Kabelval till belysning släpvagn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Kabelval till belysning släpvagn

Inlägg av Knut »

Grejar med en släpvagn med uppruttet elsystem.

Har skaffat 7ledare för anslutningen till bilen. Men behöver tvåledare till positionsljus och typ 4ledare till broms/blink/bakljus.

Vilken kabel rekomenderas för sådant?

Tänker mig en kopplingsdosa med riktiga vad dom kan heta. Sådana man drar åt så det tätar fint runt kabeln. Gissar det är bra om kabeln är rund för sådant. Så ingen oval lampsladd i alla fall. :-)

/Knut
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12760
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kabelval till belysning släpvagn

Inlägg av MiaM »

Det är ganska vanligt att jorda chassit på kärran och använda det som minuspol för belysningen, d.v.s. du kan klara dig med enkelledare för positionsljus.

Jag skulle säga att kabelval är inte så kritiskt. Jag hade valt typ "rund jordad lampsladd", och jag hade valt plast trots att plast inte tycker om kylan. Tänk dock på detta med UV-strålning.

jag tror att bästa skyddet mot oxid pga fukt (med salt) är att hålla kopplingar långt ifrån varandra, men också vända dem så att ledarna går ut nedåt från en sammankoppling.

Speciellt ifall du tänker använda chassit som jord för positionsljus så kan det kanske vara en idé att helt enkelt dra sjuledaren ända till strax invid ena bakljuset, och skala den såpass långt att blinkers kan nå direkt in till det bakljuset, och sen fortsätta med sjuledare (ifall du har tillräckligt med sån kabel) över till andra sidan.

P.S. ifall du ibland kommer dra med Volvo så rekommenderar jag att du klurar ut nån lösning på att växla så att höger bakljus+positionsljus kan matas från antingen höger eller vänster ljusmatningen. Volvo tolkar L och R som light och reverse, alla andra tolkar det som left och right, varpå bakljus och positonsljus på halva kärran fungerar bara om man lägger i backen om man drar med Volvo. Om man parallellkopplar dem så kommer backlamporna lysa på bilen om man drar med vissa Volvo.

En variant är att helt enkelt bara sätta dioder från alla pinnar som kan utgöra matning, och låta alla dessa mata bakljus och positionsljus. Se dock upp för att nån pinne kan vara konstant-plus.

Sidospårstips: Ifall kärran har kapell/skåp så kan du kanske passa på att sätta några lampor som arbetsbelysning i skåpet/kapellet, med strömbrytare, och använda dioder från alla pinnar i släpvagnskontakten (såklart förutom jord) för att mata dessa, via strömbrytare. Om du renoverar en kärra och har en massa gamla halvtrasiga bakljus och positonsljus så kan de med borttaget glas duga som arbetsbelysning. "Har hört" att ifall man använder 1N4007-dioder i en porslinsdosa för inomhusbruk för starkström så tål dioderna mycket mer än specad 1A tack vare kylningen i skruvterminalerna och porslinet i dosan :)

Annat tips: Om du nånsin tänkt lasta uthängande last så sätt ett släpvagnsuttag på kärran, gärna på plats som klarar sig från fukt, för att smidigt koppla in extra släpkärreljus. (Eller för den delen så ifall du har / tänker skaffa såna extralampor så komplettera dem med ett uttag, så att både de och kärrans egna lampor kan vara aktiva samtidigt).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31397
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kabelval till belysning släpvagn

Inlägg av MadModder »

Ett exempel på rund 2-ledad fordonskabel
https://www.amazon.se/-/en/BEIJISTAR-Ve ... B0D5YTHMBG

Det skulle säkert räcka med 0,5 mm2 men det känns väldigt skört när man grejar med kabelskor och så.

Jag gillar inte jordskruvar överallt på en släpvagn. Det blir lätt rost/ärg/oxid och dålig kontakt i den utsatta miljön.
Mindmapper
Inlägg: 7084
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kabelval till belysning släpvagn

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom du skulle ha en 4-ledare också skulle jag köpa en 4-ledare och använda även där 2-ledaren är tänkt.
https://www.amazon.se/BEIJISTAR-fordons ... PWGD&psc=1
Den är inte mycket grövre än 2-ledaren.
Knut
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Kabelval till belysning släpvagn

Inlägg av Knut »

Det där ser ju ut som bra val. Tack för bra tips.
Haralt
Inlägg: 3742
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Kabelval till belysning släpvagn

Inlägg av Haralt »

limpan4all
Inlägg: 8443
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kabelval till belysning släpvagn

Inlägg av limpan4all »

När du nu gör ett sådant jobb. Fundera noga på om det inte vore vettigare att framtidssäkra det hela dvs använda den nya 13-poliga kontakten istället. Jag funderar på att bygga om mitt gamla släp så att jag kan få backlyse samt lite andra bra att ha saker. Samt kontaktdon som funkar även mellan besiktningarna...
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12760
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kabelval till belysning släpvagn

Inlägg av MiaM »

Apropå backljus osv:
Jag funderar på att göra tvärt om, sätta en brytare i bilen som kan slå på all belysning på släpet. Tänker att man kan använda en sån elektroniskt återställande knappt som glömmer att den var på så fort den blir utan matning, och driva den från backljuset på bilen. Dvs lägg i backen, tryck på knappen och då lyser broms, blinkers och bakljus konstant på kärran ända till man trycker på knappen igen eller lägger ur backen (eller stänger av bilen). Broms+blinkers räcker rätt långt som backljus om målet bara är att se på mörk plats, utan att nödvändigtvis uppfylla trafikreglerna för rätt färg på belysning, d.v.s. när man backar hemma när det är mörkt ute snarare än när man backar på allmän plats.
Knut
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Kabelval till belysning släpvagn

Inlägg av Knut »

Jo jag hade tänkt ha en 13-polig kontakt. Men eftersom vagnen idag inte har någon nytta av dom extra funktionerna helt enkelt bara nyttja enligt gamla standarden.

Tittade på kopplingschehmat för 13-pol. Verkar finnas en kontakt för "trailer present". Gissar att det är för att man ska kunna ha cykelställ på bilen utan att slå ut alla förarstödsfunktioner mm.

Men jag har ännu inte hittat hur "trailer present" ska kopplas. Till jord eller till 12v?

13-pol är ju dessutom ren självbevarelse. Bilen som normalt drar vagnen har 13-pol och att hålla på med adaptrar gör man ju helst i undantagsfall.


Behöver nya däck och fäljar till vagnen med. Dom gamla är helt slut/rostiga. Trodde inte det var så dyrt. Men med den lite ovanliga dimensionen 195/65-14. Eller som det står på befintliga däck: 195R14C. Blir det lite onödigt dyrt tycker jag. Verkar bara finnas c-däck i den dimensionen. Vilket man egentligen inte behöver med en totalvikt på 1200kg och en axel.

Edit
Frågade Googles AI Gemini.
"Stift 12 på en 13-polig släpvagnskontakt används för identifiering av kopplat släp och kopplar stift 12 till jord (stift 3). Denna funktion används för att signalera till bilen att ett släp är anslutet."

Således är det stift 12 till jord.
/Edit
limpan4all
Inlägg: 8443
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kabelval till belysning släpvagn

Inlägg av limpan4all »

Skaffa billigare däck.
Släpvagnar är rätt okritiska i och med att de aldrig går fortare än 80km/h (möjligen mer om vill man ha lite marginal uppåt, men ingen som är vid sunda vätskor passerar 120km/h med ett enaxligt släp...).
Så allt som passar de fälgar du redan har dvs 14 tum. Eller helt nya fälgar och däck som passar bultcirkeln (Opel 4-bultat eller Mercedes 5-bultat om jag inte minns helt fel).
Jag skulle överdimensionera lite, så att de klarar åtminstone 750kg per däck. Men lägsta möjliga hastighetsklass.

https://www.bultcirkel.org/bil/slapvagn ... -bult/2Ri/
Senast redigerad av limpan4all 7 juli 2025, 21:48:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36541
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kabelval till belysning släpvagn

Inlägg av Glenn »

Jag har f.ö 4st opelfälgar (från en astra '99) med nästan nya däck på, eller nästan oanvända menar jag, dom är nog iaf 5år gamla, som jag tänkte försöka göra mej av med :)
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12760
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kabelval till belysning släpvagn

Inlägg av MiaM »

Minns inte vilken storlek det är på däcken på min kärra, 750kg obromsat släp, men det visade sig att däck till Nissan Micra funkar, men fälgarna är olika. När jag behövde köra lite på vintern så köpte jag alltså nya fälgar + montering och en uppsättning begagnade dubbdäck till Nissan Micra. Tror att ena paret av de däcken hade för dåligt mönster för vinterkörning men de är perfekta som ersättare ifall det blir punka på nåt sommardäck. (Kör extremt sparsamt med kärran, så är inte direkt rädd för att blanda olika ålder och fabrikat på däcken).
Skriv svar