IR diod till panasonic fjärrkontroll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

IR diod till panasonic fjärrkontroll

Inlägg av petertub »

I går fungerade inte fjärren till panasonic blue spelare. Men tv-ns fjärr som har partiell kontroll över blueray fungerade.
Tog isät fjärren och kollade med ett skåp, dioden får ett pulståg när man trycker på en tangent men spelaren reagerar inte.

Min nästa åtgärd borde var aatt byta ir-dioden. Men vad skall jag köpa ?

Ser ut em en klassisk led, blåskimrande plast. Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
ajje

Re: IR diod till panasonic fjärrkontroll

Inlägg av ajje »

Har du sett till att fjärren varit utan batteri tillräckligt länge för att göra en riktig omstart?

Jag har råkat ut för fjärrkontroller som "kraschat", de lämnar pulståg som inte mottagaren känner igen.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Ja den har stått isärtagen över natten. Det blir ett pulståg på ir diodens (-) sida men jag har ingen reaktion från spalaren.

Ser att electrokit har 940nM ir dioder för en liten summa. Vore intressant att testa.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är tämligen okritisk. Den typ av IR-diod som närmsta komponenthandlare säljer kommer förmodligen att fungera. Är där flera att välja på så ta den som tåler mest ström.

Är lödningarna och ledningsbanorna intill lödställena hela? Där blir ofta utmattning och glappande fel.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Om du tittar på dioden genom en mobilkamera så borde du se om den blinkar eller inte.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Precis, mobilkameran är perfekt att testa fjärrkontroller med.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Numera har väl många telefoner IR-filter, men det borde väl gå att se lite ändå om man riktar den rätt in i linsen.

För massor++ år sedan (typ 90-talet) så hade min syster en sony kompaktstereo och hon tappade fjärren i golvet och sen funkade den inte,
jag kunde konstatera att med min multifjärr fungerade allt, men inte med original kontroll.

Åkte iväg till OnOff och sa att "fjärren är trasig", och dom tog fram en fjärrtestare som såg ut att vara en IR-sensor och en lysdiod typ och
dom sa att "Nej, det är inte fjärren som är fel, vi tar hela stereon".. jag sa att "Men nej, det är fjärren", nej nej sa dom.

Sen efter nån vecka ringde dom och sa att vi kunde hämta stereon, på kvittot stod det att fjärrkontrollen var utbytt :D

Vet inte exakt hur den var paj, men jag gissade på att nån kristall eller liknande pajade när hon tappade den i golvet och fick den att skicka ut felaktigt pulståg ?
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Electrokit har en order. Återkommer när jag lött fast en ny.
Såg f.ö. att exakt denna fjärr finns på flera ställen till et cirka pris 200-300 sek
Skriv svar