/π
– Vilket material ska man välja?
Jag ska testa att göra en dopplerradar med en HT100-modul. Den ska använsas utomhus och måste vara väderbeständig.
Jag har tittat på detta, när det gäller radom.
https://www.digikey.se/sv/articles/basi ... f-a-radome
Vilket material ska man välja till radomen för att få största möjliga genomtränglighet?
Var kan man köpa sådant material?
/π
Re: Radom i plast för 10,5 GHz. Materialval?
provat med petg i 2 lager funkade ok
fulfundering, glas?
fulfundering, glas?
Glas är en intressant idé.
Kanske är teflon bra?
Jag hittade detta.
Q:
A:
Glas
Jag tänker tunnt glas 2-3 mm. Under en skärm, som skydd mot regn.
/π
Kanske är teflon bra?
Jag hittade detta.
Q:
Bland svaren finns detta:What are RF transparent materials you know?
A:
https://www.researchgate.net/post/What- ... %20factor.The RF wave can propagate through the dielectric medium, the following is the list of dielectric medium through which the RF wave can propagate.
material Permitivity
Vacuum 1
Water (distill) 30-88 (depending on temperature)
Glycerin 42.5
Mica 3-6
Mylar 3.1
Neoprene 6.70
Plexiglas 3.40
Polyethylene 2.25
Polyvinyl chloride 3.18
Glass 3.7-10
PTFE (Teflon) 2.1
Polyethylene (PE) 2.25
Polyimide 3.4
Polypropylene 2.2-2.36
Polystyrene 2.4-2.7
Titanium dioxide 86-173
Strontium titanate 310
Barium strontium titanate 500
Barium titanate 1250 – 10,000 (depending on temperature)
Conjugated polymers 1.8 up to 100,000 (depending on type)
Calcium copper titanate >250,000
Glas
Jag tänker tunnt glas 2-3 mm. Under en skärm, som skydd mot regn.
https://ondosense.com/en/radar-know-how ... reflected.Can radar go through glass?
With a radar, it is possible to penetrate non-conducting materials, such as plastic, rubber, cardboard, glass, etc., since the radar waves only partially reflect these dielectric materials. On the other hand, when the radar beams encounter metals or continuous water films, they are fully reflected.
/π
PET?
Om PET är ungefär som PE så borde det väl fungera?
Skära en bit ur en PET-flaska? Kanske värt ett försök?
/π
Om PET är ungefär som PE så borde det väl fungera?
Skära en bit ur en PET-flaska? Kanske värt ett försök?
/π
- JimmyAndersson
- Kontakt:
JimmyAndersson:
Det är ännu på informationsinsamlingsstadiet.
Blir det ett projekt så blir det nog en projekttråd.
Radarmodulerna kanske, typiskt, klarar ca 10 meter.
Med lågbrusig förförstärkare och kanske FFT hoppas jag komma upp i ca 15 meter.
/π
Det är ännu på informationsinsamlingsstadiet.
Blir det ett projekt så blir det nog en projekttråd.
Radarmodulerna kanske, typiskt, klarar ca 10 meter.
Med lågbrusig förförstärkare och kanske FFT hoppas jag komma upp i ca 15 meter.
/π
Permitiviteten är ganska ointressat. Det är materialets förlustfaktor som är det som riskerar dämpa genomträngningsförmågan.
Av vanliga 3D plast material tillhör ABS bland de med lägst förlust tätt följt av PLA.
Det ska vara så rena material som möjligt för tillsatsmaterial kan ha mycket större betydelse än själva plasten
En sådan sak är färgmaterialet. Undvik allt som ser metallic ut även om det inte är ren metall. Undvik alla mörka färger då det kan finnas kol-ämnen som billigt färgingrediens och som absorberar mikrovågor effektivt. Dämpningen är i proportion till signalvägens längd genom plasten.
Tunna plaster och utomhus fukt/UV är faktorer som kan ställa till det som fysiskt skydd.
Om man klara sej med en äkta pingis-bolls halva så har man en dom i cellulosa acetat. Ovan plaster är sällan ett problem med nämnvärt störande dämpfaktor om de inte är allt för tjocka men celluloidbollen har ca 5 ggr lägre förlustvinkel. Moderna pingisbollar har ofta plast i materialet. Skillnaden syns om man tänder eld på bollen då celluloid är enklare att antända och brinner häftigt.
Beroende på vad man ska använda våg-tekniken till så kan det bli problem med t.ex. oregelbundet infill med luftlager.
-------
Ser nu att tanken är att använda en tjock skyddande radom. Om plasten ger förluster kan den också reflektera och då skapa sekundära reflektioner tillbaka till antennen. Ett sätt att minska detta problem är att radomen ska var en halv-våg tjock då sekundära reflektionen då blir i samma fas som den infallande signalen om den kommer i rak vinkel framför.
För detta behöver man då veta plastens dielektricitetskonstant vars rot ger våghastigheten i materialet.
Tabeller är i det sammanhanget trubbigt instrument. Ok som fingervisning men ABS från en tillverkare är sällan identiska med ABS från en annan tillverkare.
Återigen kan fukt tränga in i materialet och ställa till totala dielektricitetskonstanten då vatten har ca 80 medan typiska 3D-plaster ligger på 4-10 i dielektricitetskonstant. Vattnet får därför stor inverkan.
At välja en tunn skyddande radom placerad på avstånd från antennen kan därför vara bättre och ge mindre praktisk påverkan av inkommande signal.
Antennen eller här antenn-arrayen, den är designad för omgivande material, luft/PCB eller en näraliggande plast.
Om den är designad uttryckligen för att ha en högre dielektricitetskonstant än luft framför antennen så är det det som gäller då det styr antennens resonansfrekvens och impedans.
Det går bra att mäta dielektricitetskonstant om man har en billig VNA.
Av vanliga 3D plast material tillhör ABS bland de med lägst förlust tätt följt av PLA.
Det ska vara så rena material som möjligt för tillsatsmaterial kan ha mycket större betydelse än själva plasten
En sådan sak är färgmaterialet. Undvik allt som ser metallic ut även om det inte är ren metall. Undvik alla mörka färger då det kan finnas kol-ämnen som billigt färgingrediens och som absorberar mikrovågor effektivt. Dämpningen är i proportion till signalvägens längd genom plasten.
Tunna plaster och utomhus fukt/UV är faktorer som kan ställa till det som fysiskt skydd.
Om man klara sej med en äkta pingis-bolls halva så har man en dom i cellulosa acetat. Ovan plaster är sällan ett problem med nämnvärt störande dämpfaktor om de inte är allt för tjocka men celluloidbollen har ca 5 ggr lägre förlustvinkel. Moderna pingisbollar har ofta plast i materialet. Skillnaden syns om man tänder eld på bollen då celluloid är enklare att antända och brinner häftigt.
Beroende på vad man ska använda våg-tekniken till så kan det bli problem med t.ex. oregelbundet infill med luftlager.
-------
Ser nu att tanken är att använda en tjock skyddande radom. Om plasten ger förluster kan den också reflektera och då skapa sekundära reflektioner tillbaka till antennen. Ett sätt att minska detta problem är att radomen ska var en halv-våg tjock då sekundära reflektionen då blir i samma fas som den infallande signalen om den kommer i rak vinkel framför.
För detta behöver man då veta plastens dielektricitetskonstant vars rot ger våghastigheten i materialet.
Tabeller är i det sammanhanget trubbigt instrument. Ok som fingervisning men ABS från en tillverkare är sällan identiska med ABS från en annan tillverkare.
Återigen kan fukt tränga in i materialet och ställa till totala dielektricitetskonstanten då vatten har ca 80 medan typiska 3D-plaster ligger på 4-10 i dielektricitetskonstant. Vattnet får därför stor inverkan.
At välja en tunn skyddande radom placerad på avstånd från antennen kan därför vara bättre och ge mindre praktisk påverkan av inkommande signal.
Antennen eller här antenn-arrayen, den är designad för omgivande material, luft/PCB eller en näraliggande plast.
Om den är designad uttryckligen för att ha en högre dielektricitetskonstant än luft framför antennen så är det det som gäller då det styr antennens resonansfrekvens och impedans.
Det går bra att mäta dielektricitetskonstant om man har en billig VNA.
vilken storlek behöver du ha?
jag kollade på mikroskåp skivor av glas för min del, bara för jag hadde ett packe liggandes, rätt storlek för mig
och är inget bekymmer med att dom tar åt sig vatten
jag kollade på mikroskåp skivor av glas för min del, bara för jag hadde ett packe liggandes, rätt storlek för mig
och är inget bekymmer med att dom tar åt sig vatten