PWM generering via Arduino (styra fläktkontroller på bil)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
vonBothmer

PWM generering via Arduino (styra fläktkontroller på bil)

Inlägg av vonBothmer »

Har en K22 fläktkylarkontroller som tar in konstant 12v och jord från batteriet och enbart startas och styrs via PWM-signalen.

När det gäller elektronik är jag inte helt grön men med PWM-signaler är jag ute på helt ny mark.

Denna pwm-signal vill jag kunna generera via Arduino.

Enligt ChatGPT så nyttjar K22an intern pullup till 12v 4.7kOhm och nyttjar s.k "open drain". Frekvens är 128hz.

Arduino körs på en ESP32 S3 (GPIO2) och med en ström-addon som gör att den kan ta emot en input på 12-24v.

Problemet jag får är att hur jag än gör så tycker inte fläktkontrollern om min PWM-signal och går i failsafe mode och skickar ut -11.6v till fläkten.

Jag har en bunt med motstånd tillgängligt (220/1K/10K), 2N7000-transistorer och en IRLZ44NPBF mosfet.

Jag är villig att betala för att någon ska förklara för mig hur jag ska koppla in detta korrekt och få min fläktkontroller att börja skicka ut korrekta värden.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: PWM generering via Arduino (styra fläktkontroller på bil)

Inlägg av Glenn »

Vet du att du har rätt frekvens och amplitud ?

Har du möjlighet att titta på signalen den ska ha egentligen ?
vonBothmer

Inlägg av vonBothmer »

Tyvärr har jag inte den möjligheten då original drivern i ECUn är rökt men många källor nämner 128hz och 12v. Men som sagt så ska tydligen den ha intern pullup till 12v och 4.7kOhm (är dock inte helt säkra källor på detta).

Problematiken i sig skulle jag säga är kopplingen mellan ESP32 Gpio2 > PWM in på fläktkontrollern
hawkan

Inlägg av hawkan »

Har du en länk till K22? Beskrivning av inkoppling och signal.
Och exempel på vad du har försökt med.

Enklast är oftast att - om du använder Arduino - gå till exemplen och se om det finns något som gör vad du vill.
Annars googla, t ex här står en del som kanske kan leda vidare https://deepbluembedded.com/esp32-pwm-t ... e-arduino/
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ska det gå bra att driva K22 med ttl logiknivåer så är det ju enkelt att testa med något enkelt 74-ttl bygge om det fungerar över huvud taget.
Skriv svar