HP E242 bildskärm pajat, inget livstecken, hur fixa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rvl

Re: HP E242 bildskärm pajat, inget livstecken, hur fixa?

Inlägg av rvl »

Kan det vara ferritpärlor? Mäter de "kortslutning" eller nåt annat?
Haralt

Inlägg av Haralt »

rvl,
Tack för det! Där har du nog rätt, ferritpärlor. De är 3,5 mm diam. och längd 6,0 mm.

Jag hittade på internet mått på annan sådan ferritpärla, se bild!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Q501, märkt Nikos P0770ETF är en Mosfet, som jag misstänkte.
N-kanal.

Här en bättre bild på kraft-dubbeldioden PD601.
Den är märkt PEC 6106 ER1002FCTH

Rédigé:
Jag mätte med UT161D med diodtest på dubbel-dioden PD601 på plats på kretskortet. Dessa 2 dioder är parallellkopplade.

Med plus-sladd på anod och minus-sladd på katod för ena dioden, då anges 0,017 V och det piper, alltså låg resistans, skiftas mätsladdarna, samma resultat.
Samma mätresultat för den andra dioden(eftersom de båda dioderna sitter parallellkopplade).

Mäter jag resistansen blir den 14,1 Ω både i fram- och bakåtriktning, likadant för den andra dioden.
Den dubbeldioden kan väl då inte vara frisk?
Senast redigerad av Haralt 4 juli 2025, 20:39:56, redigerad totalt 7 gånger.
Akai

Inlägg av Akai »

Det sitter ju lite SMD resistorer kring switchen på undersidan av kortet, kan vara värt att kolla att dessa har rätt värde mot märkning.

Har varit med om avbrott i SMD motstånd om de går varma länge.

Annars är det att spänningssätta och se om det är liv i nätagget med annan belastning än skärmen. Det kan vara så att tex kortslutning i nån led i backlight eller annat gör att det drar för mycket ström och av den anledningen inte vill igång.

Ser ju ut som endast en spänning, så borde vara rätt enkel test. Märkspänning på elektrolyterna säger lite om vad man kan förvänta sig för utspänning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Matchade par på ferriterna :D

Vet inget om hur denna skärm är uppbyggd, men tror jag sett vissa där logikkortet i sin tur är anslutet till ett enklare kort som driver bakgrundsbelysningen. Om din också är gjord så så kan du kanske provstarta med logikkort anslutet men bakgrundsbelysningen urkopplad.

Fast mitt förslag är kanske stenålder, baserat på de med "lysrör" istället för LED...
Haralt

Inlägg av Haralt »

Akai,
Vad menar du med detta "Annars är det att spänningssätta och se om det är liv i nätagget med annan belastning än skärmen."
Vad är det för annan belastning än bildskärmen du menar?
Menar du att jag ska koppla bort alla belastningar, dvs koppla bort helt och hållet kabeln till det andra kretskortet, och ersätta det med en konstbelastning, som jag måste tillverka?

Akai,
Jag mätte resistansen på ca 20 st smd-motstånd på lödsidan. De verka riktiga. Vilken är den du kallar swichen?
Det sitter 2 större halvledare, en 7-benad och en 3-benad med mittbenet avklippt.

Kontakten på kabeln till det andra kretskortet verkar inte gå att lossa. Verkar fastlödd, se foto!
Ska man behöva löda loss den?
Rédigé: Kontakten som sitter i andra kretskortet, gick att lossa. Bra! Då ska jag kunna koppla 230 V till nätaggregatkortet och mäta spänningar och se om hittar några.

Jag skruvade bort det andra kretskortet, dvs bildkretskortet, se bild! Det ser inte roligt ut att reparera, om det är där felet ligger, smått som fasiken, fullt med komponenter.
Ingen mening att försöka reparera något där om man inte skulle direkt se att någon komponent är bränd eller elektrolytkondensator som svällt upp. Jag monterade tillbaka kortet.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Jag kopplade till 230 V till nätaggregatkortet, och har kopplat bort belastningen(dvs bildskärmskortet).
Jag mäter ut på kontakten CN601 19,08 V. Tyvärr råkade jag med mätproben kortsluta mellan + och -, gnistrade.
Efter det ingen 19,08 V spänning ut längre, utan 0 Volt. Jag har reparerat söndet nätaggregatskortet.
Senast redigerad av Haralt 5 juli 2025, 14:42:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Kolla säkringen där, F601, om du inte har gjort det.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Tittar man noga ser man att det sitter ingen komponent där på F601. Det finns ingen säkring där. Istället sitter AJ613, en bit blank ledningstråd, och den kortsluter.

Jag har mätt de 4 st likriktardioderna, och är OK, även de andra 4 st dioderna är OK. Säkringen på 230V sidan, F301 är hel.

När jag tänker efter, har jag för mig att separata externa nätadaptrarna för HP-bilskärmar ger ut 19 V DC, gör de inte det?
Jag hittar en sådan på internet:
https://fixpart.se/produkt/hp-609940-001-stromadapter
och den har 19 V DC ut.

Så 19 V är nog arbetsspänningen för HP bildskärm (kanske även för andra fabrikat).
Haralt

Inlägg av Haralt »

Ha ha!
Jag kopplade till 230 V igen, och faktiskt 19 V är tillbaka.
De 8 mV och 380 mV som jag anger i 3 inlägg tillbaka, är AC (inte DC).

Multimetern UT161D är litet dum, ställer man vredet på Volt-mätning, då är det AC. Vill man ha DC, måste man trycka "select-väljaren för att få DC).
Naturligtvis står "AC" men väldigt små bokstäver, lätta att missa.

Så nätaggregatet är helt på så vis att det tillverkar 19 V.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Nu när det stått på med 230 V ca 5 minuter, tyckte jag det luktade svagt av elektronik. Någon minut senare ser jag att motståndet PR807 börja glöda.
Skriv svar