CNC fräs Jeda007

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Använder du en extern nödstopsknapp, som är kopplat till någon av LPT-pinnarna?. I så fall har du testat att sätta en Pull upp/down resistor på den pinnen, så den inte ligger flytande?.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Stänger ner som i att reset blinkar rött (nödstopp)

Använder ett "breakout" kort från campbelldesign
http://www.campbelldesigns.com/Combo-board.php
Finns en dedikerad plint till nödstopp, men den går givetvis till en pinne på paralellporten!
Har inte setat med något motstånd, skulle det vara något i stil med 10Kohm till jord isåfall?
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Har nu varit ute i garaget, och förmodligen blir jag väl förkyld efter det snålt med värme!
Det som händer är att LIMIT SWITCHARNA spökar i mach3 utan dom är aktiverade, och det är väl här störningarna kommer in i bilden!

Satte dit filtret samt några jordkablar till, skulle nog kunna sätta dit någon ytterligare hadde nog missat lite här.
körde et litet program men inte förrän 12000 så lugnade den ner sig och körde hela programet utan stopp!
Kanske har blivit lite bättre!
Börjar misstänka att problemet ligger på limitswitcharna?!?
Har inte testat alla era bra tips men nu är det mat och kalllt om fingrarna får på det imorgon igen!

Vad gör det om debounce intervall tiden är hög mer än att limitswitcharna reagerar långsamt, det borde väl inte påverka precisionen?

Tack för era tipps
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Angav man inte debounce tiden i milisekunder?. I så fall har du en fördröjning på 12sek, kan det stämma?.
Kruxet är ju om du har lång kontaktstuds tid, så kommer inte limitswitcharna att fungera korekt, & skulle du bli tvungen att sparka in nödstoppen då får du en rejäl fördröjning där också, vilket kanske inte är så önskvärt…
Men som sagt testa med att hänga upp alla ingångar med pull upp eller down resistorer, så inte dessa ligger & flyter & på så sätt bli hyperkänsliga för störningar. Så har jag fått göra i alla fall…
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

25000 motsvarar 1 sekund vad jag vet, nödstoppet är inga problem har kopplat in ett säkerhetsrelä som bryter allt bums om jag trycker den stora röda!

Låter som en bra ide att koppla in motstånd på ingångarna, är nu inte riktigt säker på hur jag skall gå tillväga med det!
Använder en brytare till Z och fotoceller till X och Y ingångarna är av NPN typ vilket jag alltid varit lite osams med det känns bakvänt.

Skall jag sätta ett 10Kohm från 12V+ till signalingången mellan 1 och 2 på bilden som är från mitt breakoutkort?

Bild

Är tyvär ingen hejare på det här med motstånd :cry:
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Har lite funderingar om A-axeln, man borde ju kunna köra a-axeln som Y-axel om man skall fräsa något på en rund axel tex. gravera namn?
I detta fall skulle man isåfall ha en treaxlig fräs med X,A,Z axlarna!
Tanken startade med att jag tror min A-axel är för tung för mitt lilla bord, istället bygga ny fräs med A-axeln som utgångspunkt!

Struntar i mitt höga Debouncevärde ett tag får inte riktigt till det!
Vad jag tror är att Fagge var på rätt spår, mätte lite på ingångarna ena läget visade det 12V andra läget 1,5V borde väl varit 0V eller?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

När det gäller resistorerna, så ska dom kopplas mellan pararellkortets ingång & till antingen Gnd, eller +5V!. Så du får helt enkelt testa dig fram vilken koppling som fungerar best för dig!
Att koppla resistorerna till 12V brukar inte datorer vara vana vid, så du bör skippa den tanken!. :wink:

Det här med att se A-axlen som Y, låter som en intressant ide!. Men då måste man hela tiden ta hänsyn till ämnets diameter/omkrets, så det kanske inte blir så smidigt!?!?
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Var ett steg längr ut och mätte(på combokortet), inte direkt på paralellporten borde kanske (givetvis) göra detta istället!
Imorgon blir det smedjan kanske senare i veckan om min fru inte "paxat2 mig till något "viktigt".

Att ta hänsyn till omkretsen blir ju inget större problem om man Cadar!
Men givetvis något att ta hänsyn till!
Kanske tänker jag lite fel ligger något och gnager i bakhuvudet, antal pulser/varv måste väl räknas om beroende på diametern kanske inte så lätt som jag först tänkte!?!

Hur går det med din fjärde?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Precis, pulser/varv kommer att ändras med olika diametrar, men tanken var god!.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej nu har jag problem!
Skulle fräsa en liten bit till jobbet tänkte jag! men det gick inte så bra :evil:
Har uppdaterat mach3 till version 1.84 och efter det har jag inte kört något program bara felsökt en massa!
Jag får detta felmeddelande när jag laddar in G koden,detta är ett gammalt program som jag kört tidigare! testade det när det nya inte fungerade samma fel på båda!

Radius to end of arc differs from radius to start on Line number #64

Jag använder Sheetcam för camjobbet får inga felmeddelanden där, men det kanske kan vara där ändå!

Här är koden från sheetcam!
http://web.telia.com/~u30108613/
Filen heter hjul.tap

Edit: Det har löst sig det var en inställning i mach3
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tjenare jeda,

uppgraderat???? 1.84 är ju gammalt nu, visserligen senaste lockdown.
Ta du och ladda ner det senaste som finns nu, den är så nära lockdown och bara småbuggar som knappast påverkar oss i 'korpen' :)

Tror att du har fel på I/J mode inställningarna i MACH3, det är 2 alternativ så det är bara att byta mode så bör du vara på rätt väg igen.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej tecno!

Okej om du säger att den är stabil så kan det väl vara tid att byta upp sig!

Helt rätt det var fel på I/J mode!

Ha det gott!
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Nu fungerar ju 3D-vyn felfritt, nästan, i varje fall jog follow och zoom :)
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Har varit i garaget och felsökt störningsproblem!
Jordat en massa med.

Har mätt med oscilloskop på parallellkabeln vid datorsidan och jag tycker inte störningarna är så farliga men däremot ligger nollnivån för högt tror jag 1.0V som dippar från 0,6V till 1.7V men under en väldigt kort stund.
Här är en bild som kanske visar lite mer hur signalen störningsmässigt ser ut!
Bild

Testade att sätta dit ett motstånd mellan pin13 och noll(pin25), fungerade lite bättre 0,6V som medel, testade även med ett 2Kohm och ett 10Kohm men båda blev sämre lite konstigt tycker jag men jag får väl säga att mina ideer är slut, och jag kanske gjort fel någonstans!

Nollnivån borde väl ligga betydligt lägre?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Men i stället för att sätta resistorn till LPT-portens gnd pinnar, så testa att sätta dit resistorn direkt till nätaggregatets gnd kablar!?.
Hur matar du ditt expansionskort, med separat nätdel eller datorns nätdel?.
Skriv svar