En gammal ovanlig? svensk elmotor.
En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Jag fick en gammal borrmaskin som har haft drift från
den gemensamma axeln i verkstadens tak när det begav sej
senare har den fått en egen elmotor monterad på sidan av foten.
Hela maskinen kommer från Sverige nångång i modern tid.
Kanske nån har sett denna motortyp?, se bild
Troligen inte nåt som har tillverkats i större mängder.
Förövrigt så mäter lindningarna resistans bra och isolationen
är helt Ok provad med rysk isolationsprovare med vev-generator.
Bytte kullager, dom lät dåliga, så nu skall den nog snurra minst 50 år till.
den gemensamma axeln i verkstadens tak när det begav sej
senare har den fått en egen elmotor monterad på sidan av foten.
Hela maskinen kommer från Sverige nångång i modern tid.
Kanske nån har sett denna motortyp?, se bild
Troligen inte nåt som har tillverkats i större mängder.
Förövrigt så mäter lindningarna resistans bra och isolationen
är helt Ok provad med rysk isolationsprovare med vev-generator.
Bytte kullager, dom lät dåliga, så nu skall den nog snurra minst 50 år till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 7083
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Bra jobbat!
Motorn har en fin patina. Hoppas dagens lager är lika bra som orginalet.
Jag är tveksam. Tror bara den klarar 40 år till.
Motorn har en fin patina. Hoppas dagens lager är lika bra som orginalet.
Jag är tveksam. Tror bara den klarar 40 år till.
Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Jo den har ett öö, begagnat utseende, eller så
var det en dålig målblandning som inte stod sej :D
Det var äkta SKF lager i den, men med åldern och torkat vaselin
så var dom nötta och förde oljud.
Jag satte i FAG, ett från portugal och det andra från Vietnam
så kan bli bara 35 år..
Tänk om man faktiskt skall måla den, det är ju en kvalitets produkt
jag borde ha mörkgrön pansarfärg, undrar om det är tidsenligt
eller skall det vara maskin grått :humm:
var det en dålig målblandning som inte stod sej :D
Det var äkta SKF lager i den, men med åldern och torkat vaselin
så var dom nötta och förde oljud.
Jag satte i FAG, ett från portugal och det andra från Vietnam
så kan bli bara 35 år..
Tänk om man faktiskt skall måla den, det är ju en kvalitets produkt
jag borde ha mörkgrön pansarfärg, undrar om det är tidsenligt
eller skall det vara maskin grått :humm:
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22615
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Jag hittade tyvärr inte heller så mycket om den, men jag vet att man gjorde mycket motorer som var speciellt gjorda enligt kunderna önskemål, så det kan kanske vara från någonting sådant?
Den påminner ju annars litet om de Amerikanska enfas motorerna som var vanliga för trämaskiner och ventilationsfläktar där vid samma tid, men med bättre gjord mitt del, de Amerikanska motorerna av denna typ var enklare gjorda med pressad plåt på mitten.
Jag gillar också gamla motorer väldigt mycket!
Har en liten samling av dem själv.
Snygg strömbrytare till den också!
Den påminner ju annars litet om de Amerikanska enfas motorerna som var vanliga för trämaskiner och ventilationsfläktar där vid samma tid, men med bättre gjord mitt del, de Amerikanska motorerna av denna typ var enklare gjorda med pressad plåt på mitten.
Jag gillar också gamla motorer väldigt mycket!
Har en liten samling av dem själv.

Snygg strömbrytare till den också!
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22615
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Strömställare/motorskydd(?) är tillverkat av Cewe, företaget grundat 1919 i Nyköping, finns fortfarande kvar tror jag. 
Edit, men tyvärr inte längre i Sverige.

Edit, men tyvärr inte längre i Sverige.

Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Motorn har, som syns på bilden, inga utvändiga kylflänsar.
Under fläktkåpan är det en centrifugal fläkt, inte probell som det vanligen brukar vara,
den blåser ut luft över utsidan på motorn så en del kylning blir det väl.
När jag bytte lager och hade bort gavlarna så var det några, kanske 10mm hål, på rad i främre gaveln
längs ytterkanten, men dessa hål är täkta med en plåt från insidan som säkerligen är orginal
med tanke på att det såg välgjort ut och fastnitat på plats från insidan.
Kanske en modifierad universal gavel från en modell med genomgående luft kylning
det borde ju ha varit öppning i båda ändarna för att få luftflöde igenom motorn om det skulle
vara en efterkonstruktion.
Inne i motorn är det bra med rum för luften att blåsa förbi statorlindningarna, men som sagt så är det
plåt i hålen på ena gaveln och den andra gaveln har inga hål alls.
Under fläktkåpan är det en centrifugal fläkt, inte probell som det vanligen brukar vara,
den blåser ut luft över utsidan på motorn så en del kylning blir det väl.
När jag bytte lager och hade bort gavlarna så var det några, kanske 10mm hål, på rad i främre gaveln
längs ytterkanten, men dessa hål är täkta med en plåt från insidan som säkerligen är orginal
med tanke på att det såg välgjort ut och fastnitat på plats från insidan.
Kanske en modifierad universal gavel från en modell med genomgående luft kylning
det borde ju ha varit öppning i båda ändarna för att få luftflöde igenom motorn om det skulle
vara en efterkonstruktion.
Inne i motorn är det bra med rum för luften att blåsa förbi statorlindningarna, men som sagt så är det
plåt i hålen på ena gaveln och den andra gaveln har inga hål alls.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22615
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
I Amerika vet jag att det fanns fläktmotorer som liknade denna och som hade helkapsalat utförande för att förhindra att damm drogs in under själva motorkåpan.
Dessa var gjorda för att befinna sig i luftflödet från fläkten och på så vis få erforderlig kylning, i vårt land använder vi sällan så stora långsamtgående fläktar (höghastighetsfläktar brukar ju däremot vara direktdrivna av en mycket kraftigare motor, typ "höfläkt"), men förfarandet var tidigare även här vanligt för mindre motorer, tex i kylrum och liknande.
Förr var det vanligt att större fläktar hade remdrift.
En annan tanke är att modellen kan ha utvecklats som pumpmotor men ändrats till mer typ av universalmotor när de sattes i produktion men med samma hölje som en fläns/(vertikal)piedestalmonterad motor eller liknande.
Edit, en tredje hypotes är ju att de kanske var gjorda för någon typ av maskiner i industriproduktion där den behövde vara kapslad.
Dessa var gjorda för att befinna sig i luftflödet från fläkten och på så vis få erforderlig kylning, i vårt land använder vi sällan så stora långsamtgående fläktar (höghastighetsfläktar brukar ju däremot vara direktdrivna av en mycket kraftigare motor, typ "höfläkt"), men förfarandet var tidigare även här vanligt för mindre motorer, tex i kylrum och liknande.
Förr var det vanligt att större fläktar hade remdrift.
En annan tanke är att modellen kan ha utvecklats som pumpmotor men ändrats till mer typ av universalmotor när de sattes i produktion men med samma hölje som en fläns/(vertikal)piedestalmonterad motor eller liknande.
Edit, en tredje hypotes är ju att de kanske var gjorda för någon typ av maskiner i industriproduktion där den behövde vara kapslad.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22615
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Det ser väldigt mycket ut som en pumpmotor när jag tittar närmare på andra bilder, dock troligen till vatten eller liknande då motorn är för lång och har andra gavlar jämfört med de som oftast satt inuti gamla bensinpumpar.
-
- Inlägg: 8441
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Nja, motorskydden hörde till den delen som vart ABB-Cewe. Den andra delen av Cewe vart Cewe Instrument AB som såldes till Indiska Secure Meters Ltd (efter en jäkla massa år med röda siffror vars orsaker man kan ha åsikter om) och den delen heter nummera Secure Meters (Sweden) AB med Cewe som varumärke på top-endpridukterna. Kvar i Sverige finns bara viss mjukvarutveckling och försäljning.Mizzarrogh skrev: ↑2 juli 2025, 21:59:58 Strömställare/motorskydd(?) är tillverkat av Cewe, företaget grundat 1919 i Nyköping, finns fortfarande kvar tror jag.
Edit, men tyvärr inte längre i Sverige.![]()
Secure Meters är ett indiskt bolag med inriktning på energimätning (mest el och gas). De har drygt 800 utvecklare i Indien. De håller på att bli fullständigt vertikalt integrerade, egna plastsprutor skaffades 2018 (8 stora och 8 små) det senaste lär vara att ha en egen mönsterkortsproduktion...
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22615
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
-
- Inlägg: 15861
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22615
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Min praktiska erfarenhet är att den brukar vara bra, men som sagt man måste alltid mäta så att det inte är någon skada på någonting, tex klämda anslutningstrådar till lindningarna som orsakar kortslutning.
De riktigt gamla (typ 20 talet) var dock ibland isolerade med schellack, vilket man får kolla. Men många går ju runt fortfarande efter mer än 100 år.
Man bör också torka allt riktigt ordentligt om det är saker som stått ute länge.
De riktigt gamla (typ 20 talet) var dock ibland isolerade med schellack, vilket man får kolla. Men många går ju runt fortfarande efter mer än 100 år.
Man bör också torka allt riktigt ordentligt om det är saker som stått ute länge.
Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
Själva lindningarna är sällan problem.
Problemet brukar vara kablarna från lindningarna till plinten.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22615
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: En gammal ovanlig? svensk elmotor.
De bör man däremot alltid inspektera, jag brukar även försöka att mäta lindningar (i allafall ett grovt mått på resistans hos dem) och lindningar mot höljet om man är osäker.