Köpa/sälja begagnade 3d-skrivare
Köpa/sälja begagnade 3d-skrivare
Min erfarenhet är att det varit svårt att sälja sin tidigare 3d-skrivare när man vill gradera upp till en nyare. Sist jag gjorde det sålde jag via Blocket, men det tog ett par månader och till långt lägre pris än jag hoppats.
Jag tittar nu på Bambus nya H2D men kommer då förstås vilja sälja min nuvarande X1C.
Vad är er erfarenhet?
Har ni några tips på hur man bäst säljer en begagnad 3d-skrivare?
Jag tittar nu på Bambus nya H2D men kommer då förstås vilja sälja min nuvarande X1C.
Vad är er erfarenhet?
Har ni några tips på hur man bäst säljer en begagnad 3d-skrivare?
- Klas-Kenny
Re: Köpa/sälja begagnade 3d-skrivare
Har väl inte många direkta tips på hur man ska kunna sälja till högre pris.
Men du byter ju upp dig av en anledning, stor risk att många andra tänker likadant som du om den du byter ifrån.
Vet inte vad du sålde sist, men åtminstone X1C är ju fortfarande en "aktuell" modell med de flesta moderna features om än ett par år gammal. Det gör ju att det finns en hyfsad chans att sälja den till inte allt för lågt pris.
Enligt min erfarenhet av att sälja all möjlig begagnad teknik så är Tradera svårslaget i smidighet kombinerat med bra betalt. Folk tenderar betala mer vid auktion än en prutbar annons och oftast helt utan krångel.
Men du byter ju upp dig av en anledning, stor risk att många andra tänker likadant som du om den du byter ifrån.

Vet inte vad du sålde sist, men åtminstone X1C är ju fortfarande en "aktuell" modell med de flesta moderna features om än ett par år gammal. Det gör ju att det finns en hyfsad chans att sälja den till inte allt för lågt pris.
Enligt min erfarenhet av att sälja all möjlig begagnad teknik så är Tradera svårslaget i smidighet kombinerat med bra betalt. Folk tenderar betala mer vid auktion än en prutbar annons och oftast helt utan krångel.
Har du möjlighet att skicka brukar det kunna ge bättre betalt på tradera.
X1C gick för 9K nu i helgen på Tradera, den hade sådan "kassett" (kanske är standard) och en del tillbehör.
Det är väl halva nypriset typ ?
Det är väl egentligen inget konstigt pris.
Det finns många produkter där värdet halveras redan vid köpet.
Tekniken utvecklas fortfarande med ny funktionalitet som tillförs nya modeller, vilket brukar påverka andrahandsvärdet.
Det är väl halva nypriset typ ?
Det är väl egentligen inget konstigt pris.
Det finns många produkter där värdet halveras redan vid köpet.
Tekniken utvecklas fortfarande med ny funktionalitet som tillförs nya modeller, vilket brukar påverka andrahandsvärdet.
Tack för många bra svar!
Jag ska erkänna att jag inte ens funderat på Tradera, då jag inte trodde teknikprylar såldes där.
Kan man få ut halva priset, tycker jag det är helt okej.
Jag ska erkänna att jag inte ens funderat på Tradera, då jag inte trodde teknikprylar såldes där.
Kan man få ut halva priset, tycker jag det är helt okej.
Uhm va ? teknikprylar är väl det som säljs mest av på tradera skulle jag gissa ?
Däremot är tradera olämpligt frö saker som inte kan skickas på ett enkelt/billigt sätt, vet ej om det är fallet med 3d-skrivaren i fråga.
Däremot är tradera olämpligt frö saker som inte kan skickas på ett enkelt/billigt sätt, vet ej om det är fallet med 3d-skrivaren i fråga.
Teknik tillhör inte det som säljer mest på Tradera.
Enligt deras statistik ser det ut så här för 2024:
1. Samlarsaker (3)
2. Antikt & Design (2)
3. Kläder (1)
4. Musik (5)
5. Böcker & tidningar (8)
6. Barnkläder (4)
7. Hobby (6)
8. Barnleksaker (7)
9. TV-spel och datorspel (11)
10. Frimärken (9)
Inom parantes placering 2023
Enligt deras statistik ser det ut så här för 2024:
1. Samlarsaker (3)
2. Antikt & Design (2)
3. Kläder (1)
4. Musik (5)
5. Böcker & tidningar (8)
6. Barnkläder (4)
7. Hobby (6)
8. Barnleksaker (7)
9. TV-spel och datorspel (11)
10. Frimärken (9)
Inom parantes placering 2023
- Mizzarrogh
Absolut, el och teknikprylar brukar ibland gå rent löjligt högt på tradera, även om man inte får det sålt är det ofta lönt att lägga upp det igen då kan det plötsligt bli våldsam budgivning utan att någon egentligen vet varför...
Jo, kan man inte skicka sakerna blir läget ofta ett annat, då begränsar det urvalet av potentiella köpare väldigt mycket och man får oftast inte de höga buden eller "budkrig" i egentlig mening.
Det är tyvärr ofta väldigt få intresserade på sådant även om det är fina grejer.

Jo, kan man inte skicka sakerna blir läget ofta ett annat, då begränsar det urvalet av potentiella köpare väldigt mycket och man får oftast inte de höga buden eller "budkrig" i egentlig mening.
Det är tyvärr ofta väldigt få intresserade på sådant även om det är fina grejer.
- Mizzarrogh
Om de inte går att skicka är ett tips om du kan ordna så att de går att hämta i någon av storstäderna, tex någon som kan ta det i bilen dit. så att du kan skriva det i annonsen.
Finns också FB grupper för köp och sälj av både 3d skrivare och delar och enbart bambu
Och som ALLTID är det lättare att hitta intresserade köpare om man berättar var man bor eftersom det ger möjligheter till hämtning, speciellt när det gäller stora, tunga eller känsliga produkter.
Edit: framgick det om det var med "Combo"-paket?
Edit: framgick det om det var med "Combo"-paket?