Ursäkta mig för att jag kommer tillbaks och postar i en "gammal" tråd men, som svar på bearings inlägg:
Ja, fyrtaktning är ju diskret (eller 8taktning) men skulle du kanske förklara detta på komponent-nivå om du kan?
Och ni som stör er på denna tråd/mig behöver ju inte svara.
VarvtalsBegränsare På Brytar-Styrt TändSystem
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 10 december 2006, 16:23:36
- Ort: Östersund (Frösön)
- Kontakt:
Eller så gör man som jag gör. Kör otrimmad (och sista veckorna innan jag ställde undan den även oreggat) förbi snutkontrollerna, de vinkade bara förbi mig varje gång. Ibland lönar det sig att ha en gammal veteranare från-59. De skrattade väl och trodde aldrig att den gjorde mer än 30, även fast den gick som en normaltrimmad scooter.
Sa jag att den var otrimmad? 16mm förgasare som standard, var har MT5:an som standard, 13mm?
Och om man skulle vara lite seriös så tror jag mer på att ändra blandningen. Med ett ställbart munstycke är man ju bara ett kvarts varv från en moppe som är orklös och inte gör mer än 30. Alternativt skulle man ju kunna göra en krets som tar tändpulserna och fördröjer dom, men det kräver ju som sagt en del elektronikunskaper.
Sa jag att den var otrimmad? 16mm förgasare som standard, var har MT5:an som standard, 13mm?

Och om man skulle vara lite seriös så tror jag mer på att ändra blandningen. Med ett ställbart munstycke är man ju bara ett kvarts varv från en moppe som är orklös och inte gör mer än 30. Alternativt skulle man ju kunna göra en krets som tar tändpulserna och fördröjer dom, men det kräver ju som sagt en del elektronikunskaper.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 10 december 2006, 16:23:36
- Ort: Östersund (Frösön)
- Kontakt:
Hehe, jag har också gammal veteranare (DBS Panter) och det är väl en fördel för gammal förknippar man ju med sliten och dålig.... (stämmer dock inte på min
) Men risken finns ju att dom stoppar en ändå, och då kan man ju inte bara le och säga:
-Vadå, den här skiten gör ju inte ens 25.
Desvärre har jag bytt förgasare på min moped till en mikuni, och dom har ju inte ställbart (Original bing förgasarn hade det) så då går ju inte det liksom... Sen är det ju inte heller så diskret att böja sig ner och fippla när polisen tittar på en.
Eller om man hade en styrning till choken som kopplar in den vid ett visst varvtal, då lär den ju bluddra och sura sig.... För det finns ju wire chokar till mikuni...

-Vadå, den här skiten gör ju inte ens 25.
Desvärre har jag bytt förgasare på min moped till en mikuni, och dom har ju inte ställbart (Original bing förgasarn hade det) så då går ju inte det liksom... Sen är det ju inte heller så diskret att böja sig ner och fippla när polisen tittar på en.
Eller om man hade en styrning till choken som kopplar in den vid ett visst varvtal, då lär den ju bluddra och sura sig.... För det finns ju wire chokar till mikuni...
Har själv funderat lite på något tändningsbygge för en gammal moped, och ska man ändå bygga något så kan man lika gärna lägga till någon form av varvtalsbegränsning.
Grundidé: Retarderande CDI-tändning (mer effekt på lågvarv och pålitligare än vanlig magnettändning). Med andra ord, elektronisk tändning som ändrar tändningsinställningen med varvtalet. Enklast skulle det bli att styra den med orginalbrytaren, men någon halleffektswitch blir ju minst lika bra.
Genom att kunna ändra hur mycket tändningen retarderar på högre varvtal (ändring av motstånd eller kondensator i triggdelen) kan man ändra hur motorn går på högre varv ganska drastiskt. På låga varv bör skillnaden bli minimal eftersom tändningen nästan står som vanligt där. Resultat: En motor som går vettigt på lågvarv men inte orkar något på högvarv, och det är en ganska bra beskrivning på en orginalmoppe.
Grundidé: Retarderande CDI-tändning (mer effekt på lågvarv och pålitligare än vanlig magnettändning). Med andra ord, elektronisk tändning som ändrar tändningsinställningen med varvtalet. Enklast skulle det bli att styra den med orginalbrytaren, men någon halleffektswitch blir ju minst lika bra.
Genom att kunna ändra hur mycket tändningen retarderar på högre varvtal (ändring av motstånd eller kondensator i triggdelen) kan man ändra hur motorn går på högre varv ganska drastiskt. På låga varv bör skillnaden bli minimal eftersom tändningen nästan står som vanligt där. Resultat: En motor som går vettigt på lågvarv men inte orkar något på högvarv, och det är en ganska bra beskrivning på en orginalmoppe.

Jag har också varit inne på en liknande tankebana. Mest för att se om det går och som ett roligt projekt. För egen del finns det mycket annat som har högre prioritet.
Jag har en "gammal" Suzuki K50 -79 där tändspolen sitter placerad i ramen, vilket gör det hela lättare.
Idén är som nämnts i ett tidigare inlägg att skapa en tändkurva där förtändningen är nära optimal mot varvtalet. Jag tänkte använda brytarna som givare och ha dessa inställda för en allt för tidig förtändning och sedan låta en mikrokontroller beräkna varvtal och utifrån detta lämplig tidsfördröjning för tändningen. Detta förutsätter att det finns tillräckligt med ström till att driva elektroniken vid startögonblicket. Ett annat alternativ kan vara att ha tändningen inställd på ett sådant sätt att mopeden går även utan elektronik, och göra kretslösningen sådan att den elektroniska styrningen går in efter att en stabil matningsspänning har nåtts, dvs efter start. Då åkan det vara så att tändögonblicket vid höga varvtal sker före öppningen av brytarna men under förutsättning att inget katastrofstopp sker lär inte varvtalet sjunka drastiskt under ett varv.
Det hela är ju enklare med en extern tändspole, men borde även vara lösbart i ett "klassiskt" system dock med lite mer pul än vad som var tanken i inledningen av tråden.
hälsningar
/Björn Lindgren
Edit: felstaving
Jag har en "gammal" Suzuki K50 -79 där tändspolen sitter placerad i ramen, vilket gör det hela lättare.
Idén är som nämnts i ett tidigare inlägg att skapa en tändkurva där förtändningen är nära optimal mot varvtalet. Jag tänkte använda brytarna som givare och ha dessa inställda för en allt för tidig förtändning och sedan låta en mikrokontroller beräkna varvtal och utifrån detta lämplig tidsfördröjning för tändningen. Detta förutsätter att det finns tillräckligt med ström till att driva elektroniken vid startögonblicket. Ett annat alternativ kan vara att ha tändningen inställd på ett sådant sätt att mopeden går även utan elektronik, och göra kretslösningen sådan att den elektroniska styrningen går in efter att en stabil matningsspänning har nåtts, dvs efter start. Då åkan det vara så att tändögonblicket vid höga varvtal sker före öppningen av brytarna men under förutsättning att inget katastrofstopp sker lär inte varvtalet sjunka drastiskt under ett varv.
Det hela är ju enklare med en extern tändspole, men borde även vara lösbart i ett "klassiskt" system dock med lite mer pul än vad som var tanken i inledningen av tråden.
hälsningar
/Björn Lindgren
Edit: felstaving