Att bygga en amatörradiostation
Re: Att bygga en amatörradiostation
Utan en sekunds tvekan så är du Burträsks motsvarighet till Curtis från CEE Down Under!
Johan, SA4BYC
Johan, SA4BYC

Blir lite puppy-bilder men även annat

Tokolo

Mäter in lite verktyg till CNC-fräsen

ALUMEC 89 fräses, första programmet jag kör från fusion 360

Första duschen för Tokolo

Dom leker väldigt bra med storebror vilket är skoj

Tuffsans tur

Fick hem lite material, ska bygga ett vertikalt materialställ så jag kan ha plåtar stående mellan portarna.

Lastar av plåt med traktorgrävaren

En 2x1m 12mm S355 plåt

Hjälper en granne bocka lite plåtar så han kan rensa diken med sin grip

Fick en polaris XLT av en kompis som var trasig. Men eventuellt om vi inte hittar fler fel så var det bara en för spänd kedja i växelhuset och en trasig pickup-slang i tanken. Plus nån lös del i ljuddämparen.

Svarvar bromskolvar till en gammal citroen

Sjukt upprörd över detta. Lyckades slunga iväg en sten med gräsklippartraktorn (utkastarens skydd är lite trasigt) och gjorde rejäl jäkla märke på Annas bil
Se det positivt istället, du träffade varken Anna, hundarna eller en ruta med stenen....
/73 Marcus
/73 Marcus
Alltså, jag vet ju inget om er "värld".
Frågor:
Vad är det ni tävlar om?
Vad är singel och multi?
Hur får man poäng?
Är högre torn alltid en fördel eller har det med vilken frekvens man sänder på?
Om man ansöker om bygglov för en mast, kan det hända att de säger 60 meter är för högt, men 52 meter är ok?
Behöver man specificera exakt vilken antenn som ska upp i ett torn eller kan man ändra det under årens lopp utan att söka nytt bygglov?
Edit: En fråga till. Stör antennerna varandra om de står för tätt? Du sa att du behövde mer land för att sätta upp fler antenner.
Frågor:
Vad är det ni tävlar om?
Vad är singel och multi?
Hur får man poäng?
Är högre torn alltid en fördel eller har det med vilken frekvens man sänder på?
Om man ansöker om bygglov för en mast, kan det hända att de säger 60 meter är för högt, men 52 meter är ok?
Behöver man specificera exakt vilken antenn som ska upp i ett torn eller kan man ändra det under årens lopp utan att söka nytt bygglov?
Edit: En fråga till. Stör antennerna varandra om de står för tätt? Du sa att du behövde mer land för att sätta upp fler antenner.
Superbra frågor, det undrar jag också 
Jag var otydlig ser jag, jag "kunde" väl de andra, dels för att det tagits tidigare i tråden som jag säkerligen sett, men även för att jag har lite sån insikt sedan tidigare.
Däremot var det de sistnämnda frågorna jag var mer nyfiken på nu

Jag var otydlig ser jag, jag "kunde" väl de andra, dels för att det tagits tidigare i tråden som jag säkerligen sett, men även för att jag har lite sån insikt sedan tidigare.

Däremot var det de sistnämnda frågorna jag var mer nyfiken på nu
GeekJoan skrev:Är högre torn alltid en fördel eller har det med vilken frekvens man sänder på?
Senast redigerad av toffie 6 juli 2025, 12:17:34, redigerad totalt 1 gång.
sm2wmv förklarade det kort och kärnfullt i ett inlägg på första sidan i tråden. Här är en länk.