Oscillering som avtar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bt1

Oscillering som avtar?

Inlägg av bt1 »

Hej. Ny amatör här.
Jag har börjat bygga diverse filter & preamps till mina elbasar med varierande resultat.
Nu senast försöker jag få till ett "resonant lågpass filter", dvs ett aktivt lpf med en resonanspeak i.
Det har gått framåt, filtret fungerar som det ska förutom att det brukar oscillera efter jag låtit basen vara över natten och lirar på den dagen efter. Efter en kort tids lirande så avtar tjutandet gradvis tills det är helt borta. Jag har som tur var byggt in en potentiometer som styr höjd och bredd på peaken så jag kan eliminera tjutandet tills det försvinner av sig självt, men målet är såklart att få bort det permanent.
Nån som har teorier om vad som händer i kretsen?

Tack för svar / B
Användarvisningsbild
pi314

Re: Oscillering som avtar?

Inlägg av pi314 »

Välklmmen till EF!

Svårt att ha en teori utan att veta något om hur kretsen är uppbygd eller hur den strömförsörjs.

Allmänt kan väl ett aktivt filter med en resonanspeak ofta sägas vara nära självsvängning? Då behövs inte mycket för att det ska gå över gränsen.

Det du skriver kan möjligen tyda på att det självsvänger när kretsen är kall, men slutar självsvänga när den blivit lite varm?

Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Fasvrdningen ändrar väl sig? Kanske labba med fasvrdningen?
bt1

Inlägg av bt1 »

pi314 skrev: 7 juli 2025, 19:21:43 Välklmmen till EF!

Svårt att ha en teori utan att veta något om hur kretsen är uppbygd eller hur den strömförsörjs.

Allmänt kan väl ett aktivt filter med en resonanspeak ofta sägas vara nära självsvängning? Då behövs inte mycket för att det ska gå över gränsen.

Det du skriver kan möjligen tyda på att det självsvänger när kretsen är kall, men slutar självsvänga när den blivit lite varm?

Ja det låter nog vettigt. Jag märker att ju längre tid jag använder basen, desto längre tid tar det innan den börjar tjuta.
Jag matar filtret med 9V. Infogar schemat jag använt. 25K resistorn som sitter i opamp2 är den som styr peaken & det är den jag bytt ut mot en potentiometer.
Originalkretsen som jag hittat på nätet har en 22K men jag ville få en aggressivare effekt så jag la på lite :)
problemet är nog lättlöst genom att sänka värdet på den resistorn, men jag blev fundersam varför oscilleringen avtar.

Tack /B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bt1

Inlägg av bt1 »

4kTRB skrev: 7 juli 2025, 19:46:21 Fasvrdningen ändrar väl sig? Kanske labba med fasvrdningen?
Hur går jag till väga då?

Tack /B
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Istället för att ha ett steg, på gränsen till självsvängning skulle du kanske testa med två steg efter varandra. De två kan tillsammans ge samma resultat, utan att vara nära självsvängning.

Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Fysiska komponenter, förslagsvis olika typer kondensatorer kan ge olika fasvridning?
bt1

Inlägg av bt1 »

pi314 skrev: 7 juli 2025, 20:11:17 Istället för att ha ett steg, på gränsen till självsvängning skulle du kanske testa med två steg efter varandra. De två kan tillsammans ge samma resultat, utan att vara nära självsvängning.

Ok. Jag skulle då behöva byta till en quad opamp?

Tack /B
bt1

Inlägg av bt1 »

4kTRB skrev: 7 juli 2025, 20:24:50 Fysiska komponenter, förslagsvis olika typer kondensatorer kan ge olika fasvridning?
Se där. Nu har jag lärt mig nåt nytt :)

Tack /B
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite intressant (skriver jag som just byggt mig en elbas). Jag hade tänkt (lära mig spela på den) köra utan pedaler men kanske kanske kanske ...

Vad exakt är det du vill uppnå? Jag funderar lite i termer om LPG (Low Pass Gate), alltså en kombination av filter och (spänningsstyrd) förstärkare, men vet inte om detta är något för elbasar .....

... nåt helt annat: hustrun undrade över asken snigeltejp hon hittade och eftersom jag har en del udda fetischer fick jag ljuga och säga att jag klädde innanmätet för pickuper och volymratt med koppartejpen. Kan det var så att det inte är skärmat och basen plockar upp störningar?
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

bt1 skrev: 7 juli 2025, 20:32:27
pi314 skrev: 7 juli 2025, 20:11:17 Istället för att ha ett steg, på gränsen till självsvängning skulle du kanske testa med två steg efter varandra. De två kan tillsammans ge samma resultat, utan att vara nära självsvängning.

Ok. Jag skulle då behöva byta till en quad opamp?

Tack /B
Eller två dual. Om det är en dual du har nu.

bt1

Inlägg av bt1 »

HUGGBÄVERN skrev: 7 juli 2025, 20:54:54 Lite intressant (skriver jag som just byggt mig en elbas). Jag hade tänkt (lära mig spela på den) köra utan pedaler men kanske kanske kanske ...

Vad exakt är det du vill uppnå? Jag funderar lite i termer om LPG (Low Pass Gate), alltså en kombination av filter och (spänningsstyrd) förstärkare, men vet inte om detta är något för elbasar .....

... nåt helt annat: hustrun undrade över asken snigeltejp hon hittade och eftersom jag har en del udda fetischer fick jag ljuga och säga att jag klädde innanmätet för pickuper och volymratt med koppartejpen. Kan det var så att det inte är skärmat och basen plockar upp störningar?
:D
Inspirationen för projektet är Alembics och Wals inbyggda aktiva filter. Effekten är den samma som i en Wah wah-pedal (Kolla upp Jimi Hendrix) vilket ger ett ganska brett tonspektrum gentemot de vanliga passiva tonkontrollerna.
Och ja, Just nu sitter härvan i en ganska oskärmad testbas, så där kan du ha rätt.

/B
Senast redigerad av bt1 7 juli 2025, 21:16:28, redigerad totalt 1 gång.
bt1

Inlägg av bt1 »

pi314 skrev: 7 juli 2025, 20:57:15
Eller två dual. Om det är en dual du har nu.

Ok.

Tack /B
Skriv svar