Huggbäverns synttråd (nytt namn)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)
Lite torrsim nu när jag packat undan alla moduler. Efter sommaren beställar jag en Crave ändå ...
BT-högtalarna från Klas-i-Sjön testade och funkar bra, men jag måste bara fixa en sladd (6.3mm mono -> 3.5mm stereo). En baggis.
BT-högtalarna från Klas-i-Sjön testade och funkar bra, men jag måste bara fixa en sladd (6.3mm mono -> 3.5mm stereo). En baggis.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Har varit på hugget idag - handlat en stor dunk tvättmedel och ett sexpack Lidl-öl jämte en bit grillkryddat fläsk och en burk skagenröra på Lidl, Gjort klart om en kosettsömnadscirkel och slutregistrerat en ryskacuírkel jag hållit i med Studieförbundet Vuxenskolan samt klippt plåt på ex-jobbet.
Plåten en sjysst 1.5mm aluplåt fick "nickar" i plåtsaxen, något som förbryllar. Det brukade hända om man, när saxen åkte upp igen, råkade skjuta in plåten det minsta men tänker att det kan vara att aluminiumet inte klipptes snyggt utan det blev "fnas" kvar och att saxen tog tag i detta när den åkte upp igen. Men skitsamma. Jag pillade bort den text som var tejpad på plåten så jag har en ren aluminiumyta och en snygg vitlackad yta. Nu kan jag göra ett gäng moduler till.
Skulle egentligen måttat två paneler till högtalarna, de där 2.5-tummarna men glömde, men det blev paneler ändå som passade.
Så lite trist sketjobb. Min MG-1 funkade inte efter jag renoverat den (bytt potar, omkopplare och en handfull komponenter). När jag testade igår fick jag möjligtvis ut brus och klickande när jag tryckte ner tangenterna. En tanke jag har är att omkopplarna, speciellt de tre-vägs är av fel modusjang men jag måste ju konfirmera det och jag får ta fram schemat, jämföra med kretskortslayouten och hur mina switchar jag köpte skitbilligt från AliX.
Här är originalswitchar till det facila priset av $17 (om Kung Taco I får härja lite till kanske dollarn ramlar ner på rimliga nivåer - under femman): https://syntaur.com/keyboard.php?keyboard=Moog_MG-1. Det behövs fem av dessa ...
.
Men först får jag klura ut hur originalomkopplaren ser ut under skalet.
Plåten en sjysst 1.5mm aluplåt fick "nickar" i plåtsaxen, något som förbryllar. Det brukade hända om man, när saxen åkte upp igen, råkade skjuta in plåten det minsta men tänker att det kan vara att aluminiumet inte klipptes snyggt utan det blev "fnas" kvar och att saxen tog tag i detta när den åkte upp igen. Men skitsamma. Jag pillade bort den text som var tejpad på plåten så jag har en ren aluminiumyta och en snygg vitlackad yta. Nu kan jag göra ett gäng moduler till.
Skulle egentligen måttat två paneler till högtalarna, de där 2.5-tummarna men glömde, men det blev paneler ändå som passade.
Så lite trist sketjobb. Min MG-1 funkade inte efter jag renoverat den (bytt potar, omkopplare och en handfull komponenter). När jag testade igår fick jag möjligtvis ut brus och klickande när jag tryckte ner tangenterna. En tanke jag har är att omkopplarna, speciellt de tre-vägs är av fel modusjang men jag måste ju konfirmera det och jag får ta fram schemat, jämföra med kretskortslayouten och hur mina switchar jag köpte skitbilligt från AliX.
Här är originalswitchar till det facila priset av $17 (om Kung Taco I får härja lite till kanske dollarn ramlar ner på rimliga nivåer - under femman): https://syntaur.com/keyboard.php?keyboard=Moog_MG-1. Det behövs fem av dessa ...

Men först får jag klura ut hur originalomkopplaren ser ut under skalet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Omkopplaren är av rätt modell men jag har kanske ett annat omkopplarproblem. De trevägs passade som foten i vanten i hålbilden på kortet men de tvåvägs inte så bra så jag fick spreta isät benen och pilla ner dem i mönsterkortet och de gick knappt igen så där kan finns uschlig kontakt. Det sitter inga tvåvägs i signalvägen "direkt" men väl till "Contour Generator"(*) och kommer det inte fram en enveloppsignal till VCAn får man inte ut något ljud.
Mitt enkla signalföljande:
(*) Den här synten har fått annorlunda beteckningar:
Tone Source = VCO
Emphasis = Q eller Resonance
Modulation = LFO
Rise Time = Attack (Env Gen)
Fall Time = Decay (Env gen)
Contour = Envelop Generator
Det här är en liten trevlig maskin ändå fast när jag jobbat med mina moduler och MIDI Ultimate tycker jag det fattas massa rattar och omkopplare ...
Mitt enkla signalföljande:
(*) Den här synten har fått annorlunda beteckningar:
Tone Source = VCO
Emphasis = Q eller Resonance
Modulation = LFO
Rise Time = Attack (Env Gen)
Fall Time = Decay (Env gen)
Contour = Envelop Generator
Det här är en liten trevlig maskin ändå fast när jag jobbat med mina moduler och MIDI Ultimate tycker jag det fattas massa rattar och omkopplare ...
Många rattar skall det vara
Även om den är dammig så är den unik (finns två i världen och jag har båda av naturliga skäl).

Det är nått med rattar som gör känslans så mycket bättre. Skjutpottar ger mig inte samma feeling när man tune:ar. Och kontroller på skärmen i mjukvara är helt utan den känsla.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
När jag funderade på att klona MG-1an, plankade jag av ledningsmönstret men jag har också påbörjat ett jobb att lägga in riktiga potentiometrar (just nu vilande).
Det är ju det som är så tråkigt med DX7an - man kan ju programmera den efter alla konstens regler men det är menyer, undermenyer och underundermenymenyer ...
Det är ju det som är så tråkigt med DX7an - man kan ju programmera den efter alla konstens regler men det är menyer, undermenyer och underundermenymenyer ...

Det är inte helt trivialt att programmera FM syntes oavsett knappar.
I synnerhet när man är skolad i den subtraktiva syntesmetoden som vi oldtimers är.
I synnerhet när man är skolad i den subtraktiva syntesmetoden som vi oldtimers är.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Eller köra man Buchla-stuket - additiva syntesmetoden ... många wavefolders blir det ....
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Wavefolders är kul. Jag skulle vilja hitta det ursprungliga schemat.
Vet inte om den ursprungliga varianten låter annorlunda än de senare versionerna av wavefolders,
men det vore intressant att titta på, främst med tanke på historiken bakom.
För digitala tips om FM-syntes: Kul att du fick hjälp att fixa synthen förresten!
Vet inte om den ursprungliga varianten låter annorlunda än de senare versionerna av wavefolders,
men det vore intressant att titta på, främst med tanke på historiken bakom.
För digitala tips om FM-syntes: Kul att du fick hjälp att fixa synthen förresten!

Senast redigerad av JimmyAndersson 28 juni 2025, 09:16:58, redigerad totalt 1 gång.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
DX7an funkar finfint och körs ner till lillprinsen i september. Han blir definitivt Kalmars coolaste 6-åring.
Detta skulle kunna vara lite Buchligt:
Detta skulle kunna vara lite Buchligt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det schemat har jag inte sett innan. Skulle aspelut kunna vara något som Buchla kunde ha kommit på. Tack!
Ja lillprinsen kommer definitivt bli Kalmars coolaste 6-åring!
Sånt här värmer. Du är inte dum du...

Ja lillprinsen kommer definitivt bli Kalmars coolaste 6-åring!
Sånt här värmer. Du är inte dum du...

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det finns massa kul .. massa och massa, men en del i Electronics & Music Maker (finns den månne på World Radio History??). Jag har 128 nummer i pdf-format. Eller i Electronotes ...
Polyfony kanske ....
Den här kan vara från Serge:

OCh en till: https://yusynth.net/Modular/index_en.html

Den här kan vara från Serge:

OCh en till: https://yusynth.net/Modular/index_en.html