AEBD Avancerad Elräknings-Dekompilator – Betatestare sökes!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mikand

Re: AEBD Avancerad Elräknings-Dekompilator – Betatestare sökes!

Inlägg av Mikand »

Även om du eldar med ved:

Väder-/kWh-känslighetsanalys
Vi analyserar hur din elförbrukning påverkas av utomhustemperaturen. Även med vedvärme kan vi se om elförbrukningen ökar på vintern, t.ex. på grund av elgolvvärme, fläktar eller stödelement. Genom att jämföra med liknande hus kan vi även indikera möjliga isoleringsproblem.

Jämförelse med liknande hus
Vi visar hur din elförbrukning står sig mot andra hus i liknande storlek, byggår och läge:
“Din förbrukning är X % högre/lägre än genomsnittet för liknande hem.”

Solcellsanalys & lönsamhetskalkyl
Baserat på takyta, lutning och elanvändning beräknar vi om solceller är lönsamt för dig, hur mycket du kan spara, och ger konkreta rekommendationer.

Standby-/läckagedetektering
Vi analyserar din grundförbrukning (t.ex. nattetid) och varnar om något verkar onormalt högt – t.ex. apparater i standbyläge eller osynliga elbovar. Detta baseras på jämförelse med vår stora databas av liknande hushåll.

Automatisk bidragskontroll
Vi kontrollerar automatiskt vilka energibidrag eller renoveringsstöd ditt hus kan vara berättigat till – t.ex. för solceller, fönsterbyte eller tilläggsisolering.

Och mycket mer är på väg!

Ja! Vi bygger redan stöd för 15-minuterspriser så att du får ännu mer exakt analys och bättre besparingsförslag.
Användarvisningsbild
Mikand

Re: AEBD Avancerad Elräknings-Dekompilator – Betatestare sökes!

Inlägg av Mikand »

"Underlag för detta skulle jag vilja ha.
– Som visar fördelningen av dessa kostnader.
– Som visar besparingspotential, om man kan minska på något.

Timme för timme, dag för dag, månad för månad och år för år."

Precis. Et är själva idén. Även om det ligger mycket beräkningar och data bakom, försöker jag göra det så enkelt som möjligt.

Till exempel rekommendationsdelen – den är anpassad efter användarens elräkning och husets specifika förutsättningar.
(här är en liten förhandsvisning med några slumpmässiga exempelrekommendationer på engelska, eftersom min partner inte pratar svenska – men du fattar grejen).

Bild

Och korrelation mellan väderkänslighet

Bild
pi314 skrev: 4 juli 2025, 11:04:02 Jag tar mig friheten att spåna fritt. Utgående från mina förutsättningar. Som jag tror har stora likheter med andras.

Jag har flera villafastigheter att vaka över. Alla har VV-VP för uppvärmning. Årsförbrukningen varierar mellan ca 4 och 12 MWh/år.

Medelkostnaden för el, totalt, medelvärde under ett år är ca 2:50 – 3:- per kWh.

I kostnaden ingår (ENO = elnätsoperatören, EL = elleveranören, SK = skatt):
– Fast avgift (ENO).
– Rörlig energiavgift (ENO).
– Rörlig effektavgift (ENO).
– Energiskatt (SK).
– Fast avgift (EL).
– Avgift för förbrukad el (EL).
– Moms på allt ovan (SK).

Som köpare, som den som betalar räkningarna, är jag helt fokuserad på slutsumman. Vad jag betalar totalt för elen, till elnätsoperatören, till elleveranören och till staten som energiskatt och moms.

Jag vill veta hur jag, med olika åtgärder, kan minimera min totalkostnad.

Åtgärder kan vara av olika slag. Det kan handla om rutiner och vanor. Det kan också handla m tekniska lösningar som sänker förbukning till t.ex. värme och varmvatten. På ett sätt spm gör att jag kan undvika pristopparna på spotmarknaden. Även så att jag kan undvika toppar på effekttariffen. Som vi alla redan, eller snart, har drabbats av. I en eller annan form.

Underlag för detta skulle jag vilja ha.
– Som visar fördelningen av dessa kostnader.
– Som visar besparingspotential, om man kan minska på något.

Timme för timme, dag för dag, månad för månad och år för år.

Mikand:
Jag vet (tror mig veta) att du inte är tomten. Men jag vet att jag, och jag tror många med mig, skulle ha nytta av det jag skriver om ovan.

Skriv svar