Starta hemdator som stått ett tag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Starta hemdator som stått ett tag?

Inlägg av pi314 »

Jag går på trådrubriken och sträcker tidsperioden från 1970-talet till "nutid".

I mina försök att få liv i Windows 11 tänkte jag testa på en burk som stått ett tag. Kanske ett år eller två?

Moderkort: Asrock H110 Pro BTC+ P1.10
CPU: i5-6600T

Datorn var helt död! Började fundera om det var något med PS eller med moderkortet...

Före djupare analys tänkte jag att jag skulle kolla CR2032-cellen. 0 volt!
Gick ner i svala batteriförrådet i källaren och hittade ett lite fräschare CS2032. Nu startar datorn.

Men...

Win 11 kräver minst gen 8 cpu. Ingen idé att försöka med en gammal gen 6, 6600. :tumner:

Får försöka med något modernare.

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är inte det numera mest en rekommendation? Dvs Win 11 begärde viss hårdvara för att installera sig förr, men nu verkar Microsoft ha släppt på kravet efter att ha fått skit för detta, ungefär?

Jag har väldigt lite erfarenhet av Windows 11 men mitt intryck är att det innehåller väl inget som kräver särskilt mycket prestanda för "icke-speciell" användning.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 27 juni 2025, 15:07:21 Jag går på trådrubriken och sträcker tidsperioden från 1970-talet till "nutid".
Nutid, då är det väl inte hemdatorer längre?
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Nutid, då är det väl inte hemdatorer längre?
säter:

Det var inte min avsikt att gå från trådämnet. Om jag nu gjorde det?

Språkvård
Jag uppskattar språkvård och att du strävar efter att vi vårdar och rätt använder det som för många av oss här är vårt modersmål. Det svenska språket.

Samtidigt ska vi sträva efter att inte bryta mot forumregel 5.3.
[VISA]
• 5.3 Språkpolis
Undvik att påpeka om någon i forumet stavar eller skriver fel.
Vill du hjälpa någon som stavar fel konstant gör det helst via PM.
I det här fallet handlar det inte om stavning, utan om ords betydelse.
Jag gör ett förök att reda ut, med hjälp av Svenska Akademien och Wikipedia.
Två begrepp som emellanåt används med överlappande betydelse är "hemdator" och "persondator".

Hemdator

Svensk ordbok (Svenska Akademien):
hemdator hem­datorn hem­datorer
ORDKLASS: substantiv
UTTAL: hem`dator
● (mindre) dator som är av­sedd att an­vändas i hemmet
EXMPEL: hans hem­dator är kopplad till inter­net via bred­band
HISTORIK: belagt sedan 1978
https://svenska.se/so/?id=130230&pz=5

Jag tolkar detta som att det är användningsplatsen, hemmet, som gör att datorn kallas hemdator. Från 1970-talet och framåt. Även nu.

Wikipedia:

Den svenska Wikipedia-texten är IMO delvis motstridig.
Där finns bl.a. detta.
En hemdator är en dator man kan ha hemma och är skapta på ett så enkelt och smidigt sätt att alla kan använda den. Begreppet hör framför allt hemma på 1980-talet, då små datorer, "mikrodatorer" (namnet syftar dels på mikroprocessorn de innehöll, dels på storleken i förhållande till mini- och stordatorerna), de flesta främst för hobbyanvändning, började bli vanliga.
...
Under 1990-talet togs hemdatorns roll över av skrivbordsdatorn.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hemdator

Det stöder din hypotes, säter, men Wikipedia har också en lista med exempel på hemdatorer. Där finns bl.a. IBM PC och Macintosh med.

Även engelska Wikipedia är, som jag uppfattar det, lite otydliga när det gäller gränsdragningen mellan hemdator och persondator.
The line between 'business' and 'home' computer market segments vanished completely once IBM PC compatibles became commonly used in the home, since now both categories of computers typically use the same processor architectures, peripherals, operating systems, and applications.
...
It wouldn't be until the 2000s and 2010s that many of the dreams of the home computer revolution were fully realized, though often in unanticipated ways.
...
Today, a computer bought for home use anywhere will be very similar to those used in offices; made by the same manufacturers, with compatible peripherals, operating systems, and application software.
https://en.wikipedia.org/wiki/Home_computer

I Britannica hittar jag inte termen "home computer", Men, dom skriver bl.a.
In 1975 the first personal computer, the Altair, used a successor chip, the Intel 8080 microprocessor.
https://www.britannica.com/technology/computer

För dom tycks det samlande begreppet vara "personal computer".

Sammanfattning
Jag vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta, eftersom det finns motstridiga uppgifter.
Jag kollade även KTH:s språkkommitté. Jag kunde inte hitta att dom tagit upp detta.
Jag, personligen, förlitar mig oftast på Svenska Akademien, när det gäller svenska språket. Vilket i det här fallet betyder att en hemdator är en dator som är av­sedd att an­vändas i hemmet.

Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

MiaM skrev: 27 juni 2025, 16:12:24 Är inte det numera mest en rekommendation? Dvs Win 11 begärde viss hårdvara för att installera sig förr, men nu verkar Microsoft ha släppt på kravet efter att ha fått skit för detta, ungefär?

Jag har väldigt lite erfarenhet av Windows 11 men mitt intryck är att det innehåller väl inget som kräver särskilt mycket prestanda för "icke-speciell" användning.
Microsoft har, som jag uppfattat det, satt gränsen vid Intels 8000-serie. 7000-serien och tidigare stöds inte (not supported).

Enligt Microsoft handlar det bl.a. om säkerhet.
These processors meet the design principles around security, reliability, and the minimum system requirements for Windows 11.
https://learn.microsoft.com/en-us/windo ... processors

Detta går att kringgå. Men, då kan man inte påräkna support från Microsoft. Vilka begränsningar nu det kan medföra? T.ex. vid kommande säkerhetsuppgraderingar? Eller att man utsätter sig för säkerhetsrisker?

IMHO: Man kan runda Microsoft, men det är inte att rekommendera. Exakt vad man förlorar när det gäller "security and reliability", om man rundar Microsoft vet jag inte.

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag skulle runda det för en teknisk dator som inte är uppkopplad

men inte för en surfdator
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

pi314 skrev: 28 juni 2025, 10:51:54
MiaM skrev: 27 juni 2025, 16:12:24 Är inte det numera mest en rekommendation? Dvs Win 11 begärde viss hårdvara för att installera sig förr, men nu verkar Microsoft ha släppt på kravet efter att ha fått skit för detta, ungefär?

Microsoft har, som jag uppfattat det, satt gränsen vid Intels 8000-serie. 7000-serien och tidigare stöds inte (not supported).

These processors meet the design principles around security, reliability, and the minimum system requirements for Windows 11.

Detta går att kringgå. Men, då kan man inte påräkna support från Microsoft. Vilka begränsningar nu det kan medföra? T.ex. vid kommande säkerhetsuppgraderingar? Eller att man utsätter sig för säkerhetsrisker?

IMHO: Man kan runda Microsoft, men det är inte att rekommendera. Exakt vad man förlorar när det gäller "security and reliability", om man rundar Microsoft vet jag inte.

Att använda "säkerhet" och "microsoft" i samma mening är en oxymoron.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

grym:

Ungefär så resonerar jag.

Väg då in att jag knappast haft en dator som inte varit uppkopplad under de senaste 30-35 åren...

Om jag hade datorer som t.ex. drev urancentrifuger så skulle dom nog vara off line! 8)

Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

petertub skrev: 28 juni 2025, 12:10:05 Att använda "säkerhet" och "microsoft" i samma mening är en oxymoron.
Kanske kan man säga så här.

Säkerheten är dålig, nästan obefintlig. Gör den inte ännu sämre med egna åtgärder!

I ett tal i NY 1996 sa Bill Gates, ungefär:
– Vårt mål är att Windows ska bli som Unix.
På den vägen är det.

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

pi314 skrev: 28 juni 2025, 10:51:54

Skulle säkerheten på något sätt bli sämre med Windows 11 på icke-supportad hårdvara, än Windows 10 supportat på samma hårdvara? Om inte så är det väl bara att uppgradera.

Angående support: Har Microsoft nånsin gett nån support annat än till vad kostymgubbarna tycker är extremt viktigt på storföretag?
Jag väntar fortfarande på en uppdatering till Internet Explorer som gör att länkar med en target=-html-tagg till ett inte redan existerande fönster inte tar exponentiellt lång tid i förhållande till hur många IE-fönster som är öppnade. Detta var ett allvarligt problem för 25 år sen. Det tog väl ungefär en sekund om man hade ett enda fönster öppet, men sen tog det säkert en minut att öppna ett popupfönster om man hade säg 5-10 IE-fönster redan öppnade.

Jag väntar också på en uppdatering för Outlook 97/98 (och/eller Exchange Server, ifall det händer på servern?) som gör att "move" i sorteringsreglerna verkligen flyttar ett mail, och inte "lägg en kopia i destinationen, ta bort från inkorgen". D.v.s. om man har flera regler som matchar ett mail, och alla har "move" som åtgärd, så hamnar en kopia av mailet i varje destination, ifall man inte kör en tillräckligt ny version av Outlook med work-around-kryssrutan som säger att man inte ska processa fler sorteringsregler ifall den nuvarande matchar.

Den sistnämnda är kanske småsint att bråka om, även om jag tycker det är pinsamt att ett av världens största företag inte använder ordet "move" korrekt. Men den förstnämnda var verkligen ett allvarligt problem och skäl nog att mer eller mindre bryta mot stelbenta IT-regler och installera Mozilla (detta var flera år före Firefox, och också före K-Meleon (som väl var första Netscape/Mozillabaserade browsern med flikar?) började slå igenom).
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Du kommer nog få vänta ett tag till.

MS slutade supportera Outlook 98 den 30 Juni 2004.
Det betyder att dom slutade med säkerhetspatchar då, funtionella patchar gissar jag dom slutade med två år tidigare.

Jag kan inte begripa varför folk fått för sig att dom har köpt sig någon slags livslångt åtagande i mjukvara.
Det finns väldigt få produkter som har den typen av åtaganden och framför allt är man ju själv ansvarig för att kolla upp vad man köper och under vilka förutsättningar.

Om man nu använder detta argument i den ganska barnsliga (eviga) kampen om Linux windows så blir det ännu löjligare, då man som privatperson inte har något åtagande att förvänta sig med Linux (där även communityn slutar supportera releaser på samma sätt som MS)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag förväntar mig inte att något ska hända med detta.

Dock förväntade jag mig att IT-avdelningen på företaget jag jobbade på då det begav sig för 25+ år sen skulle ha drivit åtminstone IE-grejen mot Microsoft för att faktiskt få felet rättat.

Men även företag med fem-sex-siffrigt antal anställda fick tydligen så dåliga avtal med Microsoft att de fick betala för varje supportärende även om felet låg hos Microsoft, att de valde noga vilka ärenden att driva och IT-avdelningen ansåg att det var bättre att alla som använde Internet Explorer, över hela världen, tvingas uppleva denna väntetid, än att de faktiskt skulle lägga en skvätt av sin budget på att driva detta ärende.

Poängen är att "support" från Microsoft är ett skämt och en icke-fråga när man väljer operativsystem och/eller vilken hårdvara man kör operativsystemet på. Antingen kommer det fungera, eller så fungerar det inte, oavsett om hårdvaran ingår i supportad hårdvara eller inte, och det enda man kan göra ifall det inte fungerar är att själv leta efter lösningar eller byta hårdvaran, eller ge upp. Microsoft kommer aldrig lyfta ett finger för att få en enskild användares hårdvara att att fungera ihop med deras mjukvara. De enda som kan få Microsoft att rätta till fel, ungefär, är dels möjligtvis tillräckligt starka mediafigurer/organisationer, och dels enormt stora företag såsom t.ex. Dell eller HP, men absolut inte något av de största svenska företagen och aldrig någonsin en privatperson eller en småföretagare.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Säger inte emot.

Men vilken support får du på Linux och Apple då ?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Har extremt lite erfarenhet av Applegrejer.

I Linux, eller snarast open source-världen, så rättas de flesta buggar, och worst case så kan åtminstone den händige fixa dem själva (utan att behöva hoppas att källkoden till closed source-saker läcker, och/eller disassemblera programmen).

Men visst, det är inte perfekt bland open source heller. Firefox har buggar rörande flikar. Den som jag tror alltid märks är att om man väljer "nytt fönster" och drar det så att det blir en flik i ett befintligt fönster med många flikar, så tas den fliken bort ifall detta fönster med många flikar är det som stängs sist och man ställt in Firefox att spara flikar och öppna dem igen vid nästa start. Det finns också en bugg som gör att ifall man kör Firefox t.ex. i Ubuntu 22.04 LTS i icke-default-varianten som inte körs i "container" (vad det nu kallas) utan som klassiskt paket så blir Firefox helt trasigt om man försöker byta plats på flikar på annat sätt än att först dra ut dem till ett nytt fönster och sen dra tillbaka dem till befintligt fönster till önskad plats. Om man bara drar fliken i raden av flikar så blir Firefox helt förvirrad och t.ex. ctrl+tab / ctrl+skift+tab för att växla till nästa/föregående flik blir helt tillsnurrat osv., och enda sättet att få ordning på allt är att stänga alla trilskande flikar. Jag har dock inte orkat rapportera dessa buggar.

En dum grej är att iaf senast jag kollade, för många år sen, så var man tvungen att hänga ut sin mailadress publikt för att kunna rapportera in buggar i Firefox. Jag förstår såklart varför man behöver registrera sig för att rapportera buggar, men kan tycka att den som rapporterar en one-off-bugg borde kunna dölja sin adress från att dyka upp i deras buggtracker.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Som trådstartare har jag absolut inget emot en bredare tolkning av rubriken. Det är bara kul när en tråd får eget liv. :tumupp:

Men när det gäller benämningen ”hemdator”: När hörde/läste ni senast det ordet? Första halvan av 00-talet?
Många (om man bortser från oss tokar) har inte ens en dator över huvudtaget nu förtiden.

Min tanke med tråden var just äldre datorer. Allt man identifierar som en äldre dator som stått ett tag.
Poängen var/är hur man på säkrast sätt startar upp en sån maskin.
Både när det gäller hårdvara och mjukvara.
Allt från batteri och kondensatorer till virus och spara gamla filer.

Så fortsätt så här.
Jag återkommer när jag hittat nätdelar mm.
Skriv svar