En gammal ovanlig? svensk elmotor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hol.nick

Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.

Inlägg av hol.nick »

jo sant att dom har motorer som liknar denna over there,
sett på y-tuben :rofl
Ja det är ju sant att man vill ha en tät motor för att inte få in
damm och skit i den så kan väl vara som du säger Mizzarrogh
och säkert lämplig för nån pump, med fläns gavel då kanske.

ok, så riktiga Cewe strömställare är ett minne blott då.
Angående lindningarnas isolation så kan den säkert vara ganska skör
och säkert inte bra om den blir våt, mätte mot 5MΩ med närmare 1KV
mellan Y-bleck och skalet. tror det är 3,5Ohm mellan Y och resp. fas
Har provkört den i kväll, gick jäkla fint förutom fläkten som inte är balanserad.
Blir nog bra till borrmaskinen när jag får ihop hela schabraket.
kommer säkert nån bild på det sen.

Mindmapper:
>Motorn har en fin patina>
jo, Jag komm till att en så fin produkt från Vänerns norra strand måste
ju se representerbar ut, så den fick lite RAL7023, tror ja det är.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Snyggt!
Jag har aldrig haft problem med lindningarna på någon av de som varit gjorda efter typ 1920 talet.
"emaljen" på de från 40 talet och framåt blir inte dålig även om den stått ute i en lada i 50 år enligt min erfarenhet. Jag har som sagt sett många motorer från slutet på 20 talet också som stått ute på sågverk hos någon bonde med som bäst en halvmurken trälåda som skydd och liknande i många år men fortfarande fungerar.
Det är mer om den haft gamla gummikablar som anslutning till lindningarna eller om dessa tampar har kommit i kläm när någon skruvat på kåpan utan att kolla. Men det är lätt att fixa, senare syntetgummikablar brukar inte bli dåliga. (kopplingskabeln kan dock vara slut, men den är ju lätt att byta).

Däremot har jag ofta haft problem med billiga kinamotorer.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Dendär fläkten får mig att tänka på en riktigt gammal kompressor annars, men det är mest en spekulation. :)

Edit, Aha nu ser jag vad du menade med hålen på framsidan, det kan ju för visso i allafall ha varit en pumpmotor, men jag tror inte det längre.
Jag tror mer att den varit avsedd för någon maskin eller fläkt. Typ gammal kompressor som råkat ut för vevaxelbrott eller liknande och något tagit rätt på motorn.
Den skulle också kunna vara från någon typ av jordbruksmaskin, men jag vet inte vad.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mizzarrogh skrev: 4 juli 2025, 21:35:22Jag har aldrig haft problem med lindningarna på någon av de som varit gjorda efter typ 1920 talet.
"emaljen" på de från 40 talet och framåt blir inte dålig även om den stått ute i en lada i 50 år enligt min erfarenhet. Jag har som sagt sett många motorer från slutet på 20 talet också som stått ute på sågverk hos någon bonde med som bäst en halvmurken trälåda som skydd och liknande i många år men fortfarande fungerar.
Det är mer om den haft gamla gummikablar som anslutning till lindningarna eller om dessa tampar har kommit i kläm när någon skruvat på kåpan utan att kolla. Men det är lätt att fixa, senare syntetgummikablar brukar inte bli dåliga. (kopplingskabeln kan dock vara slut, men den är ju lätt att byta).
Undrar om detta med isolationen också gäller transformatorer? Det är väl sannolikt att det är så, kan man tycka.

Angående kabel: Om man inte tänkt använda sakerna (mer än minimalt) i kyla så tycker jag det är bättre att montera plastkabel. Den kan spricka om man böjer den (och sannolikt även av vibrationer) när det är riktigt kallt, men i övrigt så verkar den hålla i all evighet ifall det inte är nåt tillverkningsfel som visar sig väldigt snabbt.
Också: både i maskiner och för fast anslutning av maskiner så kan man ju också använda EKK, EKLK osv så länge kabeln inte är "anslutningskabel".
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Av de jag testat själv av denhär typen har det följt samma mönster, men sagt med reservation för att det ju är fler faktorer som spelar in om vi talar tex hV transformatorer och liknande. (Det vet nog du mycket bättre än jag om, min erferenhet begränsar sig till gamla TV apparater, stängselaggregat och liknande bonnagrejer... :) Men fall andra läser som inte har kunskaper)
Brott på lindningar brukar ju dock märkas tydligt när man försöker starta motorn, antingen står den bara och hummar, eller så går den runt som en hopphäst, typ.
Om den går ojämnt pga lindingarna brukar det dock oftast bero på att något klantskaft (dvs som regel jag själv) använt en felvänd kabel någonstans... :)

Jag har bara varit med om seriös motorbrand en gång på gamla jobbet, men det var nog av ackumulerat damm från typ 30 år tillbaka skulle jag tro och en skitgammal motor isolerad med schellac och lingarn med öppen kåpa som gick med extremt tung last (ett typ 2,5 meter högt svänghjul till en maskinaxel) Den slocknade dock av sig själv.
Riktigt Gamla generatorer kan dock lättare ta eld om man glömmer bort den när man kör, men det är egentligen ijnte så mycket i dem som kan brinna mer än paddningen till isoleringen.
(Edit, fordons alternatorer blir dock inte överhettade pga överskridet varvtal, däremot gamla DC generatorer, tex traktorgeneratorer följer samma mönster som de stora. )

Men, man bör nog alltid jorda chassiet på gamla grejer.
Man kan ju kolla från kontakten med en multimeter annars att inget är kortslutet mot kåpan eller liknande så att den är farlig att använda.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

I mitt fall så har jag en halvstor isolertrafo för nätspänning som stått i ett sunkigt förråd ett tag, och därför har lite rostangrepp osv. Misstänker att det är säkert bra att köra lite stålborste på blecken i trafon, och sen är det kanske bara att köra igång den som den är då.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En forum medläm tipsade mig om att om någonting har blivit väldigt fuktigt det är större grejer för nätspänning kan man ta tex en reglerad 100V transformator och värma lindningarna något en tid så att fukt sakta kan torka ur.
Jag har dock inte provat det själv ännu.

Har du en "snäll" megger eller liknande som inte riskerar att ha sönder isoleringen på lindningarna kan du kanske kolla med den annars.
Skriv svar