danei skrev: ↑28 juni 2025, 09:40:44
Tvåfas existerar inte i någon vanlig tillämning.
Hittepå. Tvåfas är inte vad jag skrev. Lampan kopplas mellan
två faser (i ett
trefas system, om du trodde att jag avsåg annat antal faser var aktuellt för elsystemet där lampan avses kopplas in).
Att det inte råder någon särskild fas ur lampans synpunkt är basal elektrisk kunskap. Fasen är helt ointressant driftsvillkor
Spänning och frekvens är driftsvillkor som lampan påverkas av i ett trefas-system, inte fasen,
Fasvillkor finns självklart inte heller angivet i datablad.
danei skrev: ↑28 juni 2025, 09:40:44
Det du syftar på är 400V enfas.
Nej det syftar jag
inte på. Det är din tanke hur du tror det fungerar du beskriver, vilket är fel. Sluta att försöka förvrida andras texter när du själv inte förstår. Bägge dina påståenden om vad jag skrev är förvridna. Använd citeringsfunktion så slipper du hitta på.
400V avser i detta fallet lamp-spänningen
utan några fas-villkor.
Underförstått förutsätts att matningen sker via ett trefas-system med tre inkommande linjespänningar och med tre olika relativa faser.
Därav att man på lampan skriver 400V på lampglaset vilket är villkor sett från lampans synvinkel och i datablad anges nominell spänning för det trefas-system lampan är ansluten till (via drossel).
Att databladet avser data som gäller i ett trefas-system med tre inkommande linjespänningar är inte specifikt utskrivet liksom mycket andra kringegenskaper, t.ex. hur mycket varje fas ska vara förskjuten relativt andra faserna då man förutsätts har egen basal kunskap hur lampan normalt ska kopplas.
För att ändå ytterligare förtydliga, så här visar Philips att deras lampa ska kopplas via drossel.
400V_schema.png
Det står L1 och L2 som inkommande matning. Endast två faser angivna men det innebär inte att elsystemet ska tolkas som ett två-fas-system och L3 finns säkerligen underförstådd även om den inte används här.
Försök förstå detta utan att hitta på eller utgå från att jag skrivit något annat än det som finns i min text
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.