Oscillering som avtar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman

Re: Oscillering som avtar?

Inlägg av E Kafeman »

Varierande grad av självsvängning, känslighet för brus och brum är problem som lätt uppstår i denna typ av kretsar.
Det är en ganska ogenomtänkt design enligt schema som verkligen inbjuder till problem.
Problemen kan sedan ökas på ytterligare med dålig PCB-layout då det är egenskaper som gärna multiplicerar varandra.
Man kan se schemat som något som bara förmedlar ett grundkoncept av någon som har kunnande, för att sedan komplettera med kringvillkor, men tyvärr tror jag att detta var tänkt som färdigt schema av någon som fått det till att fungera någorlunda uthärdligt stabilt.

Det viktigaste man kan se saknas och som normalt är det som är det viktigaste är att man börjar designen med en tydlig signal-jord.
Signal-jorden ska vara så förlustfri som möjligt från ingång till utgång. Dess stabilitet styr direkt hur bra resten av designen kan fungera.

Det är möjligt att man verkligen sett ritningen som ett grundkoncept och sedan lagt till det som behövs för att få en stabil signaljord.

Det man ofta ser i dessa enklare kretsar är att man inte lägger ner något jobb på PCB-design utan bygger på experimentkort och drar ledare med blanktråd och för att förvärra signaljordsproblematiken så finns inte heller något fungerande jordplan i PCB-designen utan kanske som bäst utgörs av en blanktråd som dras från punk till punkt.
Exempel på dålig PCB design om signal-kvalitet är viktig:
Poor pcb designe.png
Vet inte hur aktuella designen är uppbyggd, layout, typ av kretsar, DIL SMD, typ av kretskort, lödresuser, kabellängder, skärmning av kablar osv. Det går utmärkt att bygga stabila små signal-förstärkare uppbyggda enbart på blanktråd om man bygger väl, men det är svårt och kräver god erfarenhet.

Det går förbättra stabilitet och tålighet mot yttre påverkan med enkla medel. Många amatörer har inte kunnandet att designa 100% korrekt eller man bygger experimentellt trial/error. Inser kanske att experimentplatta inte duger men slutar med något enligt bild ovan.

Jag har själv varit i liknande situation, vill bygga experimentellt och lätt kunna modifiera kretskortslayouten. Byggt med hålmonterade tråd-komponenter.
En grundregel är att inte släppa in yttre strålade inducerade störningar. Det gör man genom att hålla antennerna som tar emot dessa störsignaler så korta som möjligt. Det avgörs av looparean som en komponent utgör relativt signal-jord.
Det är lätt att se större delen av en sådan area om man använder trådade motstånd och långa anslutningsben. Av benen inramade området är då en del loop-arean. Loopen slutar inte förrens bägge benens signalströmmar hittat en gemensamt stabil signal-punkt, vilken ofta är ett stabilt jordplan.

Bygga experimentellt men ändå ha ett stabilt jordplan som alla komponenter har kort väg till, även trådade komponenter , hur får man till det?
Bland de enklare sätten är att använda dubbelsidigt PCB. Låt undersidan vara obrutet jordplan. För hålmonterade komponenter som inte ska jordas vidgar man lite på kopparen runt hålet på undersidan.
För att vidja där man inte vill ha kontakt, det går lätt att göra med en morakniv vars spets får borra runt hålet ett varv men förr fanns särskilda handfräsar med mejselhandtag att köpa.
Jämfört med enkelsidig design underlättas ofta att layouten med obrutet jordplan då man direkt kan ansluta till jord utan extra ledare.
Att limma kopparplan eller limma koppartejp på undersidan av förborrade experimentkort är lite kluddigt men det går.

Har inte en aning om hur aktuellt kretskort är utformat eller typ av kretsar så kan inte ge några direkta råd, Om ovan är info av värde för TS är bara gissningar av mej.

Stabiliteten uppges variera med tiden. Spekulera om varför är rätt meningslöst med nuvarande information.
Om det beror på stökig PCB-design vet vi inget om men det är en av de vanligare problemen när saker är instabila eller påverkas över tid av pålagda signaler.
Då det inte går mäta sej fram till kritiska delar pga avsaknad av mätteknik så kommer man inte vidare den vägen heller.
Man kan komma långt med felsökning med enkla instrument. Om man har ett trådat motstånd på något kOhm, håll i ena änden och proba runt var det uppstår hörbara effekter.

Har ritat in förtydliganden i schemat som visar vad som avses vara signaljord. Lagt till lite avkopplande kondensatorer.
De finns med korta anlutningsben nära signaljord-planet, den tjockare blå linjen och i nära anslutning till IC-kretsar, med så korta ben som är möjligt. Om möjligt använd ytmonterade kondensatorer och vanligt knep att hålla looparean liten för IC-kretsar är att löda kondensatorer tvärs över IC-kroppen.
Kondensatorer vid batteriet,,, lite komiskt om man menar att kondensatorerna ska vara närmare batteriet än aktiva kretsarna., det är inte batteriet som behöver skyddas från yttre och inre signal-störning. Sådant kan i värsta fall i sej vara ett sätt att skapa instabilitet om man har för stor looparea och långa ledare mellan aktiv elektronik och avkoppling. Det är medvetet jag ritat en blå linje lite tunnare från dessas "B+" för nedkoppling i det stora signaljordplanet, symboliskt ritad med blå tjockare linje.

Är man erfaren så duger schemat, man fattar det som inte är utskrivet, att det behövs komplettering, men när den som designat detta kallar signaljord för B+ kan man förmoda att denne är mycket amatör.
Signalledare till och från denna krets ska naturligtvis inte heller fladdra i vinden om man vill bygga något stabilt som inte plockar upp störningar. Skärmat, balanserat, jordplan eller åtminstone väl tvinnad parkabel är vanliga sätt att hålla nere störningar.

Välj ytmonterade komponenter då de möjliggör mindre loopareaor. Låt ALLTID signaljorden få sitt egna obrutna kopparplan.
Vid situationer där kritiska signaler och jord inte kan ges korta plan nära signaljorden kan remsor av koppartejp och avlödningsfläta ge mindre loppparear, större stablitet än vad blanktråd ger. Drar man ut potentiometrar med kablar en bit från PCB så skapar man också ingång för störningar och instabiliteter om man är oförsiktig. Korta ledare kan vara opraktiska att skärma men vira med signaljorden även om den inte är aktivt med så minskar man problemet.
Jag har tryckt dit några kondingar på nedan schema. De är ditritade "pedagogioskt" för att förtydliga var de ska finnas, var de behövs och gör något nyttigt. Inritade ändringar är inte något failsafe att följa , det är bara korrigeringar av de värsta missarna.
sch2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mer för skojs skull lite andra (annat) resonant filter: https://aionfx.com/app/files/docs/minim ... tation.pdf
Här har man ansträngt sig lite mer att skapa en virtuell jord.

Man kan ju anstränga sig lite mer:

Bild

Många av MFOS kretsar använder ett 9V-batteri och skapar en mitt-nolla/virtuell jord med två motstånd och en eller ett par lite större elektrolyter.

(Av din beskrivning låter det som utifrån komande skit, men fan vet.)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Vet inte om skärmning och ledningsdragning alltid är avgörande.
Har man sett hur en MV till KV ledningsdragningen är utförd i en Luxor Ambassadör som exempel
så kan man förundras över hur det kan fungera om man tänker för mycket på jordplan, skärmning osv.
Tror mer på att termineringarna är utförda i rätt impedanser och det blir mindre problem.
bt1

Inlägg av bt1 »

Oj. Stort tack för alla svar. Nu har jag att tänka på.
Ja, själva bygget är gjort på såna ensidiga experimentkort med kopparbanor, så hantverket har nog påverkat resultatet :)
Kungligt med rättat schema. Ska testa det.

/B
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

4kTRB skrev: 8 juli 2025, 14:22:18 Vet inte om skärmning och ledningsdragning alltid är avgörande.
Definitivt grundläggande avgörande.
Det krävs knappast djupare EMI kunnande, räcker med erfarenhet av att hantera påstrålade störningar om man sysslat med lågnivå aktiv elektronik.

>Har man sett hur en MV till KV ledningsdragningen är utförd i en Luxor Ambassadör som exempel
så kan man förundras över hur det kan fungera om man tänker för mycket på jordplan, skärmning osv.

Du skulle tjäna på en grundkurs i hur detta fungerar innan du skriver felaktiga omdömen om vad som skulle vara "för mycket".
Detta du kallar "för mycket om jordplan" gäller även i gamla rörradio-apparater.
Då TS fråga inte gäller varför rörradios jordplan kunde fungera trots bygge på porslinstorn så ställ gärna en fråga i separat tråd så ska jag försöka besvara. Detta om jordplans betydelse är knappast någon nyhet, Ohms lag och Faradays lag fungerar utmärkt ett tag till.

Tror du dej se att något jag skrivit som är inkorrekt, påpeka och motivera med fakta. Länka gärna till vederhäftig information.
Fråga innan du påstår. Skapa gärna en egen tråd med din fråga som inte hör till TS undring så att trådens inte grenar ut i svammel som aldrig kommer fram till något av intresse för TS.

Det du nu inte vet något om finns här en nybörjar-info om bl.a. jordplans funktion https://www.ipcb.com/technical/1015.html
Det är verkligen info på nybörjar-nivå, grundläggande som hjälp för de som vill begripa och undvika problem med sina första PCB-alster med lite högre funktions-krav.
Googla PCB+EMI för djupare kunnande. Det är verkligen en djup brunn med kunskap men mycket kan numera beräknas i datorer.
Mjukvaru-simulatorer på olika nivåer för att analysera EMI på PCB används ofta inom industrin. De riktigt bra simulatorerna är tyvärr dyra bortom vad hobby-amatörer har råd med men det finns mer än tillräckligt med basal information hur man hanterar störningar på PCB-nivå så att det räcker för denna nivå av bygge.

Då det verkar vara något du vill veta, varför det var ok att bygga på porslinstorn i rörradio-apparater men inte lika att göra samma sak med transistorer kan du börja här: https://www.academyofemc.com/noise-coupling
bt1

Inlägg av bt1 »

Häpp. Nu fick jag ett nytt resultat. Basen har stått över natten igen. Tjutet var tillbaka, men nu hade det rekryterat distortion och allmänt svag signal som gick upp & ner i styrka. Nu kände jag igen det här från mina diverse pedaler som jag använder live. Dags att byta batteri, så jag gjorde det. Inget tjut, allt funkar och låter bra.
Det gamla batteriet ligger nu på 6.23V & jag vet såklart inte vad det låg på när jag började den här utvärderingen, så det är väl bara att börja om igen :)
Men, om nu kretsen drar mycket ström, vad brukar såna här filter dra?

/B
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nån eller några mA, tänker jag.

Kolla Das Musikding om du letar coola pedaler.
[VISA]
Skäms lite; har tre eller fyra pedaler jag inte monterat färdigt ... :oops:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mina slutord, som på intet sätt är kritik av någon, men när man är inne på elektronik, ser man ofta elektronik som komplicerat och när det uppstår problem MÅSTE DET VARA en komplicerad orsak bakom.
Ergo, man börjar felsöka de mest komplicerade delarna av kretsen när det kanske är glappande kontakter, omkopplare eller potentiometrar Eller en missad lödning, eller att man lyckas sätta jordklämman på den ledning man försöker mäta en signal, eller glömt slå på apparaten eller något annat trivialt.

PS. Vad jag inte riktigt förstod var om din pedal oscillerade när den var avstängd. Det gjorde mig konfys.
bt1

Inlägg av bt1 »

HUGGBÄVERN skrev: 9 juli 2025, 09:41:13 PS. Vad jag inte riktigt förstod var om din pedal oscillerade när den var avstängd. Det gjorde mig konfys.
Det är monterat direkt i basen och iom att jag inte har jordat batteriet så kretsen bryts när man drar ur sladden så har det faktiskt varit "på" hela tiden.
Många bäckar små, som man säger. Instabil design, dåligt batteri, halvkasst hantverk, o.s.v. :) Men nu har jag som sagt mer att komma med till version 2.

Tack /B
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tejpade snigeltejp i håligheten och såg till att den hade kontakt med stallet. Har ingen tejp i elguran men den byggde jag för fem sex år sedan men den verkar vara tyst.

https://guitarkitfabric.co.uk/blog/copp ... ation.html

Man kan gott bygga på experimentkort. Ser hela syntar byggda på veroboard. Givetvis gäller att man vet vad man gör.
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

Om det är batteridrivet, så är det väl inte så konstigt om det driver lite över tid då varken drivspänning och eller den virtuella mittpunkten är stabil.
Sen kan det vara en temperaturinstabilt därtill.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

TL062 är kanske en bra dubbel OP för batteriapplikationer.
Om jag skulle bygga en Way Way pedal skulle jag använda en kretslösning med gyrator. Lättare att justera och att få att fungera. Schema finns att hämta på nätet.
Skriv svar