Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av petertub »

Ett sådant DC aggregat är perfekt att ha när man mekar med rörförstärkare. Har flera stycken !
T.ex. det första man gör med en okänd förstärkare är att trycka in DC, försiktigt öka spänningen medan man bevakar
strömmen.En kall förstärkare skall knappt dra något, men trasiga lytar drar ofta ström.
Formera kondensatorer javisst. Nybyggen kan med fördel försörjas med DC agg tills man fått avlusat. Prototyper
naturligtvis där gör DC agget nytta, man behöver inte göra nätdel för prototyper. Läcktestning vid högre spänning, det
som gjordes på ett värmeelement är en annan självklar uppgift.
hsd

Inlägg av hsd »

Det verkade smidigt att komma åt elementet i tvättmaskinen
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Ja det gick mycket smidigt. Jag delar också ut pluspoäng till Electrolux, vi beställde reservdelen direkt via deras hemsida. Det enda problemet var att koden satt på maskinens chassie vid insidan av luckan, så man var ju tvungen lösa dyrkningen och få upp luckan för att kunna scanna koden och beställa delar :D

perertub:
Javisst, det där nätagget är en kär ägodel. Fyndat på Umeås returmarknad under tiden jag gick på universitetet. Misstänker att det kom från något elgymnasium eller liknande. Der sitter 3st paralellkopplade Telefunken EL34 som regulatorer på utgången, rörbestyckat alltså! Jag skulle säkert få fina pengar om jag sålde rören.... men det tänker jag inte göra.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

IMG_3588.JPG
Jag lagade ett monoblock med rör åt en kollega. Det fungerade men brummade otäkt från transformatorn, som om den var hårt lastad. Jag har gjort ett försök på denna innan, men lyckades inte helt då. Nu fick med båda så jag kunde jämföra med det fungerande.

Jag hittade totalt tre dåliga kondensatorer. Jag bytte dessutom kompisen till en av de dåliga. Jag ska byta samma fyra kondensatorer i det andra fungerande steget också, man kan de att en av dem har läckt lite så det är nog dags.

Jag är inte kunnig på rör, men med lite vanliga elektronikkunskaper och felsökning så gick det ju att få rätt på detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shimonu

Inlägg av Shimonu »

Inte helt klar än men köpte hem en trasig HP3435A från eBay. Lite tråkig reparation då det bara verkar som en kondensator var dålig men samtidigt ganska väntat. Bytte ut alla tre Sprague med tillfälliga kondensatorer för att se om det räckte. Den var från Amerikat så fick löda om ett par motstånd för att den skulle ta emot 230 V och inte brinna.

Lite läskig med så exponerad 230 V. Har faktiskt inte testat någon funktion än mer än att den inte längre visar OL på VDC. Håller på ladda min spänningsreferens från kina, sen blir det nog lite kalibrering om det visar något. Ska motivera för mig själv att beställa en DMMCheck också.
20250623_233703.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar