Hej,
Finns det någon med utrustning, och komponenter, i Karlstad(med omnejd) som kan hjälpa mig? Jag behöver hjälp att byta en TO-220 STP16NF06(eller likvärdig, med inbyggd diod.....den driver ett relä) och kanske en elektrolyt kondensator 16v 4700uf. Jag kan göra jobbet själv men jag saknar utrustning och komponenter här.
För de nyfikna så är det en Hymer DT201 panel till min mors husbil som lagt av.
/Niklas
Karlstad: Hjälp med reparation
Re: Karlstad: Hjälp med reparation
Vad är det som gör att just en TO-220 STP16NF06 ska bytas?
Visa gärna ett foto på kretskortet där Mosfeten STP16NF06 sitter.
Utryckning Midsommardagen. Kostar det så smakare det. Men kanske inte är panik?
Visa gärna ett foto på kretskortet där Mosfeten STP16NF06 sitter.
Utryckning Midsommardagen. Kostar det så smakare det. Men kanske inte är panik?
Re: Karlstad: Hjälp med reparation
Problemet löst. Jag felsökte lite för fort och tänkte lite fel på förmiddagen, transistorn och konding var OK.
Jag hittade ingen lösning på nätet innan så jag skriver lite längre här så andra kan panik-laga om det behövs, troligen ett inte helt ovanligt fel.
Systemet består av en kontrollpanel och ett "elektroblock", DT200 och EBL 101 i mitt fall. Husbilen är en Hymer från 2006 men producenten av systemet är Schaudt.
Problemet var att kontrollpanelen till och från var död vilket gjorde det omöjligt att slå till 12V in i bodelen på vagnen. Kontrollpanelen har en NPN transistor för att styra ett relä(12V till bodelen) som sitter i elektroblocket. I kontrollpanelen sitter det en microproscessor som sköter allt detta.
Kontrollpanelen i sig var det inget fel på utan det var strömförsörjningen till den. Strömförsörjningen kommer från elektroblocket. Microprocessorn och relästyrningen är av någon anledning galvaniskt separerade i kontrollpanelen så det går två +12V kablar från elektroblocket upp till kontrollpanelen: En för microprocessor delen och en för transistor/relä-styrningsdelen. Dessa två kablar har varsin PTC säkring(internt i elektroblocket) som ska strypa vid 2.5A. Här hittade jag den första trasiga komponenten, PTC säkringen till microprocessor var kass(uppmätt 2.5v vid kontrollpanelen...det ska vara samma som batterispänningen) så den fick inte tillräcklig spänning/ström. I manualen för EBL 101 på sidan 16 benämns den som "Polyswitch 2.5A"....det finns två, en till pin 6 och en till pin 7.
Andra trasiga komponenten var shunt resistorn, också den i elektroblocket. Finns också på sida 16 i EBL 101 manualen.
Tillfällig lösning: en 1500 ohm resistor (något mellan 0.5-2k funkar nog) mellan pin 6 och 7 (den bredaste kontakten) vid kontrollpanelen var tillräckligt för att driva microprocessorn (en HC68). Den interna shunten ersatt av en bit kabel externt monterat(40cm AWG22.....bygla mellan de två plusspolerna på baksidan av EBL), troligen fel resistans men gott nog för att hålla startbatteri och bodelsbatteri balanserade.
Efter semestern så blir det att fixa ordentligt med att byta komponenter i EBL.
Varför blir det såhär? För mycket ström har gått genom shunten(för stor spänningsskillnad mellan bodelsbatteri och startbatteri) och bränt den. PTC kan ha blivit skadad av värmeutveckligen när shunten gått sönder, eller bara tidens tand.
EBL 101 manual: https://www.camping4u.no/bilder/artikla ... 110000.pdf
Sökord: Hymer, DT200, DT201, EBL 101, husbil, trasigt, död, ingen ström
Jag hittade ingen lösning på nätet innan så jag skriver lite längre här så andra kan panik-laga om det behövs, troligen ett inte helt ovanligt fel.
Systemet består av en kontrollpanel och ett "elektroblock", DT200 och EBL 101 i mitt fall. Husbilen är en Hymer från 2006 men producenten av systemet är Schaudt.
Problemet var att kontrollpanelen till och från var död vilket gjorde det omöjligt att slå till 12V in i bodelen på vagnen. Kontrollpanelen har en NPN transistor för att styra ett relä(12V till bodelen) som sitter i elektroblocket. I kontrollpanelen sitter det en microproscessor som sköter allt detta.
Kontrollpanelen i sig var det inget fel på utan det var strömförsörjningen till den. Strömförsörjningen kommer från elektroblocket. Microprocessorn och relästyrningen är av någon anledning galvaniskt separerade i kontrollpanelen så det går två +12V kablar från elektroblocket upp till kontrollpanelen: En för microprocessor delen och en för transistor/relä-styrningsdelen. Dessa två kablar har varsin PTC säkring(internt i elektroblocket) som ska strypa vid 2.5A. Här hittade jag den första trasiga komponenten, PTC säkringen till microprocessor var kass(uppmätt 2.5v vid kontrollpanelen...det ska vara samma som batterispänningen) så den fick inte tillräcklig spänning/ström. I manualen för EBL 101 på sidan 16 benämns den som "Polyswitch 2.5A"....det finns två, en till pin 6 och en till pin 7.
Andra trasiga komponenten var shunt resistorn, också den i elektroblocket. Finns också på sida 16 i EBL 101 manualen.
Tillfällig lösning: en 1500 ohm resistor (något mellan 0.5-2k funkar nog) mellan pin 6 och 7 (den bredaste kontakten) vid kontrollpanelen var tillräckligt för att driva microprocessorn (en HC68). Den interna shunten ersatt av en bit kabel externt monterat(40cm AWG22.....bygla mellan de två plusspolerna på baksidan av EBL), troligen fel resistans men gott nog för att hålla startbatteri och bodelsbatteri balanserade.
Efter semestern så blir det att fixa ordentligt med att byta komponenter i EBL.
Varför blir det såhär? För mycket ström har gått genom shunten(för stor spänningsskillnad mellan bodelsbatteri och startbatteri) och bränt den. PTC kan ha blivit skadad av värmeutveckligen när shunten gått sönder, eller bara tidens tand.
EBL 101 manual: https://www.camping4u.no/bilder/artikla ... 110000.pdf
Sökord: Hymer, DT200, DT201, EBL 101, husbil, trasigt, död, ingen ström